• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De reisprofessional van de toekomst

19 september 2014 door Marenna van Reijsen

‘Naast het vak geschiedenis is het vak toekomst dringend gewenst’, schrijft Pepijn Vloeimans in NRC Next van 16 september. Het is in één zin de samenvatting van het Reiswerk Opleidingencongres op 15 september in Amersfoort.

Quotes voor de toekomst

Hedwig Wassing (tot voor kort directeur bij @Leisure) zette de toon met de uitspraak: ”de turistiker (de Duitse titel voor iemand werkzaam in toerisme) wordt web developer”.

Gevolgd door: “de toeristische branche is niet meer en minder dan een klanttevredenheidsbranche”.

Een uitspraak waar de tweede spreker Reinier Castelein, voorzitter De Unie het niet mee eens is. “De boeking van een reis in vergelijking met de aanschaf van andere producten verschilt; een reis kan je niet ruilen en dat bepaalt ook die klanttevredenheid”.

Castelein gelooft dat we naar een 3 daagse werkweek gaan. Welvaart hebben we al, het materiële bezit wordt minder belangrijk (we delen wel). Het gaat nu nog om ons welzijn en toekomstige medewerkers zullen minder uren werkzaam willen zijn.

John Flierman van ROC Amsterdam geeft op basis van het onderzoek Jobs 2020 van Michael Page aan dat de functie van reisadviseur die van een virtuele reisbegeleider wordt.

reiswerk john flierman

Volgens de sprekers moet de reisprofessional van de toekomst o.a.:

  • Meer ondernemer dan manager zijn.
  • Een glimlach op het gezicht van de klant kunnen programmeren.
  • Meer de service dan een product kunnen verkopen.

De allerbelangrijkste vaardigheid zal het volgen van de klant, die reiziger zijn. Ik geef een voorbeeld (met dank aan @Irispoels).

Als op het ‘kpi-dashboard’ veel boekingen naar Japan naar boven komen in een bepaalde periode, dan is er iets aan de hand. Als profesional ga je dan op zoek naar verbanden, naar de herkomst. En als bijkt dat een enthousiaste boeker de gemaakte offerte aan zijn vrienden doorstuurt, dan moet je snel reageren naar die ene klant. Aandacht geven en de relatie verder opbouwen. Deze manier van werken vraagt om flexibiliteit en lenigheid in mensen én in systemen. Organisaties en hun medewerkers gaan die stap nu echt maken.

Hoe kunnen opleidingen hieraan voldoen?

John Flierman erkent dat als de veranderingen snel gaan, ze morgen nog sneller gaan. Volgens de zaal is er in Nederland ruimte voor slechts 10 ROC’s waar toerisme opleidingen worden gegeven en die zullen meer moeten gaan samenwerken.

HBO-opleidingen gericht op toerisme blijven van waarde als de student ook daadwerkelijk leert en ervaart wat er in de praktijk gebeurt. Leren denken in trends en in kpi’s bijvoorbeeld. En wellicht niet voor een functie op het reisbureau opleiden maar voor uitdagingen bij AirBnB, bij Booking.com en bij Uber.

Aansluitend daarop is het niet van deze tijd langdurige trajecten te starten om kwalificatiedossiers voor nieuwe opleidingen te ontwikkelen. Het onderwijsveld zou al ‘scrummend” en testend in de praktijk, in samenwerking met het bedrijfsleven de opleidingen moeten aanpassen, verbeteren, testen en weer aanpassen.

De student in het introductiefilmpje weet het al: “De reisbranche is al een wereldbol, het blijft maar draaien’.

Gerelateerde Berichten

  • Gezocht: Ambitieuze mbo studenten voor Reiswerk Topclass op Curacao!

    Reiswerk organiseert samen met Curaçao Tourist Board Europe (CTBE) een onvergetelijke ‘klaar voor de reisbranche’…

  • Opleidingencongres Reiswerk in teken van verandering

    23 september 2013 vindt in het leerklooster in Amersfoort het gratis opleidingscongres plaats voor werkgevers,…

  • Gespot: Travel Trends 2014

    Voor het vierde jaar op rij geeft onze Belgische collega Travelmedia een trendrapport uit over…

  • Gezocht: Ambitieuze mbo studenten voor Reiswerk Topclass op Curacao!

    Reiswerk organiseert samen met Curaçao Tourist Board Europe (CTBE) een onvergetelijke ‘klaar voor de reisbranche’…

  • Opleidingencongres Reiswerk in teken van verandering

    23 september 2013 vindt in het leerklooster in Amersfoort het gratis opleidingscongres plaats voor werkgevers,…

  • Gespot: Travel Trends 2014

    Voor het vierde jaar op rij geeft onze Belgische collega Travelmedia een trendrapport uit over…

Categorie: Opleiding en ontwikkeling Tags: Reiswerk Opleidingencongres 2014

Over Marenna van Reijsen

Marenna van Reijsen gelooft in 'digital branding'. Ze is tekstschrijver, adviseur & opleider bij MareRedactie en begeleidt bedrijven (profit en non-profit) bij de inzet van
marketingcommunicatie en content. Ze is auteur van het boek Interactieve Marketing, eindredacteur van de Online Scorecard 3.0 ( 2014, Pearson Education Benelux) en als lector e-business en docent bij Hogeschool Tio 8 jaar actief geweest. Ze blogt bij Travelnext sinds 2011.

Lees Interacties

Reacties

  1. Lars Sang Mo Boom (@larsboom) zegt

    19 september 2014 om 12:35

    Het doet mij goed dat de branche en het onderwijs de grote verandering bevestigen en nu eindelijk stappen gaan zetten om de studenten een betere studie te leveren. Het bedrijfsleven, waaronder Travel, zit hier op te wachten. Banen in digital en online liggen voor het oprapen, maar jongeren maken hier weinig kans op. Het ontbreekt hun aan praktische ervaring. De activiteiten van stichting Digital Future Foundation helpt onderwijsinstellingen en bedrijven bij deze grote transformatie en heeft al aantoonbaar resultaten geboekt. Samen gaan we deze uitdaging aan! http://www.digitalfuturefoundation.org

  2. Bas Lemmens zegt

    24 september 2014 om 11:41

    Wereld verandert inderdaad snel zorg dat de studenten weten wat een goed product is voor de reiziger en service inderdaad bovenaan staat

Trackbacks

  1. Als geschiedenis een vak is, dan toekomst ook | mareredactie schreef:
    2 december 2014 om 12:29

    […] Hedwig Wassing (tot voor kort directeur bij @Leisure) zette de toon met de uitspraak: de ‘turistiker’, de Duitse titel voor iemand werkzaam in toerisme, wordt ‘web developer’. Gevolgd door: “de toeristische branche is niet meer en minder dan een klanttevredenheidsbranche”. Lees meer […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Google hotels travel Expedia Booking.com TripAdvisor TUI Social Media Airbnb KLM mobiel Facebook destinatiemarketing technologie reviews Vakantiebeurs instagram onderzoek NHTV reizen

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext