Recent heeft het Nederlands bureau voor toerisme en congressen (NBTC) een onderzoek gepubliceerd waarin men de Duitse reiziger in Nederland onder de loep heeft genomen. Deze blogposting zal een korte samenvatting bieden van dit onderzoek en handvatten bieden om goed in te spelen op de Duitse reiziger.

Online cruciaal voor de Duitse reiziger

Ruim 8 op de 10 Duitsers (83%) heeft toegang tot internet. Daarnaast heeft een aanzienlijk deel een facebook account. Het internet dient vooral als bron voor het zoeken en boeken van een reis. Voor ons kleine landje is Duitsland de topmarkt, 55% heeft namelijk een verblijf in Nederland online geboekt. Eerdere ervaringen en aanbevelingen van vrienden en familie worden ook driftig meegenomen in het beslissingsproces.

Duitsers – Een reislustig volk

Duitsland hoort binnen de Europese landen tot het land met de hoogste vakantieparticipatie. Nederland staat op de vijfde plaats van de meest populaire buitenlandse vakantielanden van Duitsers in 2011. Boven Nederland staan in de ranglijst: Spanje, Italië, Oostenrijk en Turkije.

Imago Nederland

Duitsers associëren Nederland het meest met kaas, tulpen en water (zowel voor bezoekers en niet bezoekers van toepassing). Daarnaast worden Nederlanders door Duitsers gezien als tolerant en gastvrij.

De Duitse reiziger in kaart gebracht

Per verblijf wordt gemiddeld € 285,- door Duitsers besteed. De auto is het meest populaire vervoersmiddel om een bezoek te brengen aan Nederland. Het strand, de bezienswaardigheden en winkelen zijn de meest voornamelijke redenen voor Duitsers om een bezoek te brengen aan Nederland. Twee op de vijf fietst graag in Nederland of bezoekt een natuurgebied. De Duitse vakantiegangers komen voornamelijk uit Noordrijn-Westfalen en de aanliggende grens-deelstaten.

Traditionals – “Having a good time when we deserve it”

Binnen het onderzoek heeft men de InternationalMentality segmentatie toegepast en hierbij maakt de doelgroep ‘traditionals’ een groot onderdeel uit. De personen die in deze doelgroep vallen zijn voornamelijk van boven de 50: een koppel met volwassen kinderen, zitten net onder het gemiddelde opleidingsniveau met een gemiddeld inkomen en ze zijn vasthoudend aan tradities.

Kijkt men nu naar het mediagedrag van deze doelgroep, dan oriënteert deze groep zich voornamelijk naar aanleiding van reviews, bezoekt informatieve websites rond de bestemming en doet onderzoek naar aanvullende reisservices. De kranten ‘Bild’, ‘Die Süddeutsche’ en ‘Die Zeit’ zijn het meest populair bij deze doelgroep. Op gebied van vaktijdschriften zijn de ‘ADAC‘, ‘Focus‘ en ‘Stern‘ koplopers. 38% van de ‘traditionals’ zijn in bezit van een mobiel en van deze groep gaat 67% ook apps downloaden. Rond een derde (29%) zit op facebook en 18% zijn aan het youtuben.

Het gezonde buitenleven

22% van de Duitsers komen voor het gezonde buitenleven. Dit past goed bij Oost-Nederland. Daarom heeft het NBTC in samenwerking met het grensoverschrijdend projectbureau voor toerisme EUREGIO e.V. nu ook initiatieven voor 2013-2015 opgezet om op deze Duitse reizigers in te spelen. Men wil de ‘traditionals’ cross mediaal benaderen. De website buchen-holland.de maakt hier een onderdeel van uit. Doelstelling is 4% extra verblijfsbezoekers vanuit Duitsland en België in de komende drie jaar als gevolg van deze initiatieven.

Learnings toegepast

Wat kan nu een toeristisch bedrijf met deze cijfers en feiten?

  • Focus op de regio Noordrijn-Westfalen en de aanliggende grens-deelstaten;
  • Duitsers komen voornamelijk met het auto, dus zorg ervoor dat ze goed aankomen. Werk aan een zeer goede routebeschrijving on- en offline. Online via de website en offline bijvoorbeeld door reclameborden aan de (snel)wegen. Normaliter is parkeren in Nederland vrij duur. Zorg ervoor dat de Duitse gasten kortingen krijgen of kosteloos kunnen parkeren gedurende hun verblijf;
  • Raadpleeg de kranten en vaktijdschriften van de ‘traditionals’, wees hier aanwezig, win inspiratie en speel doelgericht in op de Duitse reiziger tijdens het oriëntatieproces;
  • De gastvrijheid van Nederlanders wordt door Duitsers zeer gewaardeerd. Zorg er dus voor dat je binnen je toeristisch bedrijf hier geen steek laat vallen;
  • Motiveer tevreden Duitse gasten een review achter te laten;
  • Wees aanwezig op social media en begeleid de Duitse reiziger gedurende het hele reisproces.

Wat zijn jullie ervaringen met de Duitse reizigers? Zien jullie hier overeenkomsten? Hoe belangrijk is de Duitse reiziger voor je organisatie? 

Afbeelding (cc): Jim Derda