• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Drie Google Maps toepassingen waarmee je direct relevantie voor de gast toevoegt

2 februari 2017 door Sanne Bakker

Zo’n 90% van alle mobiele gebruikers gebruikt ook Google Maps als navigatietool. Google Maps als tool negeren en zelf iets bedenken is dus zonde van geld en tijd. Google Maps heeft nog veel meer toevoegingen die je wellicht nog niet kende en zo kunt gebruiken voor jouw locatie (of bestemming waar je reizen naartoe biedt). Floorplans, virtual indoortours en nieuw is Indoor Maps. Ik neem ze allemaal met je door. Bereikbaarheid voor een bestemming en locatie is key, net als de groeiende aandacht voor efficient vervoer. Tijdens de eerste editie van het Nationaal Congres Gastvrij Bereikbaar gingen ondernemers en beleidsmakers in de gastvrijheidssector met elkaar in gesprek over nieuwe ontwikkelingen en succesvolle cases op het gebied van bereikbaarheid en de customer journey.

Voordelen van Google Maps

Waarom zou je meer met Google Maps moeten doen is natuurlijk de grote vraag die hier boven hangt. Allereerst prefereert 90% van de mobiele gebruikers Google Maps als navigatietool. Na business websites (oftewel, om aan te geven waar het kantoor bijvoorbeeld zit), gebruiken travel websites de tool het meeste. Het heeft met een stuk gastvrijheid en sturing van de gast te maken. Gasten kunnen op basis van de plattegrond bijvoorbeeld parkeren bij de juiste entree van het stadion of winkelcentrum. Bovendien zijn ze minder lang aan het zoeken en kunnen ze dus nog meer op de locatie genieten. In de US is er zelfs een try-out om gebruikers van de app te helpen met zoeken naar een parkeerplaats. Op basis van massale data wordt er met nieuwe features steeds beter ingespeeld op wat de gast op bestemming kan verwachten.

  1. Google Maps Floorplans

Sinds 2015 bestaan de Google Maps Floorplans, maar nog lang niet iedere locatie (met meerdere verdiepingen) gebruikt deze functionaliteit. Qua winkels is in Nederland bijvoorbeeld alleen Praxis degene die daadwerkelijk per vestiging alle schap-indelingen heeft geüpload. Met Floorplans kun je enerzijds etages toevoegen en anderzijds allerlei handige locaties zoals toiletten, een pinautomaat en AED. In een paar stappen kun je als stadion, OV locatie, airport of winkelcentrum je plattegrond uploaden. Let wel, hier zit verder geen routing meer aan verbonden (dat komt bij punt 3).

  1. Google Maps Virtual indoortour

Stel je voor dat je voor het kiezen van een plek in het stadion voor een voetbalwedstrijd of concert al kunt zien wat je uitzicht is? Met een Virtual Indoortour van Google Maps kan dat! Dit gaat dus nog een stapje verder dan indoor streetview. Bij het immense MBA stadion kun je met behulp van streetview letterlijk door de rijen van het stadion heenklikken.

Een andere variant hierop is die van voetbalstadion Juventus. Waarbij je op basis van je stoelnummer genavigeerd wordt naar de beste parkeerplek van het stadion.

De virtual indoortour kun je helaas (nog) niet zelf maken maar hiervoor moet je Google Maps inschakelen. In de Benelux gaat dit via Localyse.

  1. Nieuw: Google Indoor Maps

Google Maps’ nieuwste ontwikkeling is Indoor Maps. Wat nu in de open Google Maps nog niet kan is navigeren binnen een ruimte. Dus in het voetbalstadion de kortste looproute bepalen naar de toiletten. Hiervoor is de nieuwe techniek Indoor Maps bruikbaar. Binnen je eigen app of website kun je daarmee wel indoornavigatie mogelijk maken. Op basis van je locatie wordt voor het aantal vierkante meters een fee betaald. Hiermee krijg je toegang tot het wayfinding CMS en kun je daarmee je locatie aanpassen. Tip: Op Marketingfacts schreef ik hierover al een uitgebreide blogpost.

Share this...
  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter

Gerelateerde Berichten

  • Het Nieuwe Fietsen en Google Maps

    Fietspaden doorkruisen heel Nederland. Volgens de Fietsersbond gaat het om minstens 29.000 kilometer. En het…

  • Google Maps Engine Lite: Een nieuwe feature om itineraries te maken

    Met Google Maps Engine Lite kun je nu maps customizen waarbij je gebruik maakt van…

  • Google Maps nieuwe 'explore' functie voor tips tijdens je vakantie

    Ga je binnenkort op vakantie? Houd dan de updates van je Google Maps app in…

Categorie: Apps, Mobiel, Technologie Tags: Google Maps

Over Sanne Bakker

Op projectbasis wil ik bedrijven in de leisure & hospitality branche adviseren bij hun e-commmerce strategie en voor hen online marketing werkzaamheden coördineren en uitvoeren. Mijn specialisme is hierbij e-mail & content marketing maar ook voor all-round ondersteuning ben ik beschikbaar. Als freelancer wil ik voornamelijk actief in de leisure & hospitality branche zijn wat past bij mijn HBO opleiding Vrijetijdsmanagement. De afgelopen 8 jaar heb ik mij gespecialiseerd in de e-commerce & online marketing en dat komt goed uit gezien 65% van alle boekingen online gemaakt worden. Voorheen was ik werkzaam als E-Commerce Manager bij WestCord Hotels (2013-2015) en Online Marketing Consultant bij Delft Marketing (2010-2013).

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Share this...
  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter

Recente reacties

  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 
  • Suzanne op Nederlandse studenten en UNWTO gaan toekomstig toerisme vormgeven

Tagcloud

Google TripAdvisor NHTV mobiel instagram onderzoek hotels Airbnb TUI KLM technologie Social Media travel Facebook Expedia Vakantiebeurs Booking.com reviews reizen destinatiemarketing

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2021 · TravelNext