E-commerce medewerkers van Martinair houden voorlopig werk aan het vullen van passagierstoestellen. Moederbedrijf KLM wil de passagiersvluchten van Martinair opdoeken. ‘Maar voor uitspraken over de toekomst van afdelingen is het nog te vroeg.’

Dat zegt Suzanne van de Velde van de luchtvaartmaatschappij tegen Twinkle. Ze wijst erop dat het schrappen van de passagiersvluchten een voorgenomen besluit is van KLM: ‘Op dit moment buigen werknemersorganisaties en de Ondernemingsraad zich erover. Het is prematuur om te zeggen wat er met onze e-commerce mensen gaat gebeuren, zoals dat ook geldt voor alle andere werknemers van Martinair’, aldus de directeur reputatiemanagement.

Voorlopig hebben de online-mensen van Martinair volgens Van de Velde nog voldoende omhanden, omdat de passagiersdiensten van Martinair in ieder geval nog tot november volgend jaar in de lucht zullen blijven. ‘Op dit moment loopt er bijvoorbeeld een actie rond de Drie Dwaze Dagen van De Biijenkorf, die erg goed respondeert.’

‘Zachte landing’
KLM heeft de intentie om bestemmingen van Martinair deels over te nemen en toe te voegen aan het eigen vluchtaanbod. Van de Velde besluit: ‘Gestreefd wordt naar wat we een zachte landing noemen van activiteiten en personeel binnen de KLM-familie.’

Martinair, dat 53 jaar lang passagiers naar vooral Caribische bestemmingen bracht, verwoordde het in een persbericht als volgt: ‘Bij de invoering van dit voorgenomen besluit, zal de KLM Groep zich maximaal inspannen om betrokken medewerkers binnen de KLM familie te behouden. Dit betreft zo’n 600 van de ruim 1800 Martinair medewerkers.’

De overige medewerkers blijven betrokken bij de luchtvrachtactiviteiten van Martinair, dat als merk blijft bestaan.

Met een online-consumentenomzet van 21 miljoen euro bezet Martinair de 63e plaats in de Twinkle100, die deze week verscheen. KLM staat zelf op een 4e stek met 240 miljoen aan webomzet. Transavia.com, ook een dochter van KLM, prijkt met een omzet van 186,5 miljoen euro op plek 7.