• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Aoife Desmond (Facebook) over ‘de vijf dimensies van Social Travel’

31 januari 2013 door Isabel Mosk

Afgelopen week vond het 20ste ENTER congres in Innsbruck plaats. Dit congres wordt georganiseerd door de IFITT (International Federation for IT and Travel & Tourism). Het congres wordt voornamelijk bezocht door academici van over de hele wereld, die werkzaam zijn in de toeristische industrie. Drie dagen lang waren er diverse workshops en keynote speeches te volgen. Hieronder licht ik graag de keynote van Facebook toe.Aoife Desmond van Facebook ging in op de vijf dimensies van Social Travel.

1. Technologie heeft elke fase van reizen verstoord

Vroeger kocht je een Lonely Planet om een reis te plannen, maar tegenwoordig plan je met de meest actuele informatie van Tripadvisor. Vroeger boekte je een kamer in een hotel aan de receptie, nu zie je dat men naar booking.com gaat om een hotel te boeken. Vroeger bracht je jouw fotorolletje naar een winkel om deze te laten ontwikkelen, nu plaats je de foto’s direct op Facebook.

Volgens Facebook zijn de nieuwe 5 ‘stages of travel’ als volgt: Dromen, Plannen, Boeken, Ervaren, Reflecteren.

  • Dromen: 40% van de online reizigers kiest een bestemming na onderzoek via social netwerken.
  • Plannen: van de reizigers die zich oriënteren via social media, verandert 52% zijn oorspronkelijke vakantieplannen.
  • Boeken: 80% van de reizigers zijn eerder geneigd om een reis te boeken die door een vriend geliked is op Facebook dan een reis die wordt geadverteerd in traditionele media.
  • Ervaren: meer dan 70% updaten hun status en/of delen foto’s op Facebook terwijl zij op vakantie zijn.
  • Reflecteren: 52% van de Facebook-gebruikers verklaarden dat zij bij het zien van de vakantie foto’s van vrienden geïnspireerd werden om een reis te boeken naar deze bestemming.

2. Evolutie boeking methode

Volgens Facebook moet de reisindustrie de keuze en het gemak verbeteren in elke fase van het boekingsproces. Daarbij wordt het mobiele medium steeds belangrijker. Mobiel is er al en het aandeel neemt steeds meer toe. Meer dan de helft van de 1 miljard Facebookgebruikers zijn mobiel en dit aandeel groeit nog steeds.

3. De groei van social sharing

Er vindt een exponentiële groei van social sharing plaatst. Bij Facebook noemen ze dit “Zuck’s law” naar oprichter Mark Zuckerburg: elk jaar delen mensen twee keer zoveel online.

4. Invloed van travel boeking

De mate van invloed is in elke fase van het boekingsproces toegenomen. De “wisdom of crowds“ en de “wisdom of friends” wint altijd. Nu met graph search kan je navigeren naar de plaatsen die je vrienden leuk vinden en dat is ook van invloed op de het boekgedrag.

5. Engage met de “Millennial” reiziger

Sociale invloed speelt een enorme rol bij de “Millennial” reiziger. De “Millennial” reiziger is de nieuwe generatie reiziger. Bij de “Millennial” reiziger draait het allemaal om het social gedrag: verlangen om te zien en gezien te worden.

Voor meer informatie over de “Millennial” reiziger is het zeker interessant om dit whitepaper te lezen.

Conclusie social travel

Voor toeristische organisaties liggen er volgens Facebook volop kansen om met je doelgroep te connecten, engagen en ze te beïnvloeden. Belangrijk hierbij is dat je als organisatie waarde toevoegt en Facebook niet gebruikt als een traditioneel medium. De Facebook accounts van KLM, Toerisme Australië en Cathay Pacific worden gebruikt als goede voorbeelden in Aoife Desmond haar presentatie over social travel. Toerisme Australië bereikt 2,5 miljoen mensen met goede berichtgeving. 237,133 mensen reageerden op de Nieuwjaars post van Toerisme Australië.

Travel marketing zou naar het volgende niveau moeten klimmen. Zo lang de stem van een vriend belangrijker is dan een traditionele advertentie, de gemiddelde frequent traveller meer dan 309 vrienden heeft om te beïnvloeden op Facebook, en de meeste gedeelde verhalen op Facebook reisverhalen zijn (42%), liggen er voor organisaties genoeg uitdagingen op Facebook.

Gerelateerde Berichten

  • Vrienden en familie hebben meeste invloed bij keuze hotel

    Ga bij jezelf eens na wat voor jou het kanaal is waar jij inspiratie vandaan…

  • 24-02 | Social Media Congres

    Hyves, Facebook, Twitter, Linkedinn: het bekende rijtje. Waarschijnlijk past u het ook allemaal al (deels)…

  • Facebook & travel op het Congres Facebook Marketing op 11 juni

    Marketing, PR en reclame waren jarenlang disciplines die zich konden toeleggen op het zenden van…

Categorie: E-commerce

Over Isabel Mosk

Isabel is online strateeg in de wereld van toerisme & destinatiemarketing. Met haar bedrijf Sherpa's Stories helpt ze toeristische organisaties het strategische pad uit te stippelen en de unieke ervaringen & verhalen in kaart te brengen. Isabel wordt gezien als een vooruitstrevende denker in online marketing binnen de reisindustrie. Ze spreekt op (inter)nationale congressen over haar vakgebied én passie reizen. Haar reisverhalen deelt ze op haar persoonlijke blog Stories & Stamps en ze is co-founder van de reisblog Vive Le Voyage . Haar ultieme droom is om kinderen die niet kunnen reizen de beleving te geven van een reis.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. TripBarometer: Reiziger én hotelier richten zich op mobiel [Infographic] - TravelNext schreef:
    7 november 2013 om 12:33

    […] je ambassadeurs in te zetten jouw business meer naamsbekendheid te geven. Zeker als je bedenkt dat 42% van de status updates op Facebook over vakantie […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Booking.com hotels Social Media Airbnb technologie NHTV KLM Vakantiebeurs TripAdvisor Facebook Google Expedia instagram mobiel onderzoek destinatiemarketing reviews travel TUI reizen

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext