Zo’n 90% van alle mobiele gebruikers gebruikt ook Google Maps als navigatietool. Google Maps als tool negeren en zelf iets bedenken is dus zonde van geld en tijd. Google Maps heeft nog veel meer toevoegingen die je wellicht nog niet kende en zo kunt gebruiken voor jouw locatie (of bestemming waar je reizen naartoe biedt). Floorplans, virtual indoortours en nieuw is Indoor Maps. Ik neem ze allemaal met je door. Bereikbaarheid voor een bestemming en locatie is key, net als de groeiende aandacht voor efficient vervoer. Tijdens de eerste editie van het Nationaal Congres Gastvrij Bereikbaar gingen ondernemers en beleidsmakers in de gastvrijheidssector met elkaar in gesprek over nieuwe ontwikkelingen en succesvolle cases op het gebied van bereikbaarheid en de customer journey.

Voordelen van Google Maps

Waarom zou je meer met Google Maps moeten doen is natuurlijk de grote vraag die hier boven hangt. Allereerst prefereert 90% van de mobiele gebruikers Google Maps als navigatietool. Na business websites (oftewel, om aan te geven waar het kantoor bijvoorbeeld zit), gebruiken travel websites de tool het meeste. Het heeft met een stuk gastvrijheid en sturing van de gast te maken. Gasten kunnen op basis van de plattegrond bijvoorbeeld parkeren bij de juiste entree van het stadion of winkelcentrum. Bovendien zijn ze minder lang aan het zoeken en kunnen ze dus nog meer op de locatie genieten. In de US is er zelfs een try-out om gebruikers van de app te helpen met zoeken naar een parkeerplaats. Op basis van massale data wordt er met nieuwe features steeds beter ingespeeld op wat de gast op bestemming kan verwachten.

  1. Google Maps Floorplans

Sinds 2015 bestaan de Google Maps Floorplans, maar nog lang niet iedere locatie (met meerdere verdiepingen) gebruikt deze functionaliteit. Qua winkels is in Nederland bijvoorbeeld alleen Praxis degene die daadwerkelijk per vestiging alle schap-indelingen heeft geüpload. Met Floorplans kun je enerzijds etages toevoegen en anderzijds allerlei handige locaties zoals toiletten, een pinautomaat en AED. In een paar stappen kun je als stadion, OV locatie, airport of winkelcentrum je plattegrond uploaden. Let wel, hier zit verder geen routing meer aan verbonden (dat komt bij punt 3).

  1. Google Maps Virtual indoortour

Stel je voor dat je voor het kiezen van een plek in het stadion voor een voetbalwedstrijd of concert al kunt zien wat je uitzicht is? Met een Virtual Indoortour van Google Maps kan dat! Dit gaat dus nog een stapje verder dan indoor streetview. Bij het immense MBA stadion kun je met behulp van streetview letterlijk door de rijen van het stadion heenklikken.

Een andere variant hierop is die van voetbalstadion Juventus. Waarbij je op basis van je stoelnummer genavigeerd wordt naar de beste parkeerplek van het stadion.

De virtual indoortour kun je helaas (nog) niet zelf maken maar hiervoor moet je Google Maps inschakelen. In de Benelux gaat dit via Localyse.

  1. Nieuw: Google Indoor Maps

Google Maps’ nieuwste ontwikkeling is Indoor Maps. Wat nu in de open Google Maps nog niet kan is navigeren binnen een ruimte. Dus in het voetbalstadion de kortste looproute bepalen naar de toiletten. Hiervoor is de nieuwe techniek Indoor Maps bruikbaar. Binnen je eigen app of website kun je daarmee wel indoornavigatie mogelijk maken. Op basis van je locatie wordt voor het aantal vierkante meters een fee betaald. Hiermee krijg je toegang tot het wayfinding CMS en kun je daarmee je locatie aanpassen. Tip: Op Marketingfacts schreef ik hierover al een uitgebreide blogpost.