• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Drie manieren om over-tourism te vermijden (en op te lossen)

27 oktober 2017 door Suzanne van Duijn

Hoe mijd je over-tourism en creëer je écht unieke, authentieke ervaringen? Suzanne van Duijn heeft tips voor toeristen, die je ook als hotel, reisorganisatie of bestemming kunt toepassen.

‘Na 29 jaar ging ik deze zomer eindelijk een weekend naar Rome. De highlight van mijn weekend? Het gevoel hebben dat ik ‘het echte Rome’ ontdekte. Lees: een vrijdagmiddagborrel op Piazza del Fico, ontbijten aan de bar tussen de haastende Italianen, en dineren in een zaakje met tl-licht én de beste antipasti. Rome is een openluchtmuseum, maar een museum ontdekken is geen kunst. Je zoekt op waar het is en gáát gewoon. Verborgen pareltjes ontdekken is echter zo makkelijk niet. Zeker niet in over-tourism-steden als Rome. Hoe doe je dat dan?’

Beter zoeken

‘Ook Bali wordt drukker en drukker. Steeds meer mensen weten het eiland te vinden. Althans, een paar specifieke plekken op het prachtige Bali. Hordes feestgangers gaan naar Kuta. Massa’s Instagrammers fotograferen hun eten in Canggu. En de doorsnee-pakketreiziger gaat naar Sanur. Oh, en laten we Ubud niet vergeten; de ooit zo rustgevende plek waar Eat Pray Love’s Elizabeth Gilbert haar geluk vond. Dit massatoerisme betekent gelukkig niet dat er op Bali geen authentieke plekjes meer te vinden zijn. Je moet alleen iets beter zoeken.’

Vermijd over-tourism

‘Het zou mega zonde zijn als we prachtig Rome of magisch Bali niet meer zouden bezoeken omdat we er niet de enige zijn. Zeker omdat er een aantal simpele manieren is om over-tourism te mijden. En als steeds meer mensen dat doen, kunnen we over-tourism wellicht zelfs samen oplossen.’

  1. Kies voor minder populaire verblijfplekken

Klinkt logisch, maar toch kiezen de meeste toeristen massaal voor de populairste plekken. Hartje Rome, het zuiden van Bali en in ons eigen land het centrum van Amsterdam. Terwijl je nét buiten die drukke gebieden het ‘echte’ Rome, Bali of Amsterdam kunt ontdekken. Gelukkig weten slimme toeristen in Nederland tegenwoordig Bos en Lommer of Utrecht te vinden. Binnen een half uur in het centrum van Amsterdam, wat wil een toerist nog meer? Op Bali is Balian Beach een aanrader trouwens! En een Aibnb of kleinschalig hotel voelt sowieso al sneller authentiek aan.’

  1. Ga buiten de gebaande paden

‘Natuurlijk wil je op Bali de rijstvelden bekijken. Bali barst echter van de rijstvelden, alleen gaan toeristen allemaal massaal naar Jatiluwih. Doe dus eens gek en bezoek de runner-up’s. Of nog beter: vraag de locals om advies. Zij kennen hun (ei)land beter dan wie dan ook en kunnen je vaak de beste – minder toeristische – plekjes tippen. Hetzelfde geldt voor restaurantjes. Een goede accommodatie of reisorganisatie draagt zelf dit soort off the beaten track-spots aan, om zo over-tourism tegen te gaan én de toerist een unieke ervaring te bieden. Jij bent de expert!’

  1. Check je maand en tijdstip

‘De Sint-Pieter in Rome mág je natuurlijk niet overslaan. Toch de massa mijden? Bezoek Vaticaanstad dan zo vroeg mogelijk op de dag. Niemand wil om vijf uur opstaan, maar vroege vogels worden in Rome – en op veel andere plekken – zeker beloond. Wie iets doet dat niet veel mensen willen doen, zal weinig mensen tegenkomen, ook al is deze tip veel mensen wel bekend. Zo willen bijvoorbeeld maar weinig mensen in de wintermaanden naar Rome, waardoor je in die tijd maar weinig (nou ja, minder) toeristen zult tegenkomen.’

Wie is verantwoordelijk?

‘Natuurlijk is niet alleen de toerist zelf verantwoordelijk voor over-tourism. Toeristen laten zich inspireren en informeren door anderen en boeken aan de hand daarvan hun reis. Ondermeer hotels, reisorganisaties en bestemmingen hebben dus ook zeker een vinger in de pap. En welke vinger dat is kunnen zij zelf bepalen.’

Laag-Holland en Better Places

Amsterdam werkt samen met regio Laag-Holland, een echt Hollands gebied op steenworpafstand van Amsterdam en te mooi om te missen. Bovendien ontlast het Amsterdam weer een beetje. Reisorganisatie Better Places kiest voor duurzaam en lokaal reizen en werkt samen met reisexperts op locatie. Reizigers krijgen zo een bijzondere, kleinschalige ervaring waar de locals niet onder lijden’ maar juist van profiteren. Zo kan iedereen nog lang van toerisme genieten!’

Wees origineel op social media

‘Anno 2017 speelt ook social media uiteraard een grote rol tijdens het inspiratieproces bij het boeken van een reis. Waarom toeristen massaal naar dezelfde plekken gaan? Omdat op social media massaal dezelfde plekken te zien zijn! Deel als toerismeprofessional dus vooral eens wat anders, en toeristen zullen langzaam maar beetje wat anders willen zien. Beïnvloed over-tourism en deel een onbekendere plek op je social accounts. Heb je bovendien weer eens unieke content te bieden! Tegelijkertijd kun je als reisprofessional ook faciliteren dat reizigers onbekende plekken op social media delen, bijvoorbeeld door een goede wifi-verbinding of photobooth op locatie.’

Deze blog is geschreven door Suzanne van Duijn, freelance reisblogger en pr-adviseur voor onder andere Better Places. 

Gerelateerde Berichten

  • Social media klachten en TripAdvisor

    TripAdvisor heeft sinds geruime tijd een optie voor bedrijven om te reageren op reviews en…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

  • Social media en de reisbranche

    Het gebruik van social media als promotiemiddel geeft mensen meer vertrouwen en het heeft als…

Categorie: TravelNieuws, Trends

Over Suzanne van Duijn

Suzanne van Duijn (1988) is de oprichter en eigenaar van SuusjeHQ, een online bureau voor pr en content. SuusjeHQ richt zich op wereldse bedrijven; veelal actief in travel en/of de sociale hoek. Door middel van goede content en andere free publicity-methoden helpt SuusjeHQ haar klanten aan (online) exposure. Daarnaast organiseert Suzanne regelmatig events, zoals haar pr-workshop voor ondernemers en 'De Reislustige Freelancer' over locatie-onafhankelijk werken. Suzanne is tevens (gast)docent/spreker en runt haar eigen blog Artikel255.nl over leuker werken en meer reizen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel Booking.com instagram Airbnb Facebook reviews reizen TUI destinatiemarketing Social Media NHTV TripAdvisor technologie mobiel Vakantiebeurs Expedia Google KLM hotels onderzoek

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring