Veel Nederlandse bedrijven zien dat hun business model schaalbaar is naar het buitenland, mits de juiste stappen zijn gevolgd zoals een goede website vertaling, klachtenafhandeling door locals en een goed werkend logistiek netwerk. Ten opzichte van andere landen zijn we in Nederland vaak een stuk verder op het gebied van e-commerce en deze voorsprong kan je benutten als je internationaal gaat.

Van de inlegzooltjes voor vrouwenschoenen van Lady’s Secret , tot de grootste online fashion speler van Denemarken: Stylepit. Ze kwamen allemaal voorbij op het Cross Border Event, voor de tweede keer georganiseerd door Dexport, de online marketing specialist voor de Duitse markt. Op ‘De Landgoederij’ in Bunnik stond op 9 september een goede line-up van keynote sprekers en er waren interessante ronde tafel gesprekken. Cross Border E-commerce is booming!

De Duitse online markt stijgt hard

Binnen Europa zijn Duitsland, Engeland en Frankrijk grote markten, maar ook in Oost-Europa en de Scandinavische landen liggen veel kansen. Opvallend is dat de Duitse online markt in vergelijking met het jaar 2012 met bijna 40% is gestegen. Geen ander land in Europa laat zo’n groei zien. Dexport is al in 2006 opgericht en heeft door de jaren heen veel kennis opgebouwd om Nederlandse bedrijven te helpen in hun expansie naar de Duitsland. Andreas Giese, eigenaar van Dexport vertelt in zijn presentatie dat we in Nederland veel kennis hebben op het gebied van e-commerce. Deze kennis loopt nog achter in veel andere landen. Vandaar dat het voor Nederlandse bedrijven interessant is om hun online kanaal zo in te richten dat ze ook in andere markten actief kunnen zijn.

Het cred0 voor ondernemers die bij veel presentaties naar voren komt is: gewoon doen! Simon Saneback van Stylepit is hier het levende bewijs van. Het Deense Fashion bedrijf is in de loop der jaren gegroeid en inmiddels actief in 20 landen.

Takeaway’s Jitse Groen stelde juist het tegenovergestelde.

“Stel jezelf de vraag of je echt klaar bent voor de stap naar een nieuw land.” Zelfs in een land waarin je dezelfde taal spreekt, zoals België is het zaak om gedegen onderzoek te doen alvorens je de markt wil veroveren.

Daarnaast is het ook slim om een goede focus te hebben. Positioneer jezelf dus als een niche speler. Enkele goede voorbeelden uit de Duitse markt kwamen voorbij zoals Chaletplus, Karnevalsshopper maar ook Alpine zijn enkele succesvolle voorbeelden hiervan.

Vive la France groeit ook op gebied van e-commerce

Speciale aandacht was er voor Frankrijk. De Franse markt loopt nog ver achter bij de Duitse markt, maar kent ook een grote groei op dit moment op e-commerce. Gelukkig zijn ook Fransen steeds meer bereid om aankopen online te doen. Veel ondernemers zien dus ook in dit land veel kansen liggen, maar hier is vaak de taal een groot obstakel. Ik merk binnen mijn eigen bedrijf France-Compagnie ook door hoeveel mensen het als lastig wordt ervaren om de stap naar Frankrijk te wagen.

Crossing boarders in de e-travel industrie kan simpel

Ook voor spelers in de reisindustrie liggen hier kansen. Veel e-travel ideeën zijn uiteraard makkelijk schaalbaar. Een mooi voorbeeld waarin Dexport een toeristisch bedrijf heeft geholpen is het Holland Sail event. Hierbij zijn Nederlandse en Duitse bloggers uitgenodigd voor een zeilreis om zo het Holland Sail Event op de kaart te zetten. Het mes sneed aan twee kanten. In Duitsland is een goed netwerk van redacties en journalisten goud waard. Dus doordat alle bloggers in journalisten in Duitsland in bekende bladen hun verhaal vertelden, ontstond er veel exposure. In Nederland kwam er een grote social media footprint om het event heen, zodat ook in ons land het event bekender is geworden.

hollandsail

Wie als merk over de grens wil gaan, zal dus naast een goed vertaalde website, een goede klachtenafhandeling en een goed werkende webshop ook moeten zorgen voor een netwerk van bloggers die je bedrijf lokaal op de kaart kunnen zetten. Een niet de onderschatten trend voor de toekomst in cross border e-commerce en een kans voor veel bloggers.