Afgelopen week vond het 20ste ENTER congres in Innsbruck plaats. Dit congres wordt georganiseerd door de IFITT (International Federation for IT and Travel & Tourism). Het congres wordt voornamelijk bezocht door academici van over de hele wereld, die werkzaam zijn in de toeristische industrie. Drie dagen lang waren er diverse workshops en keynote speeches te volgen. Hieronder licht ik graag de keynote van Facebook toe.Aoife Desmond van Facebook ging in op de vijf dimensies van Social Travel.

1. Technologie heeft elke fase van reizen verstoord

Vroeger kocht je een Lonely Planet om een reis te plannen, maar tegenwoordig plan je met de meest actuele informatie van Tripadvisor. Vroeger boekte je een kamer in een hotel aan de receptie, nu zie je dat men naar booking.com gaat om een hotel te boeken. Vroeger bracht je jouw fotorolletje naar een winkel om deze te laten ontwikkelen, nu plaats je de foto’s direct op Facebook.

Volgens Facebook zijn de nieuwe 5 ‘stages of travel’ als volgt: Dromen, Plannen, Boeken, Ervaren, Reflecteren.

  • Dromen: 40% van de online reizigers kiest een bestemming na onderzoek via social netwerken.
  • Plannen: van de reizigers die zich oriënteren via social media, verandert 52% zijn oorspronkelijke vakantieplannen.
  • Boeken: 80% van de reizigers zijn eerder geneigd om een reis te boeken die door een vriend geliked is op Facebook dan een reis die wordt geadverteerd in traditionele media.
  • Ervaren: meer dan 70% updaten hun status en/of delen foto’s op Facebook terwijl zij op vakantie zijn.
  • Reflecteren: 52% van de Facebook-gebruikers verklaarden dat zij bij het zien van de vakantie foto’s van vrienden geïnspireerd werden om een reis te boeken naar deze bestemming.

2. Evolutie boeking methode

Volgens Facebook moet de reisindustrie de keuze en het gemak verbeteren in elke fase van het boekingsproces. Daarbij wordt het mobiele medium steeds belangrijker. Mobiel is er al en het aandeel neemt steeds meer toe. Meer dan de helft van de 1 miljard Facebookgebruikers zijn mobiel en dit aandeel groeit nog steeds.

3. De groei van social sharing

Er vindt een exponentiële groei van social sharing plaatst. Bij Facebook noemen ze dit “Zuck’s law” naar oprichter Mark Zuckerburg: elk jaar delen mensen twee keer zoveel online.

4. Invloed van travel boeking

De mate van invloed is in elke fase van het boekingsproces toegenomen. De “wisdom of crowds“ en de “wisdom of friends” wint altijd. Nu met graph search kan je navigeren naar de plaatsen die je vrienden leuk vinden en dat is ook van invloed op de het boekgedrag.

5. Engage met de “Millennial” reiziger

Sociale invloed speelt een enorme rol bij de “Millennial” reiziger. De “Millennial” reiziger is de nieuwe generatie reiziger. Bij de “Millennial” reiziger draait het allemaal om het social gedrag: verlangen om te zien en gezien te worden.

Voor meer informatie over de “Millennial” reiziger is het zeker interessant om dit whitepaper te lezen.

Conclusie social travel

Voor toeristische organisaties liggen er volgens Facebook volop kansen om met je doelgroep te connecten, engagen en ze te beïnvloeden. Belangrijk hierbij is dat je als organisatie waarde toevoegt en Facebook niet gebruikt als een traditioneel medium. De Facebook accounts van KLM, Toerisme Australië en Cathay Pacific worden gebruikt als goede voorbeelden in Aoife Desmond haar presentatie over social travel. Toerisme Australië bereikt 2,5 miljoen mensen met goede berichtgeving. 237,133 mensen reageerden op de Nieuwjaars post van Toerisme Australië.

Travel marketing zou naar het volgende niveau moeten klimmen. Zo lang de stem van een vriend belangrijker is dan een traditionele advertentie, de gemiddelde frequent traveller meer dan 309 vrienden heeft om te beïnvloeden op Facebook, en de meeste gedeelde verhalen op Facebook reisverhalen zijn (42%), liggen er voor organisaties genoeg uitdagingen op Facebook.