• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De inkomende Duitse reiziger onder de loep

2 april 2013 door Alexander Lamprecht

Recent heeft het Nederlands bureau voor toerisme en congressen (NBTC) een onderzoek gepubliceerd waarin men de Duitse reiziger in Nederland onder de loep heeft genomen. Deze blogposting zal een korte samenvatting bieden van dit onderzoek en handvatten bieden om goed in te spelen op de Duitse reiziger.

Online cruciaal voor de Duitse reiziger

Ruim 8 op de 10 Duitsers (83%) heeft toegang tot internet. Daarnaast heeft een aanzienlijk deel een facebook account. Het internet dient vooral als bron voor het zoeken en boeken van een reis. Voor ons kleine landje is Duitsland de topmarkt, 55% heeft namelijk een verblijf in Nederland online geboekt. Eerdere ervaringen en aanbevelingen van vrienden en familie worden ook driftig meegenomen in het beslissingsproces.

Duitsers – Een reislustig volk

Duitsland hoort binnen de Europese landen tot het land met de hoogste vakantieparticipatie. Nederland staat op de vijfde plaats van de meest populaire buitenlandse vakantielanden van Duitsers in 2011. Boven Nederland staan in de ranglijst: Spanje, Italië, Oostenrijk en Turkije.

Imago Nederland

Duitsers associëren Nederland het meest met kaas, tulpen en water (zowel voor bezoekers en niet bezoekers van toepassing). Daarnaast worden Nederlanders door Duitsers gezien als tolerant en gastvrij.

De Duitse reiziger in kaart gebracht

Per verblijf wordt gemiddeld € 285,- door Duitsers besteed. De auto is het meest populaire vervoersmiddel om een bezoek te brengen aan Nederland. Het strand, de bezienswaardigheden en winkelen zijn de meest voornamelijke redenen voor Duitsers om een bezoek te brengen aan Nederland. Twee op de vijf fietst graag in Nederland of bezoekt een natuurgebied. De Duitse vakantiegangers komen voornamelijk uit Noordrijn-Westfalen en de aanliggende grens-deelstaten.

Traditionals – “Having a good time when we deserve it”

Binnen het onderzoek heeft men de InternationalMentality segmentatie toegepast en hierbij maakt de doelgroep ‘traditionals’ een groot onderdeel uit. De personen die in deze doelgroep vallen zijn voornamelijk van boven de 50: een koppel met volwassen kinderen, zitten net onder het gemiddelde opleidingsniveau met een gemiddeld inkomen en ze zijn vasthoudend aan tradities.

Kijkt men nu naar het mediagedrag van deze doelgroep, dan oriënteert deze groep zich voornamelijk naar aanleiding van reviews, bezoekt informatieve websites rond de bestemming en doet onderzoek naar aanvullende reisservices. De kranten ‘Bild’, ‘Die Süddeutsche’ en ‘Die Zeit’ zijn het meest populair bij deze doelgroep. Op gebied van vaktijdschriften zijn de ‘ADAC‘, ‘Focus‘ en ‘Stern‘ koplopers. 38% van de ‘traditionals’ zijn in bezit van een mobiel en van deze groep gaat 67% ook apps downloaden. Rond een derde (29%) zit op facebook en 18% zijn aan het youtuben.

Het gezonde buitenleven

22% van de Duitsers komen voor het gezonde buitenleven. Dit past goed bij Oost-Nederland. Daarom heeft het NBTC in samenwerking met het grensoverschrijdend projectbureau voor toerisme EUREGIO e.V. nu ook initiatieven voor 2013-2015 opgezet om op deze Duitse reizigers in te spelen. Men wil de ‘traditionals’ cross mediaal benaderen. De website buchen-holland.de maakt hier een onderdeel van uit. Doelstelling is 4% extra verblijfsbezoekers vanuit Duitsland en België in de komende drie jaar als gevolg van deze initiatieven.

Learnings toegepast

Wat kan nu een toeristisch bedrijf met deze cijfers en feiten?

  • Focus op de regio Noordrijn-Westfalen en de aanliggende grens-deelstaten;
  • Duitsers komen voornamelijk met het auto, dus zorg ervoor dat ze goed aankomen. Werk aan een zeer goede routebeschrijving on- en offline. Online via de website en offline bijvoorbeeld door reclameborden aan de (snel)wegen. Normaliter is parkeren in Nederland vrij duur. Zorg ervoor dat de Duitse gasten kortingen krijgen of kosteloos kunnen parkeren gedurende hun verblijf;
  • Raadpleeg de kranten en vaktijdschriften van de ‘traditionals’, wees hier aanwezig, win inspiratie en speel doelgericht in op de Duitse reiziger tijdens het oriëntatieproces;
  • De gastvrijheid van Nederlanders wordt door Duitsers zeer gewaardeerd. Zorg er dus voor dat je binnen je toeristisch bedrijf hier geen steek laat vallen;
  • Motiveer tevreden Duitse gasten een review achter te laten;
  • Wees aanwezig op social media en begeleid de Duitse reiziger gedurende het hele reisproces.

Wat zijn jullie ervaringen met de Duitse reizigers? Zien jullie hier overeenkomsten? Hoe belangrijk is de Duitse reiziger voor je organisatie? 

Afbeelding (cc): Jim Derda

Gerelateerde Berichten

  • Duitse eTravel markt trends

    Tot de vijf grootste touroperators in Duitsland behoren TUI Duitsland, Touristik der Rewe-Group, Thomas Cook,…

  • Onderzoek van Google: Ook de welgestelde reiziger zoekt voornamelijk online

    Google komt weer met een onderzoek om van te smullen, dit keer onder welgestelde reizigers. Google…

  • ChaletsPlus plust 100% in Duitsland

    Pim Jan is eigenaar van ChaletsPlus, dé chaletspecialist voor Oostenrijk. ChaletsPlus is gespecialiseerd in het…

Categorie: E-commerce, Trends Tags: duitse online markt, duitse toerist, Duitsland

Over Alexander Lamprecht

Alexander Lamprecht is sinds 2011 werkzaam in de online marketing en blogger voor TravelNext. Alexander werkt als online marketeer bij TMI, dé detacheerder in de Zorg en daarnaast is hij werkzaam als docent Technopreneurship en Duits bij de Saxion Hospitality Business School. Verder is Alexander ZZP’er met het bedrijf: ALectury, gespecialiseerd in vertalingen, Duitse taalcursussen voor Nederlandse ondernemers en het geven van advies voor toeristische bedrijven bij (online) marketing vraagstukken. Met zijn Duitse roots, zijn passie voor toerisme en e-marketing wil Alexander bijdragen zijn kennis via de TravelNext blog te delen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

mobiel KLM TUI Google instagram Booking.com Facebook Vakantiebeurs Airbnb travel hotels destinatiemarketing reviews reizen Social Media Expedia technologie NHTV onderzoek TripAdvisor

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext