E-mail marketing is een krachtige tool om bezoekers naar je site te trekken. Voor relatief lage kosten kan je in een korte tijd een enorm aantal mensen bereiken. En mits op de juiste wijze ingezet helpt het ook om de omzet te verhogen. Maar ook hier geldt dat succes om een professionele aanpak vraagt.
1. Bepaal de doelstellingen.
2. Wees snel en to the point.
3. Test verschillende versies.
4. Maak het meetbaar.
Bepaal de doelstellingen
De centrale vraag is ‘Wat wil je dat de lezer gaat doen als hij de nieuwsbrief heeft geopend? Wat is de belangrijkste call to action? Wanneer ben je tevreden?’ Een goede voorbereiding met heldere doelstellingen voorkomt dat je een nieuwsbrief er uit doet die ‘een van de zovelen’ is. De “middle of the road” e-mail die al door duizenden andere bedrijven wordt verstuurd.
Wees snel en to the point
Gemiddeld lezen e-mail ontvangers 15 tot 20 seconden per e-mail. In die 20 seconden leest de ontvanger ongeveer 50 woorden. Dus hou de boodschap kort, eenvoudig, helder en simpel. Probeer ook niet teveel verschillende boodschappen in één nieuwsbrief te verpakken. Ook hier is schrijven, schrappen.
Test verschillende versies
De nieuwsbrief software biedt je de mogelijkheid om eenvoudig twee of meerdere versies van een nieuwsbrief maken. Maak hier ook gebruik van. Je stuurt bijvoorbeeld de test e-mail uit naar een representief aantal personen van je totale bestand en zo krijgt je waardevolle informatie over wat in de praktijk het beste werkt. Ook erg handig als er intern discussie ontstaat welke e-mail nu de beste is. Test het gewoon en laat de ontvanger beslissen.
Maak het meetbaar
Het mooie van e-mail marketing is dat het buitengewoon goed meetbaar is.
– Hoeveel ontvangers openen de mail?
– hoeveel mensen klikken door naar de website?
– Naar welke onderdelen?
– Hoe lang blijven ze op de website ?
Meer lezen over e-mail marketing? Ga dan naar Marketingfacts.nl I E-mail Marketing