• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

E-mail is bij uitstek het beste medium voor reisaanbieders

9 oktober 2012 door Annelies Hulshof

Consumenten worden het liefst benaderd via e-mail. Dat blijkt uit de derde editie van het Trendonderzoek Dialoogmedia 2012, het periodiek uitgevoerde onderzoek naar de kanaalvoorkeuren van de consument, uitgevoerd door DDMA, 2organize, ANWB Media en PostNL. Naast vijf andere branches komt ook de reis- en gastvrijheidsbranche in het rapport aan bod. In dit blog ga ik voornamelijk op de resultaten van de reisbranche in. Dat geeft een interessante kijk op de voorkeurskanalen van de consument voor onze branche.

Het is volgens het onderzoek namelijk zo dat de consument het liefst via e-mail wordt benaderd door aanbieders van uit de reis- en gastvrijheidsbranche. Ook gaan zij via e-mail het vaakst in op aanbiedingen uit de branche. Oriënteren doet de consument het liefst online, maar om service te verkrijgen gebruikt de consument bij voorkeur de telefoon, gevolgd door een voorkeur voor e-mail en de website van de aanbieder.

Het liefst benaderd via e-mail

Op de vraag: “Hoe wordt u doorgaans het liefst benaderd door een organisatie waar u klant van bent”, geeft bijna de helft van de respondenten aan dat zij door reisorganisaties het liefst via e-mail willen worden benaderd. Op de tweede plaats wordt 21% van de respondenten het liefst via de gedresseerde post benaderd.

Als de consument nog geen klant is van de reisorganisatie preferen zij ook de e-mail, maar staat de folder op de tweede plaats.

Het minst graag worden de respondenten benaderd door de (mobiele) telefoon, internetadvertenties, op straat of via Facebook. Beiden, bestaande en nog niet bestaande klanten, geven dit aan in het onderzoek.

Ook via e-mail gaat consument het vaakst in op aanbiedingen

De respondent geeft aan dat ze dan ook het vaakst via de e-mail en folder worden benaderd, gemiddeld zo’n 3.7 keer per maand via e-mail, via de folder is dat 1.7 keer naar eigen zeggen.

Ook via e-mail gaan zij het vaakst op een aanbieding in. Uit het onderzoek blijkt dat van de consumenten die in het afgelopen jaar een reis of hotel hebben geboekt, meer dan een kwart van de respondenten dat heeft gedaan naar aanleiding van een e-mail van een aanbieder. Als tweede wordt de mobiele telefoon door de respondenten genoemd als kanaal waarbij de consument het vaakst op een aanbod in gaat van een reisorganisatie.

De consument blijkt het minst gevoelig te zijn voor aanbiedingen in de folder van een aanbieder van vakanties of recreatie. Hoewel dit wel één van de twee kanalen is waarmee zij het vaakst worden benaderd door de reisorganisaties.

Kanaalvoorkeur in de customer activity cycle

Oriëntatie

Voorafgaand aan de aanschaf van een reis of uitstapje oriënteert de consument zich veruit het liefst online. Daarbij maken ze het vaakst gebruik van zoekmachines en websites van aanbieders op de computer, smartphone of tablet.

Op afstand volgt als tweede kanaal het bezoek aan een reisbureau als manier om te oriënteren op de aanschaf van een reis of dagje uit. Op de voet gevolgd door advies van vrienden, familie en kennissen. Het minst kiezen vaak kiezen respondenten om zich via de telefoon te oriënteren.

Aankoop

Maar liefst drie vierde van de consumenten geeft aan dat ze een reis boeken via het internet. Een kwart geeft aan dit te doen in een reisbureau van de aanbieder van reizen of recreatie.

Het aankopen van een reis of dagje uit wordt het minst vaak gedaan op een smartphone of tablet.

Service

Voor vragen of problemen met betrekking tot een product of dienst grijpt iets meer dan helft van de respondenten het vaakst naar een (mobiele) telefoon. Bijna de helft zoekt hulp via de e-mail en als derde wordt het wereld wijde web als optie gegeven. De geadresseerde post en Facebook worden het minst vaak ingezet als probleemoplosser.

Switchen van kanaal tussen oriëntatie en aankoopfase

Het aantal consumenten dat switcht van een voorkeur voor oriëntatie via geadresseerde post naar een andere kanaalvoorkeur in de aankoopfase is in onze branche veel groter in vergelijking met andere branches. De respondent switcht het meest naar een voorkeur voor een aankoop online via de computer.

Over het onderzoek

De derde editie van het Trendonderzoek Dialoogmedia is geinitieerd door de DDMA, 2organize, ANWB Media en PostNL. Het onderzoek onder consumenten is uitgevoerd door Ipsos Synovate. Gedurende drie jaar zijn de kanaalvoorkeuren van de consument in kaart gebracht. Aangezien het onderzoek betrekking heeft op dialoogmedia, is er gekozen voor een mixed-mode opzet. In dit geval een combinatie van online en telefonisch onderzoek. In mei 2012 zijn er totaal 1.249 consumenten ondervraagd, waarvan 80% online en 20% telefonisch.

In het onderzoek komen zes branches aan bod: energie, media, charitatieve instellingen, financiële dienstverlening, toerisme/recreatie en telecom/ICT. Tevens maakt het onderzoek onderscheid in de kanaalvoorkeuren in drie fasen van de customer activity cycle: oriëntatie, aankoop en service.

Het onderzoeksrapport is te bestellen bij Jonneke Prinsen (jonnkeprinsen@ddma.nl). Eerdere versies van het onderzoek zijn hier te vinden.

Credits headerafbeelding: Sean MacEntee

Gerelateerde Berichten

  • Grote online reisaanbieders houden vast aan duistere toeslagen

    Grote reisaanbieders als Cheaptickets.nl, Vliegtickets.nl en Worldticketcenter.nl blijven hardnekkig vasthouden aan de werkwijze waarbij ze…

  • Online reisaanbieders: het verschil tussen verkopen en verliezen

    Het verschil in aanbod tussen organisaties in de reisbranche is vaak verwaarloosbaar. De meeste online…

  • Onderzoek via vrienden, familie en reviewsites voor bezoek aan restaurant

    In opdracht van de Persgroep Advertising heeft Newcom Research & Consultancy onderzoek gedaan naar de…

Categorie: E-commerce Tags: dialoogmedia, e-mail, inspiratie, mobiel, nagenieten, reizen, trendonderzoek

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Haal alles uit je beschikbare data – Case Vliegtickets.nl - TravelNext schreef:
    19 juli 2013 om 09:10

    […] • Optimalisatie van de klantbeleving middels relevante en persoonlijke informatie via e-mail • Verhogen van de klanttevredenheid binnen de gehele sales cycle • Verrijken van de beschikbare […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie KLM reizen hotels Vakantiebeurs Social Media travel destinatiemarketing Facebook instagram Airbnb Booking.com NHTV onderzoek mobiel TripAdvisor Expedia Google reviews TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring