Het jaar 2017 is ingeluid als The International Year of Sustainable Tourism for Development. Iedereen roept er iets over en heeft er ook een duidelijke mening over. Toch zijn er (gelukkig) al heel wat reisorganisaties zichtbaar en onzichtbaar mee bezig, ook Booking.com. Booking.com startte dit jaar met haar eerste Accelerator Programma voor startups in duurzaam toerisme; Booking.com Booster. In deze blog lees je in welke startups gericht op duurzaam toerisme Booking.com gaat investeren. Groei zit vooral in Aziatische startups.

Identificeren en mentoren van startups

In 2017 hebben bijna 700 startups met teams uit 102 nationaliteiten zich aangemeld om mee te doen aan het programma. Het programma is opgericht om veelbelovende startups gericht op duurzaam toerisme, te identificeren, te mentoren en te helpen op een van onderstaande gebieden. Deze speerpunten zijn de basis van het wellicht wat onbekende Booking Cares programma:

  • het beschermen van het milieu
  • het behoud van cultureel erfgoed
  • en/of het bevorderen van inclusieve groei in toerisme die lokale economieën en gemeenschappen ondersteunt.

Het accelerator programma Booking Booster is een uitbreiding van het Booking Cares programma. Na drie weken van werkcollege, vonden vorige week de pitches plaats van 10 finalistenteams.

De winnaars

Backstreet Academy – 400.000 euro: Weg van massatoerisme

Backstreet Academy is een peer-to-peer reisplatform voor bijzondere reiservaringen wereldwijd. Het verbinden van mensen terwijl zij op reis gaan staat aan de basis van deze startup. Taalbarrières en reisschema’s maken lokale belevingen soms onmogelijk, maar het is het concept van Backstreet Academy dat bewijst dat dit niet zo hoeft niet te zijn. Het concept van impactreizen moet algemeen gemaakt worden en globaal implementeerbaar met behulp van het Booking.com-netwerk.

Geen grote groepen

Meestal vind je op de eerste pagina van Google de activiteiten aangeboden door reisaanbieders. Vaak staan er tussen die zoekresultaten wel lokale organisaties die zich richten op duurzaam toerisme en het delen van culturen en ervaringen. Een van die organisaties (uit Azië) is Backstreet Academy gericht op toerisme in ontwikkelende landen. Ze werken samen met NGO’s in Azië en creëren reiservaringen zodat lokale mensen hier werk uit kunnen halen en hun communities verder kunnen ontwikkelen. Het marketingaspect en trainingsaspect ligt bij Backstreet Academy. De startup is inmiddels actief in meer dan 10 Aziatische landen en zo’n 40 steden.

Community + Social Enterprise

De community is een groot onderdeel van de startup. Het productteam werkt en leeft samen met de hosts, zodat alleen de beste mensen aangesloten worden op het Backstreet Network. Vervolgens krijgen zij een een trainingsprogramma hoe zij reizigers in allerlei activiteiten het beste kunnen hosten. Het hele concept is gebaseerd op het idee dat taal geen barrière meer hoeft te vormen en dat connecties (boekingen) makkelijker en geautomatiseerd moeten kunnen plaatsvinden tussen local en reiziger via onder andere een vertalingssysteem.

De activiteiten varieren enorm: met locals sieraden maken, wijn brouwen, potten bakken, insecten koken maar ook retro fietsen bij iemand huren. De ‘masters’ die de lokale activiteiten aanbieden, zorgen ervoor dat zij elke dag nieuwe mensen kunnen ontmoeten en daadwerkelijk een inkomen kunnen krijgen van het hosten van reizigers. Daarnaast kunnen zij reizigers een stuk meenemen in hun tradities, culturen en expertise. De activiteiten staan op TripAdvisor.

Seabin – 350.000 euro: puin opruimen

Rommel in de zee is één van die belangrijke kwesties die de komende jaren moet worden behandeld en daarom moeten we de kennis, de instrumenten en de capaciteiten aan nieuwe generaties verstrekken. Onderwijs is de eerste stap naar duurzame en effectieve oplossingen. De V5 Seabin unit is een drijvende ‘puinopruimer’.


Local Alike – 300.000 euro: community based toerisme

Local Alike is een Thaise social enterprise, het concept is een marktplaats voor lokale experiences. De startup werkt samen met locals en kleine organisaties om hun tours en experiences in Bangkok, Chiang Mai en Nan via hun site aan te bieden. Het aanbod bestaat grotendeels uit 1/2 dag, 1 dag of 2 daagse activiteiten. Je kunt met Local Alike bijvoorbeeld kamperen op een organische theeplantage in Bangkok, of een dag doorbrengen met lokale kunstenaars in Chiang Mai. Alle experiences promoten het community based toerisme.

Good Hotel – 300.000 euro: social business

Een iets meer fancy concept is Good Hotel. Good Hotel heeft als basis mensen en de grootste missie van Good Hotel is de herdefinitie van een organisatie runnen in travel/hospitality. Namelijk, een organisatie runnen en tegelijkertijd iets goed doen, naast kwaliteit leveren. De filosofie: all day business should be social business. Middels het ‘Good Trainingsprogramma’ krijgen lang werkloze locals een hospitality training en daarmee een kans om te re-integreren. Na het voltooien van de training krijgen de kandidaten een on-the-job training en een fulltime salaris bij Good Hotel, nadat zij een permanente job hebben gekregen.

Gedurende het pop-up jaar van het hotel in Amsterdam waar Good Hotel geïntroduceerd is, zijn er meer dan 70 werkloze Amsterdammers getraind en hebben inmiddels hun herintreden op de arbeidsmarkt gedaan. Inmiddels is het drijvende Good Hotel van Amsterdam naar Londen gevaren.

Awake – 300.000 euro: flexibel lokaal reizen in groepen

Startup Awake is van Colombiaanse entrepreneurs/reizigers. Ze werken samen met gespecialiseerde gidsen en lokale touroperators. De experiences worden aangeboden voor groepen van gemiddeld 8 tot hooguit 15 personen. De travel itinerary is flexibel.

Authenticook – 200.000 euro: Indiase eetcultuur met locals

De jonge organisatie Authenticook uit India is gericht op het aanbieden van authentieke dining experiences in de huizen van getalenteerde thuischefs. De basis van het platform is gericht op het ervaren van culturen door middel van eten.

Overige – begeleiding

Ondanks dat MovingWorlds, MEJDI Tours en Visit.org geen financiële bijdrage ontvangen hebben, zoals bij de andere startups die hebben deelgenomen aan het Accelerator Programme, ontvangen zij wel doorlopende begeleiding en ondersteuning van Booking.com.

Startups to watch dus.