Op het weblog van Eduard de Wilde staat een interessant artikel over het belang van usability testing. Het heeft Delta.com in iedergeval een extra opbrengst opgeleverd van $20 mln. Eduard de Wilde heeft een korte vertaling gemaakt van de belangrijkste bevindingen:

1. Snij in instructies: natuurlijk moet je duidelijk maken wat iemand op een pagina moet doen. Maar teveel instructies leidt af.

2. Verander beschrijvende titels in actie titels: dus in plaats van te vertellen dat je op de pagina van het orderformulier bent aangekomen, moet je vertellen dat op deze pagina ze de bestelling kunnen plaatsen.

3. Haal ‘welkom’ van je homepage. Dit vond ik wel een verassende. Delta heeft ontdekt dat wanneer ze het woord welkom weghaalden op de landingpage de conversie aanzienlijk steeg! Je zou denken dat de bezoeker dat wel vriendelijk vindt…..

4. Test met teksten naast de actie knoppen: in plaats van: ‘ga door’, hebben ze getest met teksten als ‘bijna klaar’ en ‘ga naar de laatste stap’. De laatste had de hoogste conversie
de resultaten van plaatjes leveren een gemengd beeld.

5. Over het algemeen levert het veranderen van kleuren, plaatjes en afbeeldingen weinig resultaat. Wel had het ‘lichter’ maken van de pagina’s door donkere kleuren, schaduwen en randen te vermijden een positief effect. Ook het weghalen van overbodige navigatie afbeeldingen werkte positief. Blijkbaar vindt de gebruiker: Less is more. Ook het toevoegen van een credit card logo aan een pagina kan de resultaten verlechteren. Waarschijnlijk omdat het teveel afleidt.

De laatste tip: Test alleen wat je kan implementeren. Klinkt vrij voor de hand liggend, maar in de praktijk blijkt het zeer relevant te zijn. Zeker als iemand met een briljant idee komt en al zijn invloed uitoefent om dit op de site te krijgen. Wanneer je van tevoren weet dat het lastig te implementeren is, heeft de test natuurlijk ook geen zin. Een technisch onderlegde functionaris is daarom van groot belang in het team wanneer beslissingen over testen genomen moeten worden.

In de expertreviews die ik geregeld mag doen en de diversie Workshops bij Lectric en Marketingfacts weten we ondertussen dat je alleen door te meten, weten, verbeteren de conversie kan verhogen. En het loont zoals je ziet. Hou het simpel, eenvoudig en begrijpbaar want klanten zijn onrustig, onzeker en ongeduldig dus help ze het om het bestellen zo gemakkelijk mogelijk te maken.