Sasja van As heeft in haar inspiratiesessie op het TravelNext Congres 2012 verteld hoe zich de toerist gaat bewegen in 2020. Het reislandschap verandert continu.

Werf jong personeel

Sasja maakt de oproep om jong personeel in de toerisme branche te werven. Die zijn ook meer thuis in de nieuwe media en brengen frisse wind in de organisatie.
De groei van het aantal vakanties stagneert. Dit is mede veroorzaakt door de frequentie van het reizen. Daarnaast zijn de bestedingen bij reizigers onder de druk. Maar Sasja wil iedereen gerust stellen een geeft aan dat Nederlanders op vakantie blijven gaan.

Toch zijn er voldoende kansen voor de reisindustrie om zich te onderscheiden en de reiziger een toegevoegde waarde te bieden. Ga de mobiele kant op, zoek de media op waar de klanten vandaan komen. Ontwikkel een reis specifiek voor de doelgroep en ga naar de klant toe. Het opzetten van een hybride vakantiewinkel (combinaties opzoeken) heeft ook een enorm potentiaal in toekomst. Of biedt bijvoorbeeld echte last minutes aan (zie het voorbeeld van BakerTweet. Een andere manier is om de (online) gidsen leuk te maken! Ikea is hier een goed voorbeeld van.

Hoe ziet de digitale leisure reiziger uit?

Mobiel wordt steeds meer een reisassistent. De reisplannen worden gedeeld via social media. De reisagent zal nog steeds in toekomst een belangrijke rol spelen!

Ga mee op reis met de reiziger!

Uit onderzoek valt op dat de reisagent bij het opzetten van een reis wel betrokken is, maar als de reiziger op reis gaat wordt het echter minder. Ga mee met de reiziger! Blijf adviseur gedurende het hele reisproces! De reiziger heeft behoefte aan informatie op de locatie. Ga ook na de reis vragen, wat de reiziger van de reis vond en gebruik deze informatie om de diensten te verbeteren. Zo win je de klant van het leven!

Er zijn zeker wel kansen om de digitale reiziger te benaderen. Hierbij moet men zich bewust zijn dat de reiziger:

  • grip heeft op technologische mogelijkheden
  • gebruik maakt van mobiele apparaten om reisinformatie op te zoeken
  • behoefte heeft aan relevantie gedurende het hele reisproces.

Veel informatie over hoe de toerist van 2020 eruit ziet kun je in de ING studie #travel2020 teruglezen. Hoe zien jullie de toekomst van travel?

De presentatie

[slideshare id=15423537&doc=presentatiesasja-121130030405-phpapp02]