• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De invloed van internet op de verkoopkanalen in de reisbranche.

15 mei 2008 door Martin van Kranenburg

Internet heeft de kanaalvoorkeuren van de reiziger aanzienlijk verandert. In de oriëntatiefase van het aankoopproces is internet veruit het favoriete kanaal. En ook als boekingskanaal neemt internet een steeds prominentere positie in. De reisbranche is de absolute koploper als je kijkt naar de producten die het meest via internet worden verkocht. Internet biedt reizigers veel meer mogelijkheden voor selfservice. Een vliegticket of pakketreis boeken op internet is kinderspel geworden.

De opkomst van internet heeft ook nieuwe spelers geïntroduceerd en nieuwe spelregels. De nieuwe spelers zoals Booking.com, Sunweb, Jiba en Weekendjeweg blijken met hun “lean en mean” businessmodellen erg succesvol. Zie hier ook het eerdere post “De top 10 Touroperators 2006 versus 2002” een post die overigens door het Webwinkel Vakblad Twinkle is overgenomen.

En de reisbranche staat nu weer voor een nieuwe uitdaging. Het hebben van een goed boekbare website alleen is niet meer voldoende. Nieuwe technieken maken interactie met de doelgroep niet alleen mogelijk maar ook noodzakelijk. Bezoekers zoeken eenvoud, gemak maar ook beleving. Het kunnen delen en lezen van ervaringen van anderen, gelijkgestemden. Zie hier de sterke opkomst van partijen als Zoover, voorheen Vakantiereiswijzer, en community sites zoals waarbenjij.nu. 

Wat betekent de opkomst van internet voor een reisbureau(keten)?
Uiteindelijk draait alles om de consument. Deze bepaalt met wie hij in contact komt en waar hij zijn reis zal boeken. Het draait hierbij vooral om vertrouwen en het bieden van een goede service. Consumenten zoeken gewin, gemak en genot. Een reisbureau zonder goede boekbare website kan in deze tijd dan ook niet meer. Een klant wil keuze en zelf het roer in handen hebben. Wil ik een ticket boeken dan doe ik dat snel even online. Een rondreis? De oriëntatie is online maar voor het boeken wordt vaak nog contact opgenomen met een reisadviseur. Als traditioneel reisbureau of touroperator zal je hier dus op in moeten spelen. Een multichannel benadering moeten voeren.

Kennis van zoekmachine marketing is essentieel
Dit betekent voor een reisbureau dat men naast het reisbureau ook online aanwezig moeten zijn. Hier begint tenslotte ook het orientatieproces van hun klanten. Kennis van zoekmachine marketing is hierbij onontbeerlijk. Google is de A1 locatie op internet. Wordt de site niet of niet goed gevonden op internet, dan besta je gewoonweg niet.

Kiest u maar: online of multichannel?
De groei voor reisbureau(ketens) ligt allang niet meer in de groei in reisbureaus alleen. Het kanaal winkels is in de meeste gevallen een kanaal wat stabiliseert. Evenzo de callcenters. De groei zit in internet en de multichannel benadering. En vooral een persoonlijke benadering. Er is al zoveel keuze dat het gaat om een kwestie van gunnen. Dus dat je (online) gaat boeken en daar echt een goede ervaring van krijgt dan zal je de volgende keer ook geneigd zijn om hier de volgende keer weer te boeken. Bedrijven die in staat zijn haar klanten op een positieve manier te verrassen en het vertrouwen genieten van de consument zullen de winnaars zijn. En dit geldt zowel online of in het stenen reisbureau. Hier is voor veel online winkels nog veel te winnen. Het is nog teveel eenrichtingsverkeer en te weinig dialoog. En de kansen van integratie van kanalen is nog een ondergeschoven kindje. Waarom geen callcenter medewerker als chatadviseur inzetten bij klanten die afhaken tijdens een boeking op internet?

Gerelateerde Berichten

  • Persoonlijke communicatie online is cruciaal voor goede klantrelatie

    Consumenten maken het meest gebruik van het internet in hun zoektocht naar de ideale vakantie.…

  • Geslaagd seminar Internet en Uitgeven

    4 juni 2008 was het zover. Het seminar ‘Internet en Uitgeven’ maakte zijn opwachting. LECTRIC…

  • KRAS: De senior traveler en het online zoek- en boekgedrag

    ''Senioren van nu'' kunnen hun weg op het internet steeds beter vinden. Ze luisteren naar…

Categorie: Customer service, E-commerce

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reviews onderzoek travel KLM NHTV TUI technologie Booking.com mobiel Vakantiebeurs TripAdvisor destinatiemarketing instagram Airbnb Google hotels Expedia Social Media reizen Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring