• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De Web 2.0 CRM tools van KLM en Transavia

10 december 2008 door Martin van Kranenburg

Door: Mariet de Haas freelance journalist.

Hoe zet je Web 2.0 in bij je klanten? Transavia en KLM hebben daar elk een ander antwoord op tijdens het Heliviewcongres Web 2.0 Enterprise dinsdag 9 december jongstleden in Rotterdam. Waar Stuart Makosi van KLM een vooraf precies uitgedokterd initiatief voor het voetlicht brengt voor zakenreizigers naar China en Afrika, bespreekt de Vice President E-commerce van Transavia verschillende soorten, snelgenomen acties. “Gefragmenteerd? Ja! Onze mening is dat je maar gewoon moet proberen; klein beginnen.”

Web 2.0 is trouwens niet zomaar te definiëren. Je kunt het technisch omschrijven, maar dagvoorzitter René Jansen (Winkwaves) benoemt de sociale kant. “Waar voorheen (‘web 1.0’) internet gebruikt werd om feitelijkheden op te zoeken, kunnen met Web 2.0 sites relaties worden aangegaan en discussies gevoerd.” 

Niki van Wijk van Transavia
Wellicht is dat de reden dat Niki van Wijk van Transavia (net als KLM behorend tot de KLM Groep) hun fotoactie als eerste Web 2.0-initiatief omschrijft. Om fotomateriaal van ‘echte’ mensen te verzamelen, vroeg de maatschappij klanten foto’s in te sturen, waarmee zij kans maakten hun foto terug te zien op een Boeing 737. Het leverde tienduizend foto’s op. Geslaagd, maar erg Web 2.0 is dit niet.

Daarna is Transavia zich vooral gaan richten op ontwikkelen van hun CRM-systeem: hun digitale CRM moet de basis zijn van het contact met de klant, aansluitend bij hun waardepropositie: low cost met aandacht voor de klant. Toepassing van smart assistents moet helpen de vele gegevens van hun klanten beter te benutten. Bovendien zet Transavia lifestyle marketing in. Uitgaand van de levenscyclus van de klant, wil het behavior driven campagnes voeren, om dichter bij de klant te komen. 

KLM Club China
De manager online communities van KLM heeft een heel ander verhaal. De vliegmaatschappij heeft gekozen voor het opzetten van zakelijke online communities voor frequent reizenden naar China en Afrika. KLM Club China heeft inmiddels 92 bezoeken per dag op de site en 6000 deelnemers, Club Africa 5000 deelnemers. Op beide sites is unieke content te vinden, daarnaast worden onder meer events georganiseerd, die weer tot meer sitebezoek leiden.

Makosi vertelt wat KLM inmiddels geleerd heeft over zakelijke communities. Zo blijkt dat je er steeds achteraan moet zitten om leden te werven en tot actie aan te zetten en ook dat je sponsoren moet vinden, zoals hotels die korting bieden. Het opzetten van de clubs lijkt Makosi niet te zijn meegevallen. Met enige opluchting in zijn stem vertelt hij dat inmiddels partner Suntzu is gevonden voor de verder ontwikkeling en het onderhoud van de communities.

Verschillen aanpak KLM en Transavia
In de combinatie van online met offline, verschilt de aanpak van KLM met die van Transavia. Een ander verschil is dat Makosi aangeeft dat KLM belang hecht aan het monitoren van sitebezoek, en twee maal per jaar onderzoek doet, “want meten is weten”. In zijn algemeenheid lijkt KLM initiatieven degelijker aan te pakken. Daar staan ongetwijfeld ook hogere kosten tegenover. De gepresenteerde Web 2.0-aanpak van beide maatschappijen vertoont ook een overeenkomst: niet alleen voor Transavia, ook voor KLM zijn de initiatieven een CRM-instrument.

Gerelateerde Berichten

  • Inpakken en Wegwezen en KLM presenteren praktijkcases

    Volgende maand, 10 september om precies te zijn, presenteren Marcel Beemsterboer (Inpakken en Wegwezen) en…

  • Nieuwe online sales strategie van Transavia

    Vorige week was ik bij Emerce Conversion en daar presenteerde Mechelien Odekerken van Transavia en…

  • Comic Sans Dag; ook bij KLM

    Het is Comic Sans Dag vandaag, Coen en Sander (van de Coen & Sander show…

Categorie: E-commerce, Webanalytics Tags: Mariet de Haas, Web 2.0 KLM, Web 2.0 Transavia

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie Expedia NHTV TripAdvisor reviews onderzoek Vakantiebeurs Airbnb TUI Booking.com travel mobiel hotels destinatiemarketing instagram KLM Google Social Media Facebook reizen

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext