VakantieVeilingen.nl is met ruim 6 miljoen bezoekers per maand dé marktleider op het gebied van online veilingen van vakanties en vrijetijdsarrangementen. Ruim 3.5 miljoen mensen zijn in 2012 al met VakantieVeilingen.nl weggeweest. Een grote achterban op Facebook geeft vakantieveilingen de mogelijkheid om hen in te zetten voor branding, traffic, social commerce en social data. CEO Marc Muller gaf een interessante masterclass bij NHTV over deze vier bouwstenen op Facebook van Vakantieveilingen.nl. Marian geeft een mooi verslag, omdat wij, net als de studenten daar ook zeker iets van kunnen leren:

Masterclass VakantieVeilingen.nl en Facebook op NHTV

Met een trouwe schare fans van bijna 280.000 behoort VakantieVeilingen.nl tot een van de grootste Nederlandse communities (3e plaats van de Facebookmonitor). Door onder andere te adverteren op Facebook Mobile Page Ads is de fanbase in slechts  3 maanden met zo’n 30.000 fans gegroeid. Voor VakantieVeilingen.nl is Facebook een nieuwe marketingtool die inzetbaar is voor brandingdoeleinden, traffic, social commerce en social data (ook wel databaseverrijking).

CEO Marc Muller van Emesa Nederland BV (bekend van onder andere VakantieVeilingen.nl)  heeft samen met senior marketeer Maarten de Lange (werkzaam bij de veilingsite) een masterclass gegeven aan vierdejaars NHTV studenten over het succes van VakantieVeilingen.nl op Facebook. Een grote verrassing voor studenten dat de CEO zelf het succes wilde komen toelichten. Als kers op de taart staat er nog een workshop social media van Maarten de Lange op het programma. Hij gaat deze workshop geven als onderdeel van de minor E-business. Voor zowel studenten als docenten is het interessant om een kijkje in de keuken te worden gegund van een vooraanstaande e-commerce partij.

Marc Muller behandelde in zijn masterclass de volgende vier Facebook-bouwstenen:

Branding

Facebook is een nieuw marketingkanaal voor Vakantieveilingen om onder andere Free Publicity en het bereik te vergroten. Het is niet de bedoeling om alleen likes te verzamelen, maar ook om de dialoog aan te gaan en nog belangrijker iets terug te geven aan de fans. Dit zijn bijvoorbeeld leuke tips om de vrije tijd door te brengen, of het delen van leuke tips of weetjes.

Volgens Marc Muller kom je op Facebook op een ander niveau in contact met mensen. De service en dienstverlening aan consumenten kan daardoor worden verbeterd, omdat er direct kan worden gereageerd. Aangezien er ook negatieve reacties binnenkomen, is een duidelijk en helder beleid voor het omgaan met klachten op Facebook een must.

Traffic

Door de inzet van social media streeft VakantieVeilingen.nl ernaar om zo kostenefficiënt mogelijk extra verkeer naar de website te genereren. Dat gebeurt onder andere met social advertising.

Social Commerce

Jonge mensen maken vooral gebruik van social media. Bij VakantieVeilingen.nl zien ze een afname in het gebruik van de traditionele nieuwsbrief. Om aanwezig te zijn waar deze jongeren actief zijn, heeft VakantieVeilingen.nl als een van de eersten in Nederland  een eigen Facebook Store. Ook de veiling app is een voorloper op het gebied van Facebook commerce en sociaal shopping. Je kunt via de app direct meebieden op alle lopende veilingen in diverse categorieën. Er is exclusief aanbod voor ‘fans only’ in de vorm van Facebook Friday.

Social data

Hierbij gaat het interactie en profielverrijking. De mening van fans  is een zeer waardevolle testimonial en aanbeveling voor vrienden. Door het delen met vrienden kan ook VakantieVeilingen.nl  deze vrienden (in netwerk) benaderen.  Op deze manier wordt informatie verkregen over zaken die men leuk vindt, wie de vrienden zijn, woonplaats, leeftijd en nog belangrijker wat iemand denkt en vindt van/over VakantieVeilingen.nl

Via informatie uit polls kan  VakantieVeilingen.nl de behoeften in kaart brengen en daar eventueel het productportfolio op afstemmen. Ook is het mogelijk de fans gericht aanbod serveren door onder andere advertenties op Facebook te targetten op interesses.

Marc Muller benadrukt dat de consument steeds vaker zelf het aanbod gaat bepalen middels cocreatie. Voor de consument betekent dit empowerment. De consument heeft invloed en mag meedenken. Voor VakantieVeilingen.nl betekent dit waardevolle informatie.

Conclusie

Facebook wordt als een van de belangrijkste tools gezien om met de consument in contact te komen. Je moet toegevoegde waarde bieden om aantrekkelijk te zijn voor de consument. Marc Muller heeft in de masterclass  aan de NHTV studenten enkele mogelijkheden laten zien.