D-rt Groep, het bedrijf achter d-reizen, de grootste retailer in de Nederlandse reisbranche, is vandaag failliet verklaard door de rechtbank te Haarlem. De gehele reissector is enorm getroffen door COVID-19 met als gevolg daarvan een reisverbod dat inmiddels ruim een jaar aanhoudt. Door vrijwel geen inkomsten en de vertraging van het Voucherfonds is de reisorganisatie niet in staat te overleven en genoodzaakt om faillissement aan te vragen. De medewerkers zijn hierover vandaag geïnformeerd. D-reizen telt ruim 1.150 medewerkers, 285 reisbureaus en een customer contact center.
De franchise ondernemingen die opereren onder de merknaam VakantieXperts vallen buiten het faillissement. Er wordt momenteel gekeken naar de mogelijkheden van een doorstart. Meerdere keren trok d-reizen aan de bel bij SGR en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat om de urgentie aan te geven voor snelle transparantie en duidelijkheid over het Voucherfonds, om klanten tijdig geld terug te kunnen geven. Toen er onvoldoende gehoor kwam was d-reizen genoodzaakt een kort geding aan te spannen tegen de SGR en de Staat, welke werd verloren. Wel kwam aan het licht dat het verzoek ter goedkeuring van het Voucherfonds door de Staat pas op 5 maart 2021 informeel was ingediend bij Europa, terwijl de startdatum om uitgegeven vouchers een jaar na dato terug te betalen 15 maart 2021 was. Hoewel het Voucherfonds nu eindelijk is goedgekeurd door Europa, zijn de SGR, de ANVR en Economische Zaken nog in gesprek over de invulling hiervan en stelt SGR als Voucherfonds momenteel d-reizen geen geld ter beschikking om de consument te betalen. Door aanhoudende druk van schuldeisers is d-reizen niet in staat hierop nog langer te wachten.
Jan Henne De Dijn, CEO d-reizen: “Het is een gitzwarte dag voor ons. Er zijn de afgelopen periode veel gesprekken geweest met partijen om tot een oplossing te komen. Met ons faillissement valt een belangrijke schakel weg in de reisindustrie in Nederland, die zorgt voor een diversiteit aan reisaanbod voor de consument. Voor onze klanten en leveranciers is deze situatie uitermate pijnlijk. Bovenal vind ik het verschrikkelijk voor alle collega’s, waarvan er velen al tientallen jaren bij ons werkzaam zijn. Na een bizar jaar van corona met zoveel beperkingen en onzekerheden is de loyaliteit, de tomeloze inzet en de saamhorigheid onderling bewonderenswaardig te noemen. Daar ben ik alle collega’s enorm dankbaar voor. Hopelijk komt er een doorstart zodat het bedrijf, in ieder geval deels, nog door kan, de werkgelegenheid kan worden behouden en de consument dus ook in de toekomst reizen kan blijven boeken via d-reizen.”