Home Away, het is naast Airbnb een begrip binnen de sharing economy. Op 24 en 25 november is de ‘disruptieve’ Sharing Economy in de reisindustrie een van de centrale thema’s tijdens Eye For Travel in Amsterdam. Wij waren nieuwsgierig naar de tips en tricks van deze succesvolle OTA (die homestay consumenten en aanbieders met elkaar verbindt), en interviewden Amélie Malfoy (EMEA) Senior Marketing Director van Home Away.

Interview Amélie Malfoy

Hoe ben je uiteindelijk begonnen als Senior Marketing Director bij Home Away?

Ik begon mijn carrière in de consumentenelektronica en heb dit voortgezet in consumptiegoederen binnen diverse marketing functies, variërend van productontwikkeling, consumentenonderzoek, branding en trade marketing management in EMEA (Europa, Midden Oosten en Afrika). In mijn vorige functie ben ik erin geslaagd om een aantal e-tailers te laten groeien. Daaruit groeide mijn natuurlijke passie en interesse in digitale marketing.

Hoe ziet een gemiddelde dag eruit?
Ik begin elke dag door te kijken naar mijn KPI’s: de wegen die wij begaan en waar ik verantwoordelijkheid voor draag, dat wil zeggen het verkeer dat we genereren op onze 14 sites in Europa, alsmede de omzet. Vervolgens breng ik tijd door met mijn team en focussen we op de belangrijkste initiatieven en aan het einde van de dag zoeken we de interactie op met mijn Amerikaanse collega’s, te weten de product- en de conversie teams van HomeAway HQ in Austin, Texas.

Als Senior Marketing Director word je betrokken bij zowel online en offline marketing. En ook in het Midden-Oosten, Afrika en Europa. Is er een verschuiving te zien?
HomeAway is een marktplaats in de toeristische sector. Wij richten ons op het krijgen van relevante ‘properties’ (accommodaties) van de belangrijkste bestemmingen waar reizigers graag hun vakantie spenderen. Onze core vakantiebestemmingen zijn niet veel veranderd in de afgelopen jaren; Frankrijk, Italië en Spanje zijn 3 van de 4 top vakantiebestemmingen in de wereld volgens de WTO. We zijn ook aan het uitbreiden in markten zoals Griekenland en Turkije, erg populair bij Europese toeristen. Voor het online verkeer, zijn Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste voor ons.

Als een e-commerce bedrijf, vinden de meeste van onze investeringen plaats in de online performance marketing. Terwijl de categorie snel groeit, wordt de concurrentie steeds prominenter en dat spoort ons aan om te bouwen aan ons merk HomeAway. We zijn dan ook bezig met het maken van aanzienlijke investeringen in de interactie met consumenten en de groei van onze naamsbekendheid.

Welke kwaliteiten zijn de beste ingrediënten voor een steady marketing strategie in de dynamische wereld van rental, urban houses, millennials en sharing?
Testen, testen en testen. Begin met het genereren van ideeën, test het op 1 markt, uitrollen indien succesvol, ga dan naar het volgende idee of niet.

Op welke campagne / activering ben je het meest trots?
De ‘Whole-house’ campagne die liep in 2015 was groots in het tonen van de voordelen om vakantie te vieren in een HomeAway huis: zodat je kostbare en unieke momenten kunt delen met je ‘loved ones’ op een bestemming waar je graag wilt zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=E7gDxQEmM9A
Welke campagne / activering had je zelf graag uitgevonden?
Een virale video, die helpt het bewustzijn van een maatschappelijk probleem te stimuleren met ‘brand love’, gereconstrueerd door de consumenten (UGC inhoud).

Hoe zie je de toekomst van de Marketing Managers in relatie tot de sharing economy ?
De sharing economy betekent dat je altijd minstens 2 doelgroepen moet bedienen, de personen die de dienst consumeren en degenen die de dienst beheren of aanbieden. Succes komt voort uit het beheren van hen beiden, het tot leven brengen van het win-win-concept. Wees trouw en eerlijk, richt je op het verbeteren van de ervaring van alle doelgroepen.

De rol van de marketing manager is meer dan ooit om naar hun publiek te luisteren, hun ideeën te omarmen en ze te testen.

Tot slot, heb je 1 tip die je wilt delen met ons, de Nederlandse travel marketeers?
Travel is een fantastische categorie op de markt. Het is een van de meest plezierige tijd die consumenten hebben, het is gevuld met emotionele waarde, vanaf het moment dat reizigers over vakantie beginnen te denken, de voorbereiding op de vakantie die komen gaat, de vakantie zelf en de memorabele momenten die je bij je kunt blijven houden. Maak de “gezelligheid” zichtbaar in je marketing, en zorg dat je marketing het begin is van deze prachtige aankoop die ze gaan maken.

De sharing economy op Eye for Travel

Op donderdag 25 november staat tijdens Eye for Travel de sharing economy centraal. Samen met Dorianne Richelle van Facebook, bespreekt Amelie het thema: ”Create a seamless travel experience and intelligently target your customers’ cross-device”.

Op TravelNext zullen we verslag doen van deze en andere sessies. Volg het congres vanaf morgen op Twitter via @EyeforTravel of houd ons blog in de gaten!