Airbnb is erin geslaagd om échte Airbnb fans te creëren. Het is het leven van Kevin Lynch, die eigenlijk in 2014 het concept een jaar lang wilde uitproberen, maar daar niet in geslaagd is. Hij bedacht het concept: Yearbnb.

Hong Kong gepromoot door het Yearbnb account

Het tafereel speelt zich af in Hong Kong en de hoofdpersoon Kevin Lynch (van oorsprong Amerikaans) schrijft over zijn Airbnb ervaringen op Tumblr én Instagram. Een jaar lang. Tenminste, dat was de bedoeling, hij is er gewoon mee doorgegaan. Het project is gestart omdat hij voor zijn werk veel moest reizen, en daardoor Airbnb’s een jaar lang wilde proberen. Hij is eraan verslaafd geraakt.

Het lijkt haast een commercieel project, want elke homestay krijgt een eigen nummer en een hashtag. Hij is nu al bij #stay97, oftewel 97 homestays die hij heeft uitgeprobeerd en waarbij hij bij elke gepubliceerde foto tekst en uitleg geeft. Het resultaat? Zowel goede als slechte ervaringen tijdens zijn verblijven in de homestays. En (lokale) media pikken dit op. Ze willen zijn tips en tops, zijn ervaringen en vooral zijn aanbevelingen. Wat MOET je echt gezien hebben in Hong Kong. Maar vooral ook, welke zou je anderen niet aanbevelen. Zijn kennis en expertise wordt gebruikt om Airbnb’s te beoordelen.

Op de website van CNN geeft hij bijvoorbeeld aan wat zijn 5 meest memorabele stays zijn in Hong Kong, en ook op TimeOut Shanghai zijn een aantal nummers van zijn stays terug te vinden als must see/must go.

Weinig volgers, toch veel invloed?

Tegen CNN zegt hij dat hij onafhankelijk opereert van Airbnb. Geen kortingen, geen compensaties, Airbnb doet niks in dit project. Kevin heeft met zijn project ook relatief weinig volgers op Instagram. Op nummer 1 in Hong Kong staat Instagrammer Angus Law. In zijn bio staan tags als: #disvoverhongkong #HKinstayay. Hij heeft ruim 15,8K volgers, terwijl Kevin met Yearbnb er ‘maar ‘ 1.900 heeft. De foto’s van Yearbnb hebben gemiddeld 70 likes en zijn foto content ziet er ‘gelikt’ uit. De zelfgemaakte stay foto’s, de persoonlijke tekst waarin hij de stay uitgebreid omschrijft en de zorgvuldig gekozen hashtags zouden dan toch meer op kunnen leveren? Maar Kevin zit duidelijk in een niche binnen Hong Kong: de Airbnb/homestay niche.

quarry bay

Airbnb heeft zelf nooit aandacht aan het project gegeven, terwijl het blog van Airbnb met interessante Airbnb projecten steeds gespecialiseerder wordt en steeds meer inzicht geeft in wat de komst van Airbnb voor diverse steden heeft opgeleverd. Zo is er onlangs een blog gepubliceerd, wat de impact is van Airbnb op Athene. Slim. Maar waarom zouden ze dit niet doen met cases van fans? Zoals Kevin, die Airbnb op de kaart zet, en tegelijkertijd Hong Kong?

Fans en cijfers, wat levert Instagram op?

Het lijkt er vooralsnog op dat Airbnb niet samenwerkt met fans; als in influencers op Instagram, maar dat ze vooral de Instagram community breed willen inzetten. Oftewel, álle user generated content is belangrijk voor Airbnb. De promotie, krijgen ze toch al gratis. Want naast Kevin, zijn er andere blogs en Tumblr accounts die redelijk fan zijn van het sharen van die homestays. Zo beschrijft dit pas begonnen Tumblr account alle droom Airbnb’s van over de hele wereld. En zo zijn er nog tal van andere accounts en blogs gerelateerd aan homestays van Airbnb.

Airbnb profiteert volop van deze hardcore fans, zo blijkt uit onderstaande cijfers. In een artikel over de shortyawards, die awards geeft aan de beste merken en bedrijven op social media, laten de Airbnb social media managers, writers, fotografen, project managers etc. zich uit over het succes op Instagram:

  • 75% van de foto content op het Instagram account van Airbnb  is user generated.
  • Airbnb zag een exponentiele groei in engagement tussen 2013 en 2014. Een toename van 404% in de interacties (comments en likes) per post.
  • Het aantal followers is meer dan verdubbeld in het tweede halfjaar van 2014.
  • De foto content leverde 15.000 kliks op naar de website, wat veel is voor Instagram die geen links toe laat.
  • In januari 2014 werden er 179 user generated fotos geüpload, in december van dat zelfde jaar werden er maarliefst 6.429 geüpload
  • Bij elkaar genomen zijn de fanfoto’s goed voor 3,2 miljoen likes en meer dan 103 miljoen potentiële vertoningen van Airbnb homestays.

Next level Airbnb op Instagram: boekbaar maken van de stays

In 2014 namen ze het platform naar het volgende niveau door het boekbaar maken via Instagram. Nu kunnen alle van de verbazingwekkende homestays geboekt worden door middel van een simpele klik. Reacties onder foto’s zoals “Waar is dit?” of “Ik moet hier naartoe” of “Hoe kan ik die reserveren?!” hebben ervoor gezorgd dat Airbnb de website naadloos wilde laten aansluiten op Instagram. Door te klikken op de link in de bio, zijn mensen 1 klik verwijderd van het scannen van alle boekbare unieke homestays die zijn aanbevolen op Instagram.

De toekomstige rol voor hardcore Airbnb fans

Super Airbnbfans zoals Kevin, die ambassadeur zijn voor een bestemming en voor Airbnb, zijn vooralsnog dus vooral interessant voor lokale media platforms van de bestemming. Airbnb kiest er namelijk zelf heel duidelijk voor om niet met 1 influencer te werken, maar met alle fans.

Kunnen die hardcore Airbnb fans die alleen maar over Airbnb posten dan wel een bedreiging zijn voor hotels, hostels en andere accommodaties in die stad? Absoluut! Stel we hadden 1 Airbnb fan die alle homestays van Amsterdam uitprobeert, dan zou diegene door het ruime aanbod al meer dan 1.000 accommodaties kunnen uitproberen. Dat is nogal wat! Ook hier zul je zien dat zo’n Airbnb project door de media ook daadwerkelijk als project zal worden opgevat en er zeker aandacht aan besteed zal worden. Het is immers leuke content en komt tevens neer op promotie voor de stad of het land. Maar wie profiteert ervan, en voor wie is het ethisch om dit te promoten? Voor een NBTC | Holland Marketing, IAmsterdam en Stuffdutchpeoplelike is het natuurlijk leuke input. Maar de branche zal er minder blij mee zijn, dus komt het waarschijnlijk net als bij het project Yearbnb van Kevin neer op landelijke nieuwsmedia en lokale magazines en platforms.

Anderzijds maken aanbieders uit de reisindustrie ook dankbaar gebruik van de Airbnb homestays. Zo gebruikt vliegticketaanbieder Paperflies bewust de populariteit van Airbnb en homesharing. Het is voor hen immers makkelijker om hun eigen product aantrekkelijker te maken, en past binnen de doelgroep. Wekelijks stellen zij zelf een top 10 Airbnb’s samen, waardoor ze ver uit de buurt blijven van andere hotels en accommodaties. Dus ook de industrie zelf wordt meer en meer fan.