Vandaag lekte via Duitse media de overname van Tjingo.nl door Tomorrow Focus AG (HolidayCheck AG) al uit. Tomorrow Focus AG neemt per 2 april 2012 een aandelenbelang van 55 procent in de Tjingo Groep, de exploitant van het online-reisbureau Tjingo.nl. De resterende 45 procent blijven in bezit van de oprichters en directeuren Jan van der Tempel en Björn Huiskes, die de onderneming in 2005 hebben opgericht. De koopsom van enkele miljoenen euro’s wordt gedeeltelijk in contanten voldaan. Daarnaast zal als onderdeel van de koopsom door de dochtermaatschappij van Tomorrow Focus, HolidayCheck AG, de licentie voor het Nederlandse hotelwaarderingsplatform HolidayCheck.nl worden ingebracht.

Björn Huiskens, oprichter en mede eigenaar van Tjingo.nl geeft voor TravelNext een verdere toelichting. Het afgelopen jaar heeft Tjingo hard gewerkt aan een eigen koppeling met diverse touroperators die voor verschillende labels inzetbaar is. Binnenkort zal men dus ook op holidaycheck.nl reizen kunnen boeken van diverse Nederlandse en Duitse touroperators.

Door de overname en de daarmee gemoeide licentie op HolidayCheck.nl krijgt het management van Tjingo de beschikking over 6 miljoen vakantiebeoordelingen, en HolidayCheck.nl zou daarmee in 1 klap de grootste Nederlandse vakantiebeoordelingen site worden waar direct de (pakket)reizen geboekt kunnen worden. HolidayCheck AG exploiteert het grootste Duitstalige boekings- en opinieportaal voor reizen en vakanties op het internet. Het team bestaat op dit ogenblik uit ruim 200 medewerkers, die met de bemiddeling van volledig verzorgde reizen samen jaarlijks een omzet van meer dan 600 miljoen euro genereren, en een winst voor belasting (EBITDA) van 25 miljoen.

Potentieel grootste vakantie beoordelingen site van Nederland
Een onderdeel van de koopsom bestaat uit de licentie voor het Nederlandse hotelwaarderingsplatform HolidayCheck.nl. Doel hiervan is een snelle introductie van HolidayCheck op de Nederlandse markt onder leiding van het management van Tjingo. Hiervoor zal de Nederlandse content worden uitgebreid en de bestaande internationale content naar het Nederlands worden vertaald. Door de grote overlappingen van de vakantieregio’s in Duitsland en Nederland kunnen de bestaande 6 miljoen beoordelingen van HolidayCheck optimaal als startbasis worden benut en zullen ze op die wijze snel een grote rol binnen de Nederlandse hotelwaarderingssector gaan spelen. Vanaf 1 april 2012 zal HolidayCheck.nl als enig Nederlands hotelwaarderingsplatform zelf als bemiddelaar voor georganiseerde vakantiereizen kunnen optreden.

Tjingo.nl
Tjingo.nl, dat gevestigd is in Woerden, is een succesvolle online-bemiddelaar van georganiseerde vakantiereizen in Nederland. De onderneming werd in 2011 in het kader van een online-enquête van Zoover uitgeroepen tot het beste online-reisbureau van Nederland. Tjingo zal als zelfstandig portaal onafhankelijk van HolidayCheck blijven bestaan en ook verder worden uitgebreid. Tjingo lag enige jaren geleden nog onder vuur bij traditionele touroperator TUI die Tjingo met succes verboden hun producten met korting te verkopen.

Stefan Winners, CEO, TOMORROW FOCUS AG:

Deze acquisitie is zowel voor ons als exploitanten van een hotelwaarderingsportaal alsook voor Tjingo als online-reisbureau uitermate aantrekkelijk. Wij brengen ons internationaal bekende merk HolidayCheck met bijna 6 miljoen hotelbeoordelingen, foto’s en video’s in, waaronder ook reeds bestaande Nederlandse content. Tjingo en haar oprichters Jan van der Tempel en Björn Huiskes als internetondernemers ondersteunen ons anderzijds met hun gedegen kennis van de Nederlandse reismarkt, waardoor wij in Nederland snel vaste voet aan de grond zullen kunnen krijgen. Dat zijn ideale voorwaarden om samen aanzienlijk te kunnen groeien. Deze werkwijze heeft voor ons dan ook een voorbeeldfunctie voor de toekomstige expansie in andere landen.

Björn Huiskes, oprichter en directeur van Tjingo:

Na de winstgevende ontwikkeling en de groei van Tjingo.nl is TOMORROW FOCUS AG voor ons een ideale partner om naast Tjingo.nl een tweede merk op de Nederlandse reismarkt te zetten. TOMORROW FOCUS AG heeft haar toegevoegde waarde met HolidayCheck reeds in vele andere landen bewezen. Met de door onszelf ontwikkelde software zijn wij nu in staat om voor Nederlandse en Duitse vakantiegangers een breed spectrum aan georganiseerde vakantiereizen van Nederlandse en Duitse rond de 30 miljoen euro een van de meest succesvolle online-bemiddelaars voor georganiseerde vakantiereizen in Nederland. De Tjingo Groep heeft 20 medewerkers in dienst. In de loop der jaren heeft Tjingo zich gespecialiseerd in de online-marketing van haar internetportaal alsook in de ontwikkeling van hoogwaardige software die het voor consumenten mogelijk maakt snel, flexibel en eenvoudig de juiste georganiseerde vakantie te vinden.