ANVR bestaat dit jaar 50 jaar en vandaag is een delegatie van de organisatie naar Dallas afgereisd. Ze vertegenwoordigen de ANVR als 1 van de 3 genomineerden met haar inzending van de Carbon Calculator, tijdens de Tourism for Tomorrow Awards; een mondiale innovatie award. De ANVR verandert mee als dynamisch keurmerk. Een moderne branche organisatie in travel: waar moet deze aan voldoen? Naar aanleiding van deze ontwikkelingen in het jubileumjaar van de ANVR, ging TravelNext in gesprek met directeur Frank Oostdam over digitale transformatie.

Edit: 7-4-2016 (21:24 uur): Inmiddels is bekend geworden dat ANVR de prestigieuze innovatie award heeft gewonnen met de Carbon Calculator. TravelNext feliciteert ANVR met deze mooie innovatie voor de gehele reisbranche. 

Als business to business organisatie moet je natuurlijk mee veranderen met de steeds meer gedigitaliseerde (travel)consument. In hoeverre zou een B2B van een B2C in onze branche moeten verschillen? 

”Het moet in beide gevallen zo zijn dat je als organisatie (zowel B2B als B2C) voor kwaliteit en helderheid staat; optimale dienstverlening aanbieden op de meest efficiënte wijze. Hetzelfde geldt voor ons als overkoepelende branche organisatie. Richting de consument heeft de ANVR in haar exposure de waarden betrouwbaarheid en zekerheid. Reisorganisaties gebruiken op hun beurt het ‘keurmerk’ als middel om de consument goed te kunnen benaderen.

In de media wordt de ANVR vaak gevraagd om belangen te vertegenwoordigen van reizigers. Primair ligt dat iets anders; ANVR vertegenwoordigt de belangen van de werkgevers in de reissector (onze leden) daar waar het kan. Maar natuurlijk doen we dit in de toekomst het liefst ook voor iedereen die zich erbij betrokken voelt: verzekeringsmaatschappijen, luchtvaartmaatschappijen, hotels, autoverhuurders en automatiseerders.”

Hoe gaat ANVR daar op inspelen?

”Daarom geloof ik juist in de rol van de brancheorganisatie. Het moet een netwerkplatform zijn voor bedrijven die met elkaar samen willen werken. ANVR probeert daar een plek in te verwerven. Travel Tomorrow en het daaruit opgeleverde Travel Tomorrow Rapport geeft als aanjager ruimte voor bestaande en nieuwe leden in de periferie. Travel Tomorrow zal een eigen platform gaan krijgen gericht op innovatie en innoverend vermogen. Oftewel: aandacht voor de ‘wenkende perspectieven’ en de positionering van ANVR als moderne netwerkorganisatie.

Een voorbeeld dat bewijst dat je zelfs ook als branche kunt innoveren is bijvoorbeeld de CarmaCal (een tool waarmee voor reiziger en reisonderneming nauwkeurig de CO2-voetafdruk van een trip wordt berekend). De B2B Carbon Calculator is nu genomineerd voor de Innovation Awards van de Tourism for Tomorrow Awards of the World Travel & Tourism Council. Op 7 april zal bekend worden gemaakt wie van de drie genomineerden deze prijs zal winnen.”

Digitalisering vervaagt grenzen tussen bedrijven. Binnenkort leven we in een wereld waar het keten denken tot het verleden behoort. Samenwerking zal niet meer gebaseerd zijn op elkaar uitknijpen en marges naar je toe trekken, maar op eerlijkheid, transparantie, efficiency en vertrouwen. Kun je ons vertellen hoe jij dit ziet?

”De gedachte van ANVR als ‘moderne’ netwerkorganisatie is gestoeld op hetzelfde: concurreer je aan de voorkant te pletter, maar zorg dat je aan de backend aan dezelfde randvoorwaarden voldoet. De truc is om een gemeenschappelijke noemer te vinden. Dat kost tijd om die te vinden en de kunst is om goede organisaties net op tijd te (h)erkennen.”

Waarom lukt het sommige bedrijven wel om snel in te spelen op de veranderende klantvraag en anderen niet? Hoe dicht je het steeds groter wordende gat met de bedrijven die dit wel kunnen? 

”Door de waan van de dag kun je als bedrijf soms afdwalen. Daarom moet er juist op die wenkende perspectieven gelet worden. Met Travel Tomorrow willen we die alertheid vanuit de ANVR ondersteunen: onder andere met workshops, een uitwerking van theorie naar de praktijk en dan in een lab achtige omgeving. Waarom? Niemand wil lid zijn van de club van achterblijvers. Daarmee willen we laten zien dat we vooruit willen, als ANVR in beweging zijn, en niet vertegenwoordiger zijn van de status quo maar er juist kritisch naar kijken. Samen met organisaties die ook vooruit willen en nieuwe dingen willen doen.”

De ANVR blijft ieder jaar nieuwe leden krijgen. Jullie willen er zijn voor iedereen die reisproducten aanbiedt; voor alle ‘ondernemers in reizen’. De bekendheid van het ANVR-logo, een officieel keurmerk, lijkt daarbij voor potentiële leden een belangrijke rol te spelen. Hoe benader je die digitaal georiënteerde, branche vreemde bedrijven om zich aan te sluiten en wat is volgens jou het belang daarvan in de aankomende 5 jaar?

”Dat toekomstgerichte perspectief neerzetten is onder andere terug te zien in wat TravelNext ook doet, het aanspreken van andere doelgroepen; professionals in hun eigen disciplines. Er komt vanuit ANVR een nieuw onderzoek aan, waarin we voortborduren op Travel Tomorrow. De verdieping zit in antwoord geven op de vraag: hoe kan een bedrijf het Travel Tomorrow rapport gaan gebruiken, welke prio’s moeten er gesteld worden? Hoe ziet die consumer/customer keten eruit?

We willen inspiratie faciliteren.

Potentiële reizigers kunnen nu gemakkelijk, snel en altijd up-to-date op de website precies zien welke reisondernemingen lid zijn en voldoen aan de gestelde eisen. Dit is nieuw. En in een dynamische wereld is het goed te weten wat het reisadvies is voor jouw bestemming, welke gezondheidsmaatregelen je het beste kunt nemen en tal van andere tips om een leuke vakantie te hebben. De ANVR is een officieel keurmerk geworden en de consument ervaart dat ook zo.”

Veel bedrijven in Nederland zien de digitale transformatie als ontwikkeling die hun bestaansrecht over vijf jaar kan bedreigen. Daarom staat dit thema hoog op de agenda’s van directies in het bedrijfsleven. Hoe zie jij dit?

”De reissector staat vaak nog traditioneel bekend vanuit oude termen en klassieke gedachten. Dat is onzin, de reissector en het umfeld maken we met elkaar. De foodsector is wat dat betreft een inspirerende branche buiten onze eigen branche. De innovaties zijn gericht op een efficiënte keten, het altijd ‘klantdriven zijn’ en het continu verbeteren van het product. ”

De ANVR geeft dagelijks haar visie op relevante ontwikkelingen in de reissector. Jullie organiseren bijeenkomsten en congressen, praten de branche bij over actuele ontwikkelingen, geven praktische sessies, toepassingen van wetten en regels en het ‘Travel Tomorrow’-project. Maar hoe zal het ANVR Congres er dit jaar uitzien?

”Zoals ieder jaar, willen we de toon zetten qua hot topics in relatie tot klant en bedrijf. Buiten de sector kijken heeft altijd inspirerend gewerkt. Het is dan aan de congresdeelnemer om zelf de vertaalslag te maken. Ieder jaar richten we ons op nieuw bloed, op mensen van buiten de branche.

Dit jaar koppelen we het congres aan de sport. ”Sport & ondernemen”, om er een sportieve twist aan te geven. Het is de jubileumeditie, waarin de vakbehoeften van de toekomstige klant besproken zullen worden. Daarbij wordt er onder andere gefocust op nieuwe businessmodellen.

In het tweede kwartaal van dit jaar brengt de achterban van Travel Tomorrow met een nieuwe uitwerking op het onderzoek, daarvoor de juiste haakjes. De nieuwe consument willen we tijdens het congres onder de aandacht brengen. Daarnaast staat natuurlijk 50 jaar reissector in het zonnetje.”

De reis- en bankwereld, de muziekindustrie en de retail hebben laten zien dat bedrijven die hun dienstverlening herontwerpen en daarbij gebruik maken van het internet, klanten beter en goedkoper kunnen bedienen. Zo ontstaan nieuwe diensten als Booking.com, Uber en Airbnb. Het is nu tijd voor fase twee; digitale transformatie. Welke koers zou je verder willen varen?

”De kunst is nu om alle data te ontsluiten en mooie tools hiervoor te gebruiken. Zoals mobiel betalen en in toenemende mate meer virtual content gebruiken om de consumentenervaring mooier en makkelijker te maken. Dat is de uitdaging. Echt reizen op papier, dat doen er weinig meer. En vanuit die potentie kunnen we nog zoveel meer. ”

Naast het ontwikkelen van nieuwe interventies en het herinrichten van organisaties zal er de komende jaren ook veel aandacht moeten zijn voor de rol van de professional. Wat gaat ANVR daar mee doen?

”Om de affiniteit en het werken in de reisbranche aantrekkelijk te maken en te houden is een partij nodig, anders heeft de reissector geen toekomst. Daarom is een initiatief als Reiswerk ongelofelijk belangrijk. We komen als branche teveel in het nieuws over hoge en lage prijzen, het werk daarentegen wordt alleen maar interessanter. Net als de instroom van kleine bedrijfjes op de markt, die in een hoekje op een vierkante meter snel op niveau komen en het verschil maken. Het is goed om over de bühne te krijgen dat we moeten veranderen, dat er een ander soort mens nodig is. Een economist, marketeer, data analist. De visie is om dit elk jaar bij te sturen.”