Olivier Dujardin organiseerde al enige jaren met succes het Travel congres voor onder andere Travel360 in Brugge. Na zijn exit uit Travel360 besloot hij het congres wederom zelf voort te gaan zetten onder de vlag van zijn eigen bureau Travelmedia.  Op een regenachtige 4 juni 2014 verzamelde de Vlaamse reistop zich voor het TravelMedia Congres in Brugge. In dit eerste artikel gaan we in op de toekomst; usability.

Skyscanner zet in op big data met applicaties

Linda Hoebe, Marketing Manager voor Nederland en België bij Skyscanner geeft een beeld van de toekomst van reizen volgens Skyscanner. Een belangrijke rol is weggelegd voor big data en daaruit vloeiende applicaties; persoonlijke reisassistenten die tot de klant komen via Glass, Smartwatch en VR toepassingen. Een toekomstbeeld schetsen ze met de toekomst van reizen 2024 op hun website, waarmee ze ons stap voor stap meenemen in de ontwikkelingen en usability de boventoon voert. Over vijf jaar de Glass, in 2020 de persoonlijke reisagent.

googleglass

eigen reisagent

Disney zet in op commercials en online door Eiffeltoren syndroom

Disney ontvangt 100 miljoen gasten per jaar in hun parken en hotels. Disney is de nummer 1 toeristische bestemming in Europa; Nederland en België zorgen ieder voor 6% van de bezoeken aan Disneyland Parijs, waarbij 44% van de bezoekers in de on-site hotels verblijft. Isabelle Willemsens nam het publiek mee in de problemen waar Disneyland Parijs de afgelopen jaren tegenaan is gelopen en hoe ze dit met ingang van 2014 aan gaan pakken door een ‘agressieve emotionele’ aanpak. Isabelle is Countrymanager BeNeLux.

Disneyland bleek last te hebben van het Eiffeltoren-syndroom: “Het zal er altijd zijn en we zullen ooit nog wel eens gaan”. Bezoek werd teveel uitgesteld. Het doel werd dus om ervoor te zorgen dat potentiële gasten een dringende behoefte kregen om te gaan: het creëren van een Sense of Urgency. Er is gekozen om dit te doen met 3 middelen/triggers. Elk jaar een rationele trigger, emotionele trigger en een promotionele trigger. Die 3 samen combineren het gevoel van urgentie.

Daarnaast is onderzoek gedaan naar het beeld wat de mogelijke gasten in Europa hadden van het park. Naast het Eiffeltoren-syndroom kwam er kritiek op de gebruikte beelden: te vaak hetzelfde, gebruik van dezelfde beelden, kastelen, Mickey en dezelfde promoties. Er is dit jaar gekozen voor agressievere emotionele benadering met campagnes op 2 doelgroepen.

“They grow up so quickly”

De “They grow up so quickly” campagne van dit jaar speelt in op de emotie van de ouders. De boodschap is: Ga, voordat de kinderen groot zijn. Disney deelt de kinderen in in 2 groepen en heeft voor iedere doelgroep een commercial gemaakt.

Doelgroep 2-7 jaar, fantasie. De kinderen zijn in hun fantasie, ze geloven dan Peter Pan echt vliegt!

https://www.youtube.com/watch?v=qPrlL_MpTRo

Doelgroep 8-13 jaar, bijna groot. Kinderen willen groot zijn, maar zijn vaak nog kind.

https://www.youtube.com/watch?v=zP89q92HOYA

20% minder TV reclame en meer online

De invulling wordt gedaan met media campagnes van 4x per jaar met altijd de rode draad van het snelle opgroeien. De focus ligt steeds meer op online. Van 80% focus op TV naar 61% en daarmee meer inzet op de online aanwezigheid. In het verlengde daarvan worden wereldwijd alle sites in hetzelfde format en systeem gegoten. Met 1 wereldwijde focus op usability.

AGConsult zet in op de doorbraak van mobiel

Karl Gilis van AGConsult is een zeer bevlogen spreker over usability. Hij sprak voor de 4e maal op dit congres en neemt nooit een blad voor de mond. Deze keer lag zijn focus op mobiel en het hebben van een goede mobiele site. Want: “komend jaar is eindelijk echt het jaar dat mobiel door gaat breken”.

Volgens Karl gebruikt de jeugd zijn laptop alleen voor school, werk en saaie dingen, de rest gebeurt op mobiel. Ook als je kijkt naar nieuwkomers en toppers in de reisbranche zijn het allemaal merken met een goede mobiele propositie. Denk aan Uber, Airbnb, Booking.com, zij leunen op mobiel.

Wat cijfers over het huidige mobile gebruik:

  • 8% e-commerce omzet mobile
  • 40%van de black friday sales ging via mobile
  • 20% boekingen Orbitz via mobile, lastminute 65%

De checklist voor de toekomst

Karl formuleerde de belangrijkste tips voor de toekomst als het gaat om usability.

  • Vergeet de mobiele surfer niet. Zorg ervoor dat er minimaal 1 pagina is met de belangrijkste informatie voor de bezoeker.
  • Maak een keuze: M-site, responsive of app?
  • Mobiel optimaliseren is meer dan een site responsive maken. Mobiele bezoekers hebben andere wensen, zijn concreet op zoek naar informatie en willen geen inspiratie. Laat dus poespas weg voor de mobiele bezoeker.
  • Een carrousel met wisselende afbeeldingen en aanbiedingen hoort alleen op de Kermis. Een carrousel is verwarrend en de klant is altijd te laat met klikken. Laat gelijk meer producten zien. In een test boekte men 188% meer doorkliks als men in plaats van een carrousel een productgroep-overzicht plaatst.
  • Denk vanuit het kleine scherm. Start met het re-design van een website door een keuze te maken voor mobiele bezoekers. Begin met de essentie van de pagina.
  • Reken niet op mouse-over. Mouse-overs worden vaak gebruikt om iconen te verduidelijken. Dit werkt niet op mobiel of tablet. Zet de tekst bij iconen.
  • Maak de knoppen groot genoeg. Mobiele gebruikers zijn vaak onderweg en kunnen lastig de kleine links klikken die met een muis wel te doen zijn. Zorg dus voor grote knoppen.
  • Altijd toegankelijke zoekfunctie. Mobiele bezoekers zijn concreet op zoek, zorg dat de zoekfunctie te bereiken is en ook goed te gebruiken is.
  • Gebruik auto aanvullen in formulieren om te voorkomen dat men met de autocorrectie in de problemen komt. Op mobiel wil autocorrectie weleens woorden aanvullen, dat levert voor veel toeristische bedrijven vaak problemen op. Zorg dat de website dit aanvullen voor de klant doet.
  • Beperk je tot de essentie. Toon niet teveel informatie. Gebruik uitklapmenu’s om meer informatie te kunnen tonen.
  • Goede en grote foto’s. Te kleine foto’s zijn vaak een frustratie op mobiel, een heldere foto helpt de klant zijn keuze te maken.
  • Duidelijke formulieren, niet teveel vragen. Beperkt het aantal vragen en upselling opties tijdens de boeking. Blijf bij de essentie.
  • Juiste toetsenbord per veld. Het is voor een goede developer gemakkelijk om in te stellen welk toetsenbord in beeld komt bij specifieke velden. Bij een telefoonnummer toon je het toetsenbord met cijfers, dat kan ook bij een e-mailadres. Dit scheelt frustratie en tijd voor de klant.

De congressen van Travelmedia kenmerken zich altijd door een zeer hoog niveau van de sprekers, puur geselecteerd op inhoud en dat is te merken. Zeker een tip voor Nederlanders die meer willen leren, en wat willen leren over de Vlaamse markt.

Credits header afbeelding: Skyscanner 2024