De Twinkle100 2015 is een overzicht van de 100 in omzet grootste online retailers van Nederland en de 100 opvolgers in het middensegment. Ook dit jaar is er een aparte Travel top 30. Een Twinkle 230 dus eigenlijk waar je als reisbedrijf waardevolle inzichten kunt uithalen. De totale omzet van de partijen in de Twinkle100 is goed voor 10 miljard euro. Ongeveer 4 miljard is voor rekening van de travelbedrijven.

Categorie travel & leisure

Om in de Twinkle100 te worden opgenomen, moet het bedrijf een Nederlandse bv hebben. Het onderzoek naar de organisaties heeft plaatsgevonden van april tot en met augustus 2015. Onder travel & leisure vallen online retailers in reistickets, hotels, vakantiehuizen/appartementen, reispakketten, autohuur en evenementkaarten.

Benchmark site performance – elke seconde telt

Net als ieder jaar wordt in het rapport de performance van de website gemeten. Dat levert benchmarks op voor de snelheid waarmee je website op desktop en mobiel geladen dient te worde. Het is geen geheim dat onze klanten zich vooral mobiel oriënteren, maar wanneer het gaat om (bijvoorbeeld) daadwerkelijk mobiel boeken, zien we dat in Nederland het vliegtickets boeken op mobiel aanzienlijk groeit. Een goede user experience tijdens de oriëntatie fase via mobiel is dus zeer essentieel. Het geduld van de bezoekers van de Travel30 ligt net iets hoger dan die van de Twinkle100. Bedrijven kunnen zelf hun benchmarks meten met de concurrent. Het rapport geeft nauwkeurig de benchmark gemiddelden weer via mobiel en desktop.

Engagement op social media

Facebook

Naast onderzoek naar de grootste Facebookpagina’s uit de Travel30, is er gekeken naar de pagina’s met meeste engagement. Beide top 5 lijstjes zien er compleet anders uit, het enige travel bedrijf die in beide lijstjes voorkomt is de (oude) Facebookpagina van Arke – TUI/Kras.nl. De pagina van KLM kan dan wel de grootste Nederlandse Facebookpagina uit de Travel30 zijn, maar wint het niet op engagement, sterker nog, KLM is compleet verdwenen in de top 5 meest succesvolle pagina’s qua engagement niveau. Onder andere Roompot scoort wel hoog in die engagement top 5.

YouTube

Daarnaast is YouTube onderzocht, de kanalen met de meeste volgers en dus in de top 5 van grootste YouTube travelbedrijven staan,  zijn niet allemaal bedrijven die in online travel wellicht niet zo top of mind zijn qua strategie en marketing. Toch heeft bijvoorbeeld CenterParcs een plaats in de top 5 grootste YouTube kanalen. Hier staat KLM wel aan kop, vorig jaar nog namen we op TravelNext KLM op YouTube onder de loep.

Instagram

Uit het rapport van Twinkle blijkt dat de communities van Travel30 nog niet zo omvangrijk zijn. De user generated content wordt veelal gemist bij de Nederlandse bedrijven. Toch is er 1 merk dat zelfs 2 x voorkomt in het lijstje en dat is terug te vertalen naar eerdere branding acties die dit bedrijf uit probeert. Dat merk is Sundio Group, met o.a. GOGO. We brachten op TravelNext laatst al in kaart hoe dit merk heeft geëxperimenteerd met Snapchat. Focus, trial en error levert qua visuele content (Instagram en Snapchat) dus echt wel wat op, zo blijkt uit deze resultaten van het rapport.

Pinterest

Pinterest wordt door bedrijven uit de Travel30 voor 75% ingezet, dit is zo’n 25% meer dan de Twinkle100.

Meer vergelijkingen

Snelheid kent geen tijd

Zoals al eerder benadrukt werd, weten we dat het niet meer enkel om je performance op social media gaat, maar om je algehele performance. Twinkle100 geeft voor Travel30 nog een aantal interessante vergelijkingen weer. Zo is uitgebreid in kaart gebracht welke top 10 websites de snelste en de traagste zijn. Daarbij valt enorm op dat juist de bedrijven die zo sterk zijn in hun online marketing en content marketing, niet per definitie ook de snelste websites zijn. Daar zouden de snellere websites van kunnen profiteren en de trage (maar wel volledige websites) moeten optimaliseren. De snelste en traagste verschillen soms wel het dubbele aan laadtijd van elkaar.

Trendartikel branche: toekomst ligt in niches

Zoals Martin in zijn blog over de toekomst van travel is ‘de massa van niches’ al schreef, komt de populariteit van de nichevakanties voort uit het verlangen van reisconsumenten naar unieke ervaringen. Mensen willen iets beleven op vakantie. Reisaanbieders die daarop inspelen doen het goed. Naast de travel branche geven ook de andere branches de belangrijkste trends weer in trendartikelen in het rapport.

Nieuwe toetreders

Interessant zijn de nieuwe toetreders in de Travel30 lijst. Zo blijkt dat 1 van de eerste online reisbureaus dat inmiddels 15 jaar bestaat, nu ook in de Travel30 staat als nieuwkomer. We hebben het over Riksja Travel. De top 10 Travel is inmiddels bekend gemaakt en ziet er als volgt uit:

tabel-travel-2015

Data

Naast omzetcijfers bevat de Twinkle100 infographics over het binnen- en buitenlandse e-commerce landschap, gegevens over toeleveranciers waarmee de Travel30 samenwerken, informatie over pageviews, sociale media-accounts, laadtijden, conversiepercentages en nog veel meer.

De Travel30 uitgebreid in kaart

Je kunt de complete Twinkle100 + Travel30 2015 bestellen via Twinkle100.nl.

Credits headerafbeelding: Giuseppe Milo (CC)