Duurzaamheid is trending in de reisindustrie en het staat al jaren op de agenda van menig bedrijf. Maar helaas is de groep Nederlandse reisorganisaties, die daadwerkelijk aan de slag zijn gegaan met het implementeren van duurzaamheid, nog relatief klein. Hoe komt dat en waarom wordt duurzaamheid nog altijd niet gezien als win-win situatie?

Het duurzame werken van nu is een manier van reizen organiseren die rekening houdt met de lokale bevolking, lokaal erfgoed en de natuur, zonder dat dit ten koste gaat van het vermogen om winst te maken. Toch is er nog een relatief grote groep reisorganisaties die het lastig vindt de voordelen van duurzaam toerisme in te zien. Vaak wordt gedacht dat het vooral heel veel geld kost én niet bij hun doelgroep past.

Dit is echter niet helemaal waar. Duurzaamheid past bij elke doelgroep zolang de touroperator op een eerlijke manier reizen organiseert en het op de juiste manier communiceert. In deze blog geef ik je 6 redenen waarom duurzaam ondernemen de perfecte win-win situatie is.

Duurzaam

1. Zorgt voor positieve impact op de bestemmingen

Duurzaam reizen zorgt voor het vergroten van financiële voordelen voor de lokale bevolking door direct met hen samen te werken. Zo geef je ze een kans om zelf aan hun eigen toekomst te bouwen. Daarbij ondersteun je de bestemming ook om de natuur en cultuur te behouden door de juiste organisaties te ondersteunen, off-the-beaten-track bestemmingen te bezoeken én door reizigers goed voor te lichten hoe ze zich moeten gedragen.

2. Speelt in op de vraag naar duurzaam reizen

De Nederlandse reiziger wordt bewuster van de negatieve voetafdruk van reizen en wil positief bijdragen op reis. Een kleine groep reizigers kan dit zelf al uitzoeken maar de grootste groep reizigers weet nog niet goed hoe. Zij willen graag positieve impact maken en het land echt leren kennen, maar alleen als dit hen makkelijk wordt gemaakt. Als reisorganisatie kun je hier goed op inspringen door duurzaam reizen op een toegankelijke manier aan te bieden en de reiziger kennis te laten maken met verantwoord reizen.

3. Zorgt voor kwalitatief goede reizen

Wist je dat duurzame reizen in bijna alle gevallen ook betekent dat ze kwalitatief goed zijn? Bij duurzaamheid komen veel regels en standaarden kijken zoals goede arbeidsvoorwaarden voor personeel, veiligheid in hotels en tijdens excursies, maar ook regels omtrent dierenwelzijn. Daarbij creëer je met duurzame reizen authentieke reiservaringen door samen te werken met lokale ondernemers.

4. Trekt betrokken werknemers aan

Duurzame organisaties zijn populair! Ze staan namelijk bekend om hun goede arbeidsvoorwaarden en fijne werkomgeving. Daarbij zijn steeds meer werknemers op zoek om hun steentje bij te dragen aan een duurzamere wereld. Werknemers die het gevoel hebben bij te dragen zijn extra betrokken, zullen als ambassadeur figureren én vol passie jouw duurzame missie en visie uitdragen.

5. Is goed voor het bedrijfsimago

Het is geen geheim dat veel bedrijven duurzaam ondernemen omdat het goed is voor hun imago. Duurzaam toerisme gebruiken in je marketing is hot en werkt erg goed. Je kunt duurzaamheid uiteraard alleen als promotiemateriaal gebruiken als je daadwerkelijk duurzaam onderneemt. Voeg je daad bij het woord? Dan zijn de mogelijkheden eindeloos en heb je de mogelijkheid om nog meer positieve impact te creëren!

6. Creëert een toekomstbestendige reisindustrie

Door met de triple bottom line (People Planet Profit) te werken werk je automatisch aan de toekomst. Denk lange termijn en wat toerisme positief kan bijdragen als het op een verantwoorde manier gebeurt. Duurzaam ondernemen en duurzame reizen organiseren zorgt ervoor dat over 100 jaar reizigers nog steeds deze geweldige wereld kunnen ontdekken.

De eerste stappen zetten

Succes wordt bereikt door kleine projecten aan te pakken. Het is daarom belangrijk om te onthouden dat als het om duurzaamheid gaat, niet alles in één keer hoeft. Door het concept op te breken in delen en te focussen op de aspecten die het beste passen bij jouw bedrijf zijn de eerste stappen zo gezet!

Ik ben erg benieuwd naar wat reisorganisaties (én reizigers) nog meer weerhoudt om duurzamer te ondernemen en te reizen. Wat houdt je tegen?