• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De psychologie van het overtuigen: sympathie

6 februari 2013 door Martin van Kranenburg

Hoe sympathiek is jouw merk? Praten mensen graag over je? Bezoekers zeggen het liefst ‘ja’ tegen personen en bedrijven die ze kennen en graag mogen. Het principe van sympathie is één van de zes factoren van Cialdini, die bezoekers stap voor stap verleiden om sneller ‘ja’ te zeggen. Sympathie komt voort uit gelijkenissen, complimenten en gezamenlijke inspanningen of ervaringen die je met elkaar hebt. Het gaat om aardig gevonden te worden, ofwel de ‘gunfactor’.

Dit is deel 5 in een serie van in totaal 6 artikelen over de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini n.a.v. het seminar De psychologie van het overtuigen.

  • Deel 1: Sociale bewijskracht
  • Deel 2: Autoriteit
  • Deel 3: Schaarste
  • Deel 4: Commitment en consistentie

Laat bezoekers en klanten hun ervaringen delen

Met de wetenschap dat mensen meer sympathie hebben voor mensen die ze kennen, is het slim om je bezoekers en bestaande klanten te stimuleren om hun (positieve) ervaringen te delen. Een van de meest bekende voorbeelden uit de oude doos is natuurlijk de Tell a friend-optie op een website. Met de komst van social media is die optie inmiddels vervangen door de bekende share buttons, zoals de Like-button van Facebook.

Het is veel waardevoller dat je een tip krijgt van een bekende, dan van het bedrijf zelf. Hier zie je dat de principes van social proof en sympathie elkaar versterken. Zo’n 14% vertrouwt de (advertentie)boodschap van een bedrijf en meer dan 70% laat zich beïnvloeden door meningen en ervaringen van vrienden en bekenden.

Als marketeer moet je het proces van het delen van ervaringen faciliteren. Hiervoor moet je goed kijken waar in het (verkoop)proces je ervaringen deelbaar wil maken. In eerste instantie zie je vaak dat bedrijven willen dat klanten hun aankoopervaringen gaan delen. Vakantieveilingen gaat inmiddels al veel verder. Via Facebook zie je steeds vaker voorbij komen dat kennissen of vrienden ‘meebieden’ op veilingen, een mooie manier om je website door bezoekers te laten promoten onder hun vrienden/bekenden. Dit doen ze slim door je op de homepage te verleiden om in te loggen via Facebook.

Laat zien wie jouw bedrijf/merk leuk vinden

Een van de meest gebruikte toepassingen om je website een ‘gezicht’ te geven is om de Facebook Like Box op je website te integreren. De Facebook Like Box is een sociale plugin, die je op je website kan plaatsen. Het laat zien wie van jouw vrienden deze Facebookpagina al hebben ‘geliket’. Als je op een website komt waar je foto’s van vrienden en bekenden ziet, dan verhoogt dat de likeability van de website. Het geeft je een goed en vertrouwd gevoel als mensen die op jou lijken dit bedrijf ook leuk vinden.

De jongerenwebsite van GoGo heeft dit goed toegepast op de homepage. Het feit dat meer dan 49.000 mensen GoGo leuk vinden is ook goed voor de betrouwbaarheid en ondersteunt hun claim dat ze al meer dan 20 jaar de specialist zijn in jongerenreizen.

Een leuke actie, tool of viral kan je sympathie vergroten

Merken kunnen ook sympathie oproepen door in te springen op acties (voor goede doelen). De actie kan helemaal los staan van het product of de dienst die wordt aangeboden. Een recente actie was een Facebook-like-actie van het Betere Boerenbed voor Serious Request. Een sympathieke actie, die ze ook meer dan 800 fans opleverde.

Een andere handige actiesite is http://vakantieplanner.gogo.nl/, hier kunnen jongeren via Facebook samen met hun vrienden hun vakantie plannen.

Denk na over de ‘over ons’-pagina

Niet iedere bezoeker bekijkt een website op dezelfde manier. Een langzame beslisser die kiest op basis van emotie is gevoelig voor ‘wie’ er achter het bedrijf zit. De ‘over ons’-pagina is een typische pagina waarbij je het ‘gezicht’ achter een bedrijf kan laten zien. Wil ik hier bij horen? Wie zijn de mensen achter dit bedrijf? Past dit bij mij? Bij Travelbird.nl hebben ze echt aandacht besteed aan de ‘over ons’-pagina. Via een leuke korte video wordt het concept uitgelegd en iedere medewerker staat op de pagina met foto en een eigen verhaal. Deze persoonlijke benadering geeft het bedrijf een authentiek en sympathiek karakter.

Stop niet bij de bedankpagina

Sympathie moet je verdienen. Juist de bedankpagina en het contact na de boeking moeten klanten een bevestiging geven dat ze de juiste keuze hebben gemaakt. Met goede service kan je jezelf onderscheiden en het verschil maken. Echte aandacht en goede service zorgen voor tevreden klanten. Tevreden klanten vertellen het door aan hun kennissen en vrienden en zorgen weer voor nieuwe klanten.

Deze blogposting verscheen ook op Marketingfacts, hét platform voor digitale marketing. 

Gerelateerde Berichten

  • De psychologie van het overtuigen: commitment en consistentie

    Het door Robert Cialdini geformuleerde principe van commitment en consistentie is een belangrijk beïnvloedingswapen om…

  • De psychologie van het overtuigen: schaarste

    "Op=op". "Nog maar twee plaatsen beschikbaar!" Het creëren van schaarste is een krachtig beïnvloedingswapen om…

  • De psychologie van het overtuigen: sociale bewijskracht

    Wat moet je als marketeer als jouw website optimaal vindbaar is? Uitblinkt in gebruikersgemak? Hoe…

Categorie: E-commerce Tags: de psychologie van het overtuigen, sympathie

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Alleen vandaag de top tips van Martin! Overtuigen in de reisbranche #TMcongres - TravelNext schreef:
    3 juni 2015 om 16:56

    […] Sympathie Laat weten wie je bent. Toon in je “Over ons” de medewerkers en vertel vanuit je persoonlijke ik. Mensen willen zaken doen met mensen, echte mensen. Gebruik dus geen stock-foto’s maar echte beelden. Lees meer >>> […]

  2. De psychologie van het overtuigen: wederkerigheid - TravelNext schreef:
    2 oktober 2015 om 11:39

    […] Deel 5: Sympathie […]

  3. Campagne review: The Biggest Baddest Bucketlist - TravelNext schreef:
    2 oktober 2015 om 11:41

    […] aardig gevonden te worden. Als mensen je aardig vinden, dan gunnen ze je immers meer, zoals Martin ook al aan gaf. Het komt niet als een verrassing dat wanneer je een reis rond de wereld weg geeft, je wel als […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

KLM TripAdvisor reviews NHTV technologie TUI mobiel Facebook onderzoek hotels reizen travel Google Social Media Booking.com Airbnb Expedia Vakantiebeurs instagram destinatiemarketing

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring