Op Skift zag ik een nieuw rapport [PDF]  van InterContinental Hotels Group, zij doorlopen aan de hand van onderzoek de totale reiscyclus om hun doelgroep te leren begrijpen. Ze ontdekken nieuwe typen reizigers, hoe het plannen en boeken zich naar online verplaatst, trends in de soorten trips die ze hebben, wat voor ervaringen ze hebben en hoe reizigers steeds meer delen via sociale media. In deze blogposting ga ik in op de nieuwe soorten reizigers die zij voorspellen en wat je daar als hotelier mee kunt om hen te voorzien in hun behoeften.

Schermafbeelding 2013-03-15 om 14.29.18

Meerdere rollen op vakantie

Eerder kenden we de ‘business traveller’, de ‘vakantieganger’, de ‘jonge backpacker’ en de ‘gepensioneerde reiziger’. Dat waren duidelijke typen reizigers waar men zich in de gastvrijheidsbranche op kon richten. Deze profielen bestaan dan ook nog steeds volgens het onderzoek, alleen zijn er meer onderscheidingen binnen de profielen gekomen, mensen kunnen meerdere rollen op verschillende reizen aannemen. Zo kan een vrouw op vakantie moeder zijn, maar ondertussen voor het werk telefoontjes aannemen op het strand.

Nieuwe typen reizigers

Ouderen gaan meer op reis, meer jongeren zullen een baan krijgen en daarmee een salaris waarmee ze ook op vakantie kunnen gaan. Dit soort ontwikkelingen maakt dat de typen reiziger zich verder zullen ontwikkelen en andere vormen aan zullen nemen:

Bezoekers vanuit nieuwe landen

Verwacht wordt dat Aziatische reizigers in 2020 verantwoordelijk zullen zijn voor zo’n een-derde van de totale wereldwijde spendering in de reissector. Verwacht dat deze reizigers de ‘normale’ highlights van landen zullen bekijken, maar dat ze graag zullen willen verblijven in een hotel die hen thuis doet voelen. Enkele grotere ketens spelen hier al op in door de beleving van hun hotel aan te passen op die van Aziatische, met name Chinese culturen.

Nieuwe familiesamenstellingen

Familiesamenstellingen zijn de laatste jaren veranderd, het onderzoek geeft aan dat slechts 1 op de 5 families in Amerika een traditioneel gezin is met een moeder, vader en kinderen. Het aantal single huishoudens blijft erg groot. Deze single reiziger heeft echter niet meer de beleving zelf als main focus van de reis, dan wel het ontmoeten van anderen tijdens een reis en het ontdekken van de wereld. Voor accommodaties is dat een interessant punt om over na te denken.

In westerse landen komt het steeds meer voor dat meerdere generaties mee gaan op vakantie. Dit betekent dat accommodaties hierop moeten worden ingericht. De standaard kamer kan niet voorzien in de wensen van een hele familie, waarbij oma ook mee gaat op vakantie. In Brazilië zijn er al families die een hele etage van een hotel af huren om bij elkaar in de buurt te kunnen overnachten, maar niet in dezelfde kamer. Of het huren van meerdere villa’s met een gezamenlijk zwembad.
De jongere ‘laptop en latte’ werker

De millenials (geboren na 1982) omarmen het concept van ‘Het nieuwe werken’. Gebruik makend van concepten als S2M en andere flexplekken hebben deze working nomads geen vaste werkplek, en geen vaste werkuren. Het kantoor wordt daar gevormd waar ze toevallig zijn en ze wensen niets anders dan een beetje persoonlijke ruimte, en een plek waar ze inspiratie en creativiteit kunnen vinden.

Zij vormen een nieuwe groep business travellers en zullen hun werkplekken ook in hotels gaan vinden. Zorg dat er voorzieningen voor zijn voor hen om te kunnen werken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een inspirerende lounge met gratis wifi en comfortabele tafels om aan te werken.

Ouderen

Het aantal ouderen groeit hard, binnen 10 jaar kennen we meer dan 1 miljard mensen boven de 60 op onze planeet. Ze willen niet zozeer geïdentificeerd worden met hun leeftijd.

In Australië lijken de zogeheten ‘Grey Nomads’ zo inkomst dat er enkelen tussen zitten die hun huis hebben verkocht en de opbrengsten daarvan hebben geïnvesteerd in een luxe camper om hiermee een jaar lang het land door te reizen.

Hotels zouden hierop in kunnen spelen door deze groep tegemoet te komen in hun emotionele en intellectuele behoeften, zoals het ontmoeten van like-minded mensen en mogelijkheden tot het fit houden van lichaam en geest. Echter, ze willen geen services die speciaal voor ouderen zijn, dat drukt immers een label op hen. Ontwikkel dus producten en diensten die geschikt zijn voor elke leeftijdsgroep, maar die ondertussen de oudere gasten ook bedienen.

Op welke reiziger richt jouw organisatie zich?

Zie jij nieuwe typen reizigers die voor jou organisatie van belang zijn? Hoe speelt jouw organisatie op die nieuwe reiziger in? Laat je reactie achter in de comments, ik ben namelijk erg benieuwd hoe jullie dit doen!

Lees hier het hele rapport! [PDF]

Afbeelding (cc): UggBoy