Innovatie op gebied van technologie gaat snel. In een nieuw rapport van Sabre worden de top trends voor technologie in travel gedefinieerd. Wat zijn de trends voor 2017, volgens het ‘Emerging Technology in Travel Report‘? In dit blog #1 Smart Intelligence.

Smart intelligence

Marketing automation wordt ontzettend belangrijk wanneer reisorganisaties de nieuwe technologische innovaties willen omarmen om daarmee tijd en inspanning te besparen. Nieuwe communicatiekanalen zijn erop gericht om meer customer engagement te realiseren, en dat betekent een hogere integratie van bots en mensen.

Automation zorgt ervoor dat we als bedrijven eenvoudig systemen kunnen beheren die nauwelijks of geen menselijke interventie vragen. Dat betekent ook dat bepaalde functies zonder fysieke of intellectuele inspanningen van mensen, gewoon uitgevoerd kunnen worden. De meeste automation oplossingen zijn in die zin dan ook onzichtbaar en runnen zichzelf met behulp van digitale software, zoals bots die automatisch diverse taken uitvoeren.

Automation uitgelegd aan de hand van een Nespresso apparaat

In het rapport wordt een vergelijking gemaakt met een Nespresso apparaat, hoe automation daadwerkelijk werkt.

  1. Het koffie apparaat heeft sensoren en kan de inleg van een koffiepad, een koffiecupje (zowel van Nespresso als van kopieën) detecteren. Ook zijn er sensoren ingebouwd in het water reservoir, zodat gemeten kan worden of het water en dus de koffie op de juiste temperatuur zijn.
  2. De interne software verzamelt data van de sensoren
  3. De software bevestigt het als alle condities in goede staat zijn om koffie te maken.
  4. Het systeem onderneemt actie en zet het kopje koffie
  5. Sommige systemen hebben een ‘user authorization’ ingebouwd om daadwerkelijk over te gaan tot het zetten van het kopje, zoals de sterkte van de koffie die door de user nog gecheckt moet worden.

Alle automation principes werken volgens dezelfde vijf basis elementen, ook voor travel:

  1. Sensoren om te checken wat er in de wereld gebeurt
  2. Data verzamelen om te meten wat de sensoren constateren
  3. Artificial intelligence of een ander algoritme om de data te clusteren
  4. De mogelijkheid om over te gaan tot actie
  5. De authorisatie op basis van een persoonlijk akkoord

Meestal is automation altijd gemoeid met menselijke interventie op een aantal belangrijke punten van het proces. Zoals bijvoorbeeld bij Nespresso de sterkte van de koffie. Denk hierbij in travel aan de hoogte van de prijs (budget), of het aantal personen waarvoor een reis geboekt moet worden.

Connected intelligence

In een connected systeem zoals devices die diverse sensoren hebben die we bijvoorbeeld kennen van de smartwatch, kunnen allerlei signalen verzonden worden naar een systeem dat deze vastlegt en daarop actie onderneemt. Bijvoorbeeld wanneer een hotelgast een smartwatch draagt met GPS functie, kan de schoonmaak plaatsvinden zodra de hotelgast de kamer heeft verlaten. Housekeeping wordt dan (al dan niet met een robot) in gang gezet, zodat het de routine van de hotelgast niet onderbreekt.

De wereld is connected op een veel dieper niveau: auto’s, vliegtuigen, treinen, boten en andere vormen van vervoer hebben letterlijk de reiswereld fysiek gecreëerd. Het internet maakt communicatie grenzeloos en media streaming zorgt ervoor dat we binnen culturen, landen en gewoonten kunnen reizen.

Voice recognition en voice search groeit binnen travel. Met Google en Apple als een van de eersten die dit introduceerden op basis van een gigantische analyse van data sets van spraak. Het daadwerkelijke gebruik ervan voor travel heb ik zelf vorig jaar getest met Google. ”OK Google” en dan spreek je ter plekke je zoekopdracht in. Het praten tegen Siri is net zo normaal geworden zegt ook kersverse commercieel directeur Erik-Jan Gelink van Transavia in dit interview tegen TravelNext. Volgens hem ligt het niet in de verre toekomst dat Siri op basis van jouw spraakopdracht met een aantal reisopties komt voor je volgende weekend Barcelona bijvoorbeeld.

Data analyse

Maar door de gigantische stroom aan data, kunnen we dit als mensen en organisaties niet zelf meer bijhouden, hiervoor zijn geavanceerde programma’s nodig om een en ander op basis van algoritmes te kunnen voorspellen. Het hebben van data en het begrijpen ervan is 1 ding, het doel van data analyse is om in te kunnen spelen op de informatie die onze domeinen in travel raken.

In het Reiswerk Webmagazine e-commerce en data analyse worden data-analisten uit de Nederlandse reisindustrie (o.a. KLM, Travix), aan de tand gevoeld over data analyse binnen hun domein.

Het buzzwoord IoT

Internet of Things (IoT) is een van de buzzwoorden gerelateerd aan connected intelligence. Eigenlijk is het een brede term voor het connecten van fysieke objecten aan het internet en daardoor data te verzamelen. Het zorgt eigenlijk voor een digitale infrastructuur in het dagelijks leven. Het kan werkelijk alles draadloos connecten. Het aantal devices en sensoren die gelinkt worden aan IoT, groeit met de dag. Denk aan de voor de hand liggende devices zoals smartphones, tablets en computers, maar ook aan andere ”connected dingen”. Chips, beacons, zijn veelgebruikt in travel om indoor locatiegegevens uit te wisselen en te begrijpen hoe mensen interacteren met objecten en hoe zij bewegen op bijvoorbeeld een airport maar ook binnen hotels.

Zodra er meer online komt, kan er ook meer geautomatiseerd worden in welke vorm van activiteit dan ook. Tevens ontstaat er meer data om te analyseren en alledaagse handelingen worden complexer door de systemen die we er elke dag steeds meer bij gebruiken. Maar ook audio, video, bewegingen en trillingen zijn vormen van data die we online kunnen analyseren.

En van data kunnen weer nieuwe voorspellingen worden gemaakt zoals toekomstige data. Het vergelijken van data in combinatie met voorspellingen van de toekomst, staat ons toe om snel de performance te verbeteren. Zo kan Airbnb hiermee bijvoorbeeld de zoekresultaten ordenen.

Doel voor smart intellingence in 2017 voor travel

Bedrijven lopen het risico te verdrinken in data als zij niet in staat zijn om data tot inzichten te vertalen en daarmee de processen te veranderen. Automation kan daar voor een groot deel bij helpen. Voor 2017 is het raadzaam dat bedrijven onderscheid maken in wat zij door data te verzamelen kúnnen weten en wat zij wíllen weten. Bijna alles kan gemeten worden. Daarna kunnen bedrijven zoeken naar manieren om te begrijpen hoe data invloed heeft op hun domeinen waarbinnen zij in travel opereren. Waar kan efficiëntie toegevoegd worden voor de business, maar ook voor de travel industrie en het individu; de consument. Connected intelligence is ontwikkeld om continu processen te verbeteren. Organisaties die er een vroege start mee maken hebben de potentie om snel hun ‘peers’ in dezelfde domeinen te elimineren.