Vind jij het ook zo interessant om te weten wat online marketeers zoal doen door de dag heen? Wij volgen in de rubriek ‘een kijkje in het leven van…’ online marketeers van verschillende bedrijven zodat we eindelijk eens te weten komen wat ze doen, wat hen goed maakt, waar ze trots op zijn en wat hun grootste leerpunten zijn! Deze keer ‘een kijkje in het leven van Dave Verzijl, Online / Social Media Marketeer bij TUI Nederland’.

Hoe ben je als Online / Social Media Marketeer bij TUI Nederland terecht gekomen?

“Ik heb een brede interesse in alles wat met online te maken heeft. Vroeger was ik wat meer geïnteresseerd in techniek en het bouwen van websites. Mijn loopbaan begon dan ook ooit als Helpdeskmedewerker. Daarna volgden functies aan bureauzijde als Systeembeheerder, Exchange Server Specialist, Business Intelligence Consultant, Web Applicatie Programmeur, Webanalist en Internet Marketeer. Na een jaartje freelance gewerkt te hebben als Projectmanager E-mail Marketing, kwam ik de vacature als Online Marketeer bij TUI Nederland tegen. Dat sprak mij wel aan, aangezien ik echt van reizen houd en ik ook weleens de andere kant wilde zien van het bureau. Dat ik inmiddels alweer 4 jaar in dienst ben, bewijst dat dit een goede keuze was.

Sinds ik bij TUI Nederland werk, is de vakantieverslaving enigszins toegenomen. Terwijl ik antwoord geef op de vragen van TravelNext, vlieg ik met ArkeFly terug van een spontane lastminute vakantie naar het zonnige Tenerife. Over drie weken mag ik overigens weer, maar dan voor een wat langere rondreis door Costa Rica (voor foto’s volg je mij op Instagram of mijn rondreis blog).”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er uit?

“Een gemiddelde werkdag bestaat eigenlijk niet, iedere dag is anders. Je houdt continu meerdere ballen in de lucht en dat vind ik heerlijk, dan functioneer ik op m’n best.

Over het algemeen begin ik lekker op tijd en sowieso altijd met een espresso en de mail. Hoewel ik probeer om mijn inbox ‘leeg’ te houden, lijkt dat een illusie. Na het wegwerken van de makkelijke mailjes, check ik in Coosto de berichten die over of aan ons geschreven zijn en beantwoord ik marketing gerelateerde berichten.

Later op de ochtend geef ik een presentatie aan de afdeling waarin ik de resultaten van het recentelijk gehouden Arke Facebook Panel uiteenzet. In twee Panels hebben we niet direct bij social media betrokken collega’s en Facebookfans uitgenodigd om hun mening te geven over onze aanwezigheid op Facebook.

Direct na ons wekelijkse afdelingsoverleg, start een workshop waarin we met elkaar sparren over de mogelijkheden om de inzet van ons online marketingbudget te optimaliseren. Hierbij zijn meerdere marketeers, webanalisten en dataanalisten betrokken.

Na een snelle lunch in ons bedrijfsrestaurant volgt weer een inbox-check alvorens ik met onze Facebookdeveloper de geplande nieuwe acties voor Arke en ArkeFly doorspreek.

De overige tijd wordt gevuld door administratieve werkzaamheden, het (her)schrijven en inplannen van nieuwe Facebookposts, telefoontjes en heb ik contact met één van onze partners. Naast Social Media beheer ik de contacten met de online partijen waarmee wij een langdurige, directe relatie hebben.”

Wat maakt jou een goede Social Media Marketeer?

“Dat moet mijn eigenwijsheid zijn. Ik neem niet zomaar iets voor waar aan en durf ook de tegengestelde richting op te gaan. Niet dat die altijd houdbaar blijft overigens. Een paar jaar geleden liep ik nog met een BlackBerry in m’n hand te verkondigen dat ik de iPhone zwaar overgewaardeerd en mobiel internet onzin vond. Dat terwijl ik vandaag de dag terug naar huis zou rijden als ik onderweg erachter kom dat ik m’n iPhone op de keukentafel heb laten liggen en een mobiel abonnement heb zonder datalimiet. Wie weet loop ik over een jaar of twee met een Nokia en Windows Phone erop…

Als ik een doel heb, dan ga ik er ook echt voor, net zolang tot het mij gelukt is. Zo zit ik soms ‘s avonds laat nog een Facebook Ads Campagne te tweaken omdat hij niet performt of om juist de potentie maximaal te benutten.”

Waar ben je het meest trots op?

“Sowieso ben ik trots op het bedrijf waarvoor ik werk. Er werken veel gepassioneerde mensen met een echt TUI-hart. Mensen die het maximale eruit willen halen voor de klant, binnen de mogelijkheden die ze hebben.

Wat mijn pesoonlijke prestaties betreft ben ik trots op wat er nu staat op het vlak van social media. Halverwege 2009 creëerde ik de Facebookpagina’s van onze merken Arke, ArkeFly en Club ROBINSON en was ik de enige die zich er informeel mee bezig hield. Nu, sinds een klein jaar, staat er een formele structuur waarin tientallen collega’s over bijna alle afdelingen meewerken om een zo goed als mogelijke invulling te geven aan onze aanwezigheid op social media. Inmiddels besteed ikzelf ook het grootste gedeelte van mijn werkdag aan social media en is het niet meer iets wat ik ‘er bij’ doe.

arke dave verzijl

Waar ikzelf erg trots op ben, zijn de social media campagnes die we het afgelopen jaar hebben gedaan. Daar waar vaak goedbetaalde bureaus worden ingeschakeld, bedenk ik ze grotendeels zelf, al dan niet gebaseerd op een overstijgend campagneconcept. Samen met collega’s en onze externe ontwikkelaar bouwen we het concept verder uit tot iets wat interessant moet worden voor zowel ons als de (potentiële) fan. Het resultaat is een Top10 positie voor Arke met ruim 190.000 volgers en een flink aantal volgers voor ArkeFly, Club ROBINSON, Arke Gay Vakanties en Sunplugged.”

Wat had je zelf graag bedacht?

“De smartphone app en website van TripAdvisor vind ik toch echt wel een aanwinst voor op vakantie. Ik gebruik het vooral voor het zoeken van leuke restaurantjes en heb er al vaak succes mee gehad en dat motiveert ook weer om zelf reviews achter te laten. Erg handig. In iets mindere mate gebruik ik het om must-sees mee te zoeken. Wat ze overigens binnen Facebook doen kan mij weer helemaal niet boeien. Het is te ingewikkeld, omslachtig en ogenschijnlijk zinloos. Ik heb laatst dan ook de Facebook App van TripAdvisor verwijderd uit mijn profiel.”

Welke fout maak je nooit meer?

“Je moet fouten kunnen relativeren. Het is vervelend als het even niet zo is gegaan als je zou willen, maar daar doe je dan niets meer aan. Van fouten leer je en als je geen fouten maakt, wordt je leven wel erg saai. Ik hoop nog veel fouten te maken.

Laatst was ik bijvoorbeeld in mijn nopjes met de resultaten van een Facebook Ads campagne. Totdat ik erachter kwam dat ik vergeten was “Netherlands” in de targeting op te nemen en zag dat we veel geïnteresseerden uit Azië hadden. Inmiddels is mijn checklist aangepast.”

Hoe zie je de toekomst van Social Media Marketing in de reisbranche?

“Social media bestaat al heel lang, maar werd vroeger nog door een relatief select groepje mensen gebruikt. De opmars van Hyves, Facebook en Twitter hebben ervoor gezorgd dat men massaal de drempel over is geholpen en meer durft te delen over hun leven. Met de bijna gelijktijdige opmars van de smartphone en tablets is dat ook veel makkelijker geworden. En wat is er nu leuker om iets over te delen dan over je vakantie?

Ik merk aan mezelf dat ik het steeds belangrijker vind om online te kunnen zijn op mijn vakantiebestemming. Hotels zonder (bijna) gratis WiFi boek ik sowieso al niet meer en als ik even ergens in een stad ben, loop ik te checken of er een open WiFi netwerk te vinden is. McDonalds en StarBucks maken mij vaak blij. Als ik een Lonely Planet in mijn rugzak heb, maar ook WiFi, dan open ik toch echt een App om te zoeken voor de route naar het beste restaurantje voor een lunch. Niet alleen werkt het fijner, je hebt ook de mening van veel mensen t.o.v. een enkele bij gebruik van een boekje.

Mijn verwachting is dat we op termijn eindelijk van het juk van de mobiele roamingmafia verlost zullen worden en je wereldwijd altijd online kunt zijn. Zonder rekeningen zo hoog als jaarsalarissen te ontvangen van je provider. Op dat moment opent zich een wereld aan nieuwe mogelijkheden en zullen reisorganisaties nog beter kunnen helpen bij wat je voor, tijdens en na je vakantie wil delen met de wereld.”

Tot slot: welke tip wil je ons niet onthouden?

“(Be)denk, test en ondervind. Geloof in je eigen kracht, wees eigenwijs en durf iets te doen wat niet in een boekje of blog staat. Alleen dan zul je jezelf en anderen kunnen verrassen.”

Redactie: Dus dat is waar een Social Media Marketeer zich mee bezig houdt! Bedankt voor het inzicht in je werkzaamheden, Dave! Keep up the good work!