Door de interactieve mogelijkheden van internet en de opkomst van social media genereren consumenten steeds meer zelf content, de beroemde User Generated Content. Deze content wordt steeds belangrijker in het productieproces. Foto’s en vakantievideo’s van klanten (bijvoorbeeld via Youtube (http://www.youtube.com/sawadee#p/u/3/0wEkny_qBjA) kunnen worden gebruikt om andere klanten te inspireren. Reviews, tweets en andere online gesprekken zijn interessante ‘ínsight information’ voor marktonderzoek.

Naarmate de consument zelf meer invloed kan uitoefenen op het productieproces wordt de betrokkenheid groter. Grotere betrokkenheid betekent veelal meer emotionele binding met je merk/bedrijf.

Landvananwb.nl
Ook is het belangrijk voor de betrokkenheid wie het initiatief neemt (de mate van autonomie). Aan ANWB-leden wordt gevraagd om leuke dagtrips op de site ‘landvananwb.nl’ te plaatsen en mee te stemmen op het ‘allerleukste uitje’. De ANWB probeert middels een wedstrijd gezamenlijk tot een lijst van goede tips te komen. Bij het gebruiken van feedback (reviews etc.) ligt het initiatief geheel bij het bedrijf, bij co-consuming (zoals couchsurfing) bij de consument.

User generated content model
De vijf categorieën (kolommen) in het model zijn verder uitgewerkt in dit artikel http://issuu.com/tonvermeulen/docs/nritmagazine20113. Het is verkenning van de stand van zaken in 2011 met een aantal inspirerende voorbeelden. Ook wordt het model toegelicht in het recent verschenen boek ‘Concept – en productontwikkeling in het toerisme’ geschreven door docenten van de NHTV en gepubliceerd door NRIT.

Dit artikel is geschreven door Marian van der Ent, Hogeschooldocent NHTV.