Een week geleden liet Google weten dat het een aantal veranderingen doorgevoerd heeft op hun sociale netwerk Google Plus. De meest in het oog springende verandering is zonder meer de nieuwe, grotere omslagfoto. Deze grotere omslagfoto is een grote uitdaging voor bedrijven, ontdekte ik.

Grotere Google Plus omslagfoto?

Of het me nu ontgaan was door alle buzz rondom de introductie van de nieuwe newsfeed van Facebook of door de manier waarop (via een Google+ Update van een Sara McKinley, productmanager Google+) Google de veranderingen kenbaar maakte weet ik eigenlijk niet. Feit is dat ik pas achter de veranderingen op Google+ kwam toen ik na het inloggen op het netwerk gevraagd werd om mijn omslagfoto aan te passen.

De drie veranderingen

Ik besloot eens te googelen om te kijken wat er nog meer veranderingen waren en kwam er achter dat er drie veranderingen zijn doorgevoerd.

  1. Een nieuw tabblad (naast je eigen informatie, posts, foto’s, YouTube video’s en +1’s)  waar je al je gegeven recencies in één overzicht bij elkaar ziet. Dit tabblad is overigens via je instellingen te verbergen, maar wordt nu wel standaard weergegeven.
  2. Het aanpassen van je eigen informatie is makkelijker geworden volgens Google. Het tabblad ‘over’ bestaat nu uit verschillende velden. Deze velden kun je invullen en per veld kun je kiezen met wie (welke cirkels) je dit deelt.
  3. De omslagfoto is groter geworden. Zei ik groter? Sorry daarvoor, ik bedoel eigenlijk dat de omslagfoto immens groot is geworden. Foto’s kunnen vanaf nu tot 2120×1192 px zijn en worden in 16:9 verhouding weergegeven als ze helemaal in beeld zijn.

De uitdaging

Hoe je als bezoeker van een Google+ pagina de omslagfoto te zien krijgt, is afhankelijk van hoe je de pagina benadert. Aangezien er nog niet heel veel bedrijven zijn die gebruik maken van de nieuwe, grotere omslagfoto (grappig feitje: zelfs Google Travel maakt nog geen gebruik van de grotere omslagfoto) zal ik aan de hand van de pagina van Booking.com laten zien hoe de afbeelding er op de verschillende pagina’s uit ziet.

Wanneer je via de zoekfunctie op de pagina van een bedrijf terecht komt  blijf ongeveer 1/3 van de omslagfoto verborgen. Dit gedeelte zie je alleen als je helemaal naar boven scrolt.
google plus omslagfoto standaard

Als mensen met de muis over je schermafbeelding in het nieuwsoverzicht gaan krijgen ze de schermafbeelding weer op een andere manier te zien. Ze zien in dit geval de hele omslagfoto verkleind afgebeeld, met de profielfoto daar in het midden in geplaatst. Indien je in je omslagfoto dus belangrijke informatie in het midden aan de onderkant van de afbeelding hebt geplaatst, valt deze dus weg onder je profielfoto. Zorg dus dat je hier geen belangrijke informatie plaatst.
google plus omslagfoto nieuwsoverzicht

In de mobiele app van Google+ is de foto weer anders uitgesneden. Hier zie je namelijk de profielfoto rechtsonder in je omslagfoto. De positie van de omslagfoto kun je in de app overigens zelf bepalen.
google plus omslagfoto mobiel

De uitdaging is dus om een omslagfoto te vinden van hoge kwaliteit die:

  • Geen belangrijke informatie bevat in het bovenste gedeelte ( 1/3)
  • Geen belangrijke informatie bevat in het middelste gedeelte aan de onderkant
  • Geen belangrijke informatie bevat die wegvalt wanneer de omslagfoto geherpositioneerd wordt in de app

Wellicht dat dit de reden is dat Booking.com gekozen heeft voor een foto van een mooi resort in plaats van een zelf bewerkte afbeelding te gebruiken zoals bijvoorbeeld het Safaripark en Rondreis.nl dit (overigens nog zonder de nieuwe, grotere omslagfoto) doen.