Wie bij NS Hispeed een kaartje koopt voor een snelle trein, kan binnen die online-omgeving hotels boeken en verzekeringen afsluiten. ‘Daar zijn we te vroeg mee begonnen. Ook in de toekomst verwacht ik niet veel van dynamic packiging.’

Dat zei Paul van Breugel, e-commerce manager van NS Hispeed, gisteren tijdens een Nima-congres over online-marketing.

Van hogerhand
Volgens Van Breugel kwam het aanbieden van pakketdiensten te vroeg in de ontwikkeling van het online-verkoopkanaal: ‘Het is van hogerhand besloten, maar het is technisch lastig om systemen goed te koppelen. Zeker als je je eigen boekingsenige nog niet eens op orde hebt.’

‘Heet thema’
Maar ook zonder die technische obstakels vraagt Van Breugel zich af of dynamic packaging de kip met de gouden eieren is voor zijn organisatie: ‘Het is een heel heet thema. Mijn vorige werkgever KLM gaat er ook steviger op inzetten. Ik ben er weggegaan toen die plannen zich aandienden.’

Businesscase
Hispeed biedt onder meer hotelovernachtingen, reisverzekeringen en autoverhuur aan op zijn site. Volgens Van Breugel lopen alleen de hotels ‘aardig’ en probeert zijn afdeling de dienstverlening budgetneutraal uit te voeren. ‘We hebben een businesscase geschreven over dynamic packaging, maar daar kwamen we niet goed uit.’

Commodity
Desondanks denkt Van Breugel dat Hispeed in de toekomst meer pakketdiensten zal gaan aanbieden, omdat marketeers en topmanagers dat nu eenmaal willen: ‘Ik verwacht er niet veel van. De concurrentie op die diensten is just one click away. Hoewel we hoog inzetten op service, zijn we uiteindelijk toch gewoon een commodity: we vervoeren mensen van A naar B.’