Tijdens de ITB 2013 in Berlijn heb ik een sessie bijgewoond over jongeren en hun behoefte tijdens hun vakantie, wat zij tegenwoordig allemaal willen krijgen en ervaren voor een onvergetelijke vakantie. Het ging met name over verblijf. Als jongeren jouw doelgroep zijn, moet je maar eens verder lezen.

Be Like Mike

Nah, eigenlijk niet zoals Mike (Michael Jordan), maar de boodschap is meer, wees als je doelgroep. Verplaats je in de jongeren. En niet als marketeer, maar als jongeren die een onvergetelijke vakantie willen. Opvallend van de aanwezigen op het podium vond ik dat het allemaal ‘grijze’ mannen in pak waren. Vreemd, omdat zij allemaal over jongeren praatten alsof het zielloze wezens zijn. Als je je dus echt wilt verplaatsen in de jongeren dan moet je dus integreren, of misschien wel infiltreren, je moet naast hun komen te staan, hun vriend worden. En hoe doe je dat? Door jongeren in dienst te nemen, of door jongeren heel dicht bij je product en service ontwikkeling te betrekken. Bijvoorbeeld door ambassadeurs aan te stellen met bepaalde privileges. Daarna moet je hun input serieus verwerken in je ontwikkeling en hen een podium geven om hun creativiteit te ontplooien. Maar durf jij dat?

Weet wat ze willen

Uit Duitse onderzoeken en surveys is gebleken dat jongeren tijdens hun vakantie vooral mensen willen ontmoeten en hier sociaal actief mee willen zijn, Annelies schreef hier al eerder een blog over op TravelNext. Die interactie is het doel van hun vakantie of reis. Ze willen niet op vakantie omdat jij de goedkoopste bent of omdat jij bij de boeking een strandbal cadeau geeft. En als je dan weet wat ze echt willen, dan moet je ze dat ook bieden. Bied ze up-to-date tech faciliteiten, diensten en services aan waarmee ze sociaal kunnen zijn. Waar je vroeger kon volstaan met een balie om stadstourtjes te boeken willen de jongeren tegenwoordig 24/7 connected zijn en via social media andere mensen leren kennen. Zo kan je denken aan een eigen app waarmee je bijvoorbeeld andere gasten kunt ontmoeten, samen een taxi kunt delen, eigen events zoals een BBQ kunt promoten, foto’s en verhalen laat delen (in de app, maar ook met de ‘wereld’) en uiteraard een review kunt achterlaten. Dit werkt vooral als men meerdere dagen bij je verblijft, het enig voordeel biedt aan de gebruiker en het een hoge fun-factor heeft. En gratis wifi is uiteraard een no-brainer.

Jongeren zijn bereid te betalen voor added value

De misvatting die er is dat jongeren geen geld te besteden hebben is niet meer van deze tijd. Ze hebben net als iedereen een eigen budget wat ze nuttig en zo efficient mogelijk willen besteden. Voor hun vakantie willen ze niet onnodig veel betalen, net als iedereen, maar voor added value zijn ze zeker bereid te betalen. Als je voor een lage prijs en dito marge gaat, kan je door op locatie added-value te bieden aardig verdienen. Het enige dat gratis moet zijn is wifi. Maar echt niet elke service of dienst hoeft gratis te zijn. Bepaal duidelijk wat er essentieel is voor hun ervaring. Dat moet je gratis aanbieden, want dat moeten ze tenminste hebben om je added value te kunnen gebruiken/kopen. Jongeren zullen makkelijker mobiel betalen zodat je via mobile hoge conversies zult kunnen realiseren.

Jongeren zijn net klanten

Kern van het verhaal is dat jongeren net als iedereen een eigen behoefte hebben tijdens hun vakantie. Jongeren willen sociale contacten leggen, via moderne middelen en technieken. Ze zijn bereid om te betalen voor added value, maar de basis behoeften moeten gratis te gebruiken zijn. Zijn jongeren je doelgroep dan kan je hier zeker iets mee. Vond het een leuke learning van de ITB! Ben benieuwd wie hier al ervaring mee heeft. Laat dus zeker je ervaringen achter in de comments, zou het leuk vinden daarover te lezen.

Credits afbeelding (cc): Spanje vakantie winkel

TravelBird en Airbnb (ITB)