• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De zin van duurzaam ondernemen in de reisindustrie

13 juni 2019 door Anne de Jong

Duurzaamheid is trending in de reisindustrie en het staat al jaren op de agenda van menig bedrijf. Maar helaas is de groep Nederlandse reisorganisaties, die daadwerkelijk aan de slag zijn gegaan met het implementeren van duurzaamheid, nog relatief klein. Hoe komt dat en waarom wordt duurzaamheid nog altijd niet gezien als win-win situatie?

Het duurzame werken van nu is een manier van reizen organiseren die rekening houdt met de lokale bevolking, lokaal erfgoed en de natuur, zonder dat dit ten koste gaat van het vermogen om winst te maken. Toch is er nog een relatief grote groep reisorganisaties die het lastig vindt de voordelen van duurzaam toerisme in te zien. Vaak wordt gedacht dat het vooral heel veel geld kost én niet bij hun doelgroep past.

Dit is echter niet helemaal waar. Duurzaamheid past bij elke doelgroep zolang de touroperator op een eerlijke manier reizen organiseert en het op de juiste manier communiceert. In deze blog geef ik je 6 redenen waarom duurzaam ondernemen de perfecte win-win situatie is.

Duurzaam

1. Zorgt voor positieve impact op de bestemmingen

Duurzaam reizen zorgt voor het vergroten van financiële voordelen voor de lokale bevolking door direct met hen samen te werken. Zo geef je ze een kans om zelf aan hun eigen toekomst te bouwen. Daarbij ondersteun je de bestemming ook om de natuur en cultuur te behouden door de juiste organisaties te ondersteunen, off-the-beaten-track bestemmingen te bezoeken én door reizigers goed voor te lichten hoe ze zich moeten gedragen.

2. Speelt in op de vraag naar duurzaam reizen

De Nederlandse reiziger wordt bewuster van de negatieve voetafdruk van reizen en wil positief bijdragen op reis. Een kleine groep reizigers kan dit zelf al uitzoeken maar de grootste groep reizigers weet nog niet goed hoe. Zij willen graag positieve impact maken en het land echt leren kennen, maar alleen als dit hen makkelijk wordt gemaakt. Als reisorganisatie kun je hier goed op inspringen door duurzaam reizen op een toegankelijke manier aan te bieden en de reiziger kennis te laten maken met verantwoord reizen.

3. Zorgt voor kwalitatief goede reizen

Wist je dat duurzame reizen in bijna alle gevallen ook betekent dat ze kwalitatief goed zijn? Bij duurzaamheid komen veel regels en standaarden kijken zoals goede arbeidsvoorwaarden voor personeel, veiligheid in hotels en tijdens excursies, maar ook regels omtrent dierenwelzijn. Daarbij creëer je met duurzame reizen authentieke reiservaringen door samen te werken met lokale ondernemers.

4. Trekt betrokken werknemers aan

Duurzame organisaties zijn populair! Ze staan namelijk bekend om hun goede arbeidsvoorwaarden en fijne werkomgeving. Daarbij zijn steeds meer werknemers op zoek om hun steentje bij te dragen aan een duurzamere wereld. Werknemers die het gevoel hebben bij te dragen zijn extra betrokken, zullen als ambassadeur figureren én vol passie jouw duurzame missie en visie uitdragen.

5. Is goed voor het bedrijfsimago

Het is geen geheim dat veel bedrijven duurzaam ondernemen omdat het goed is voor hun imago. Duurzaam toerisme gebruiken in je marketing is hot en werkt erg goed. Je kunt duurzaamheid uiteraard alleen als promotiemateriaal gebruiken als je daadwerkelijk duurzaam onderneemt. Voeg je daad bij het woord? Dan zijn de mogelijkheden eindeloos en heb je de mogelijkheid om nog meer positieve impact te creëren!

6. Creëert een toekomstbestendige reisindustrie

Door met de triple bottom line (People Planet Profit) te werken werk je automatisch aan de toekomst. Denk lange termijn en wat toerisme positief kan bijdragen als het op een verantwoorde manier gebeurt. Duurzaam ondernemen en duurzame reizen organiseren zorgt ervoor dat over 100 jaar reizigers nog steeds deze geweldige wereld kunnen ontdekken.

De eerste stappen zetten

Succes wordt bereikt door kleine projecten aan te pakken. Het is daarom belangrijk om te onthouden dat als het om duurzaamheid gaat, niet alles in één keer hoeft. Door het concept op te breken in delen en te focussen op de aspecten die het beste passen bij jouw bedrijf zijn de eerste stappen zo gezet!

Ik ben erg benieuwd naar wat reisorganisaties (én reizigers) nog meer weerhoudt om duurzamer te ondernemen en te reizen. Wat houdt je tegen?

Gerelateerde Berichten

  • stripfiguren en de reisindustrie
    Stripfiguren en de reisindustrie

    Stripfiguren lijken een aantrekkelijk medium om reisbestemmingen onder de aandacht te brengen. Al in 2003…

  • Crisis doet nadenken over duurzaam toerisme

    Groen is hot. Een must bijna. Onderstaand artikel is gespot op de website Duurzaamnieuws.nl. Een…

  • Beeldcommunicatie in travel - een vergeten influencer in het jaar van duurzaam toerisme

      “Daar waar langere, geschreven artikelen hun waarde voor content marketing duidelijk bewijzen, gelden voor…

Categorie: Duurzaamheid, TravelNieuws, Trends Tags: duurzaamheid, ondernemen, Reisbranche, reisorganisaties

Over Anne de Jong

Anne de Jong is duurzaamheidsconsultant voor reisorganisaties en bestemmingen. Via haar bedrijf Fair Sayari (wat eerlijke planeet betekent) helpt zij organisaties duurzaamheid op een praktische manier te implementeren. Door middel van een-op-een consultancy, workshops en blogs wordt duurzaamheid leuker en toegankelijker gemaakt. De focus? Bouwen aan een toekomst-bestendige reisindustrie met zoveel mogelijk positieve impact.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Social Media Expedia reviews instagram Google KLM TUI reizen hotels travel Booking.com technologie Vakantiebeurs mobiel destinatiemarketing Airbnb TripAdvisor Facebook onderzoek NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring