Content partnerships voor de toeristische en hospitality wereld zijn voornamelijk bekend van bloggers die op basis van content gericht met destinaties, hotels en soms zelfs touroperators samenwerken. Maar dat een van de grootste communicatiekanalen ter wereld met zowel een online als offline community een stap zet in de hospitality industrie, dat is wel vrij nieuw.

Marriott Hotels staat bekend om zijn vernieuwende cases en is altijd een van de eersten op het gebied van innovaties en optimalisatie van de customer experience. Ook nu weer laat Marriott zien dat je als onderdeel van de keten, een individueel product moet neerzetten dat onderscheidend is in de travel customer journey. Oftewel, een product dat bijdraagt aan de memorabele experience van de klant, reiziger en gast.

Thema’s en curatie van de talks door TED

Marriott Hotels is een content partnership aangegaan met TED Talks voor reizigers. Waarbij TED de thema’s selecteert die inhoudelijk relevant zijn voor hotelgasten; gericht op inspiratie, innovatie, reizen en entrepreneurship. Daarnaast is Marriott host van vijf wereldwijde TED Talks in 2016 en 2017.

ted-marriott

Aandacht voor pioneers

De thema’s corresponderen met de content thema’s gedurende die periode. Hotelgasten hebben in de Marriott hotels de mogelijkheid om daadwerkelijk in contact te treden met TED’s pioneers in intieme setting om de discussie en topics uitgebreid te bespreken.

Bij Marriott Hotels wordt elke strategische keuze gemaakt op basis van de overtuiging dat reizen de geest vergroot en nieuwe manieren van denken faciliteert.

‘Reizigers zoeken meer in hotels dan alleen een overnachting en een goed ontbijt, daarom brengen we innovatieve producten voor gasten om op deze manier memorabele herinneringen te creëren’ aldus Matthew Carroll, Vice President and Global Brand Manager van Marriott Hotels.

Dit strookt met de wijze waarop op dit moment in Nederland, in dit geval door Steven van der Heijden van Corendon, tegen de experience van hotels aankijken; ”je moet de reis ter plekke ook bijzonder maken en dat kan door innovatieve producten te bieden in hotels”.

De ontwikkeling van hotels en platform marketing

De ware aard van TED is natuurlijk enerzijds gericht op het entertainen van mensen en anderzijds op het delen van kennis en ideeën met originele content (blogs, video’s, quotes en talks). De community van TED aanhangers is verspreid over 90 landen, over de hele wereld, bestaande uit artiesten, doktoren, wetenschappers, entrepreneurs, uitvinders en nog veel meer.

Aan de ene kant kunnen TED aanhangers hun hart ophalen, maar de diversiteit van TED pioneers brengt ook veel nieuw publiek met zich mee naar de hotels. Er bestaan tot zover wij weten namelijk geen niche bloggers die zich richten op een belangrijke groep reizigers zoals artiesten, doktoren, wetenschappers, entrepreneurs en startups. Vanuit de reiswereld bekeken wordt op dit moment veelal aandacht voor marketing en content creatie in niches zoals travelbloggers, familybloggers, fashion/lifestylebloggers en foodbloggers, YouTube-, Snapchat- en Instagram influencers. Maar waar kunnen grote diverse communities met een diverser publiek al niet aan bijdragen. Gemiste kans?

De kracht van een platform inzetten gaat in 3 stappen:

  1. Een verenigd systeem integreren onder gasten en personeel op iedere afdeling. Centraal toegankelijk (cloud!), flexibel en overzichtelijk. Hoe goed kunnen gasten en personeel met elkaar communiceren op ieder gewenst apparaat?
  2. Open integratie (API) van externe middelen, kanalen en verkopers/leveranciers. Zo verzamel je veel data terwijl je de gasten onbeperkte mogelijkheden biedt. Hoe makkelijk kunnen andere kanalen en partijen meewerken op het platform?
  3. Houd gasten betrokken door ze te verbinden via hun voorkeurskanalen aan zaken die voor hen interessant zijn: een persoonlijke één-op-één benadering. Hoe creëer je waarde, betrokkenheid en persoonlijke service?

Hotels zouden daarin zelf het voortouw moeten nemen en achterhalen waarom bepaalde platforms die we in de reiswereld zo succesvol zijn? Hotels kunnen afstappen van hun traditionele organisatie en zich ook gaan inrichten als platform. Al dan niet door te kiezen om met een machtig platform (zoals Marriott en TED) samen te werken of zelf die platformfunctie te ontwikkelen. Ook kan er samengewerkt worden met kleinere platforms, denk bijvoorbeeld aan lokale platforms in de betreffende stad.

TED content in hotelkamers

Het struikelblok ligt voor veel hotels in de brug die ze moeten slaan tussen technologie, processen en communicatie. Dat maakt hotels kwetsbaar en achterhaald, want ze missen de snelheid, het gemak en de efficiency van platforms die technologie wel goed integreren. Ook hier laat Marriott zien dat dit niet heel ingewikkeld hoeft te zijn.

Deze herfst gaat Marriott experimenten met het toevoegen van TED content aan het entertainment aanbod op de hotelkamers. Het is content in de vorm van blogs, TED Talk video’s en inspirerende quotes en is toegankelijk na inloggen op de Wifi. Daarnaast wordt de TED content uitgebreid naar een ‘inspiratie menu’ voor business meetings en corporate vergaderingen.