Twee op de drie Europeanen koopt via internet. Nederland zit een heel eind boven dat gemiddelde. Dat blijkt uit de cijfers van e-commerce in Europa afkomstig van het Europees Statistisch bureau Eurostat.

Nederland geen koploper, wel boven gemiddelde

In 2016 heeft gemiddeld 74% van de Nederlanders iets online aangeschaft. Daarin lopen we voor op andere landen. Duitsland gaat gelijk op met Nederland. In Denemarken, Zweden en de UK wordt er gemiddeld nog meer online gekocht.

Reizen goed voor 52% Europese e-commerce

Het merendeel van de e-shoppers in Europa (66%) koopt kleding en sportkleding. Daarna volgt het segment reizen (52%). Opvallend is dat vooral Europese jongeren zich online richten op kleding, terwijl Europese ouderen (55-74 jaar) zich steeds meer vertrouwd voelen met het boeken van reizen en vakanties (52%). De budgetten waarbinnen de online aankopen door Europeanen gedaan worden variëren van 100 tot 499 euro.

De groep die duidelijk achterblijft bij het online kopen van reizen zijn de 16-24 jarigen. Hierin ligt nog een mooie uitdaging voor reisorganisaties en OTA’s.

Maar hoe spreek je die millennial aan? Het is verstandig om te focussen op enkele routines van millennials en hun smartphone/mobiel gebruik en internetgedrag.

Stijging in aankopen via sellers buiten EU

Opvallend is, dat hoewel klein in vergelijking met aankopen via nationale aanbieders, het aantal aankopen van niet in de EU gevestigde aanbieders toeneemt. Europeanen weten zich dus steeds beter een weg te banen door het internet landschap en zijn of voelen zich minder afhankelijk van enkel wat er binnen hun eigen land wordt aangeboden. Het vertrouwen in internet groeit en zo ook de besluiten om over te gaan tot online aankoop van producten en reizen, via andere organisaties en buiten de comfortzone van eigen land.