Januari is traditioneel de start van de boekingsperiode in de reisindustrie waarin de nieuwe ‘collectie’ ook op de Vakantiebeurs gepresenteerd wordt. Het doel van de Vakantiebeurs is vooral om het reisproduct onder de aandacht te brengen van de consument. Ook in januari zien we weer een grote nieuwe vracht reiscommercials van touroperators in de reclame blokken voorbij schuiven.

De gemeenschappelijke belangen van touroperators

Touroperators die er in alle kanalen lustig op los concurreren met veel marketinggeweld om klanten te verleiden juist hun reisproduct te kopen. Veelal touroperators met concurrerende marketing belangen. Maar touroperators hebben ook gemeenschappelijke marketing belangen: het samen onder de aandacht brengen van de voordelen van een vakantie van een bestemming of het belang van vakantie zelf. In de reisbranche zien we nauwelijks gemeenschappelijke branche inspanningen waarin concurrenten samenwerken rond een gemeenschappelijk marketing doel.

De laatste branchebrede campagne in de reisindustrie die ik me herinner is de ANVR campagne: ‘Oh, zeker zelf geregeld’ uit 2009. In de boekenindustrie waar de Boekenweek jaarlijks georganiseerd wordt door de Stichting propaganda van het Nederlandse boek of hospitality branche waarin de Restaurantweek wordt georganiseerd behaald men veel marketing winst voor de samenwerkende organisaties.

De hospitality sector

De Nationale restaurantweek (www.restaurantweek.nl) wordt twee keer per jaar georganiseerd. Het concept van deze week is vooral nieuwe klanten kennis laten maken met ‘kwaliteitsrestaurants’ voor een probeer prijs, ondersteund met een brede advertentiecampagne. Voor het overgrote deel worden de meer dan 100.000 klanten ondergebracht tijdens de rustigere daluren bij de deelnemende restaurants. De restaurant week levert dus nieuwe klanten en extra omzet tijdens de daluren. Met name de brede marketingcampagne en het bereiken van nieuwe klanten en de marketing samenwerking maakt het voor restauranthouders interessant om deel te nemen.

De week van de friet en de boekenweek

Een ander voorbeeld is de Week van de Friet. Ook deze week is een krachtige marketingmachine en ook hier wordt met handige acties geprobeerd om ‘nieuwe’ klanten kennis te laten maken met product. In het oog springend zijn ook de commercials waar we de afgelopen 2 weken mee om de oren worden geslagen van het Nationaal Theater weekend (www.nationaaltheaterweekend.nl). Het meeste succesvolle voorbeeld is de Nationale Boekenweek. De Boekenweek wordt breed uitgemeten in de journalistieke media (o.a journaals, speciaal kranten katern en speciale tv registraties van het boekenbal). De Boekenweek is de afgelopen decennia een enorm sterke marketing tool geworden van de boekenindustrie. De Boekenweek is gevuld met acties en evenementen die het Nederlandse boek promoten bij de consumenten, een belangrijke ‘tool’ hierbij is het Boekenweek geschenk dat consumenten moet stimuleren om meer boeken uit te proberen. Ook hier is de samenwerking op marketing gebied de drijvende kracht van het succes. Op mijn telefoon tikte ik in Google  ‘Boekenweek’ in.  Boekenweek  is zelfs in Van Dale’s woordenboek van de Nederlandse taal  opgenomen. De letterlijke omschrijving luidt: ‘Boe·ken·week merk de; v(m) week, gewijd aan propaganda voor het Ned. Boek’.

Toen ik opzoek ging naar de week van de vakantie bleef het stil in Google.

Niet commercieel samenwerken?

De boven bovengenoemde propaganda weken worden georganiseerd door verschillende partijen die samenwerken op marketing gebied. Zo wordt de Boekenweek georganiseerd door de Stichting propaganda van het Nederlandse boek, de Week van de Friet wordt georganiseerd door de Vereniging van Professionele Frituurders. De Nationale Restaurant Week wordt in contrast met de vorige twee georganiseerd door een commercieel bedrijf; Diningcity (bekend van het verzamelen van restaurantreviews). Al deze propaganda weken hebben de gemeenschappelijke deler om met niet ‘commerciële methoden’ in hun samenwerking, aandacht en draagvlak van het publiek te vragen voor hun producten en diensten. Een eerste element van het succes van deze propaganda campagnes is dus het gezamenlijk verwerven van publiciteit in nieuwsmedia.

Als tweede onderbouwen genoemde weken stuk voor stuk deze redactionele uitingen met een uitgekiende gezamenlijke marketingcampagne in commerciële plaatsingen. De commerciële en niet commerciële plaatsingen versterken elkaar. Een belangrijk derde element is dat de consument een probeer-actie of aanbieding krijgt om kennis te maken met het product. Als vierde is het van belang dat de weken met evenementen worden ondersteund. Denk hierbij aan het boekenbal, waarin met veel BN’ers en glamour de griffels worden uitgereikt. Net als bij andere gala’s en premières in de filmwereld maakt het grote publiek op interactieve manier kennis met de ‘nieuwste’ innovaties, collecties of titels in een branche.

Propaganda voor de reisindustrie

De reisboekenweek

Waar is de online & offline ‘propaganda’ week van de reis industrie? Een week waar nieuwe klanten bijvoorbeeld voor een probeerprijs kennis kunnen maken met een touroperator of bestemming? Een betere manier om Nederlanders te verleiden tot de aankoop van  een vakantie is er niet. De reissector zou zich uitstekend lenen voor een propaganda week. Ook hier is samenwerking het sleutelwoord. Wat te denken van een Reisboekenweek, zo bestaat er naast de Boekenweek ook bijvoorbeeld de Kinderboekenweek, waarom dan niet een eigen Reisboekenweek, met content verzameld vanuit verschillende hoeken. Direct ook elk jaar een reisboekgeschenk (downloadbare PDF?) instellen en via een uitgekiende marketing campagne/verkiezing de schrijver van het reisboekengeschenk bekend maken. Met een goede aanpak vermelden alle online travel media reeds ver voorafgaand deze Reisboekenweek en wie is uitgekozen tot de schrijver van het reisboek geschenk van dit jaar.

De Week van de Vakantie

Een andere interessante optie is de Week van de Vakantie. Deze zou uitstekend samen kunnen vallen in dezelfde periode als de vakantiebeurs en de uitreiking van de Vakantie awards. Vakantiebeurs, Week van de Vakantie en Vakantie awards zouden elkaar enorm kunnen verstreken en het promoten van de ‘vakantie’ product. Aan het begin van de week kan een première avond georganiseerd worden in gala sferen waarop een nieuwe of vernieuwde bestemming geïntroduceerd wordt.

Ben je het met mij eens? Misschien kan de ANVR, Zoover, een vakblad hier als organisator of initiatiefnemer van marketing samenwerking de branche helpen. Ik ben ervan overtuigd dat de Week van de Vakantie een sterke ‘propaganda’ tool kan worden? De domeinnamen www.nationalevakantieweek.nl of www.weekvandevakantie.nl zijn in ieder geval nog beschikbaar.

P.s: Vastgelegd is al wel www.reisboekenweek.nl maar deze site vermeld nog geen inhoud, misschien is er wel iemand aan het werken aan een heel goed idee?

Credits headerafbeelding: Charis Tsevis (CC)