Wij vinden het reuze-interessant om te weten wat een social media manager zoal doet door de dag heen? Wij volgen in de rubriek ‘een kijkje in het leven van…’ online marketeers van verschillende bedrijven zodat we eindelijk eens te weten komen wat ze doen, wat hen goed maakt, waar ze trots op zijn en wat hun grootste leerpunten zijn! Deze keer ‘een kijkje in het leven van Matthijs van Bloem, online marketeer bij Oad Reizen‘.

Hoe ben je in deze functie terecht gekomen?

“Ik ben hier na afgestudeerd te zijn voor de master communicatiewetenschappen en voor de bachelor business information science begonnen met een afstudeerstage voor mijn master Business Administration. In het kader van deze afstudeerstage heb ik een social media strategie ontwikkeld voor Oad Reizen. Ik overtuigde hierbij onder andere de organisatie van het feit dat sociale media nu van belang zijn en dat we hier als bedrijf op moeten gaan inspelen. Hierin nam ik ook mee dat er dingen moesten veranderen in de cultuur van het bedrijf,  een belangrijk onderdeel hiervan is “anchoring at the top” want bij dergelijke veranderingen moet zeker de top van de organisatie achter de strategie staan. Mijn advies werd hartelijk ontvangen en nu mag ik het plan zelf uitwerken binnen Oad Reizen. Ik ben nu namelijk onder meer verantwoordelijk voor webcare en de sociale media marketing binnen Oad Reizen.”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?

“Voor webcare maken we nu nog gebruik van de betaalde versie van Hootsuite. Nog voor mijn dag begint kijk ik daarin wat er zoal is gebeurd op sociale media. Ik reageer in principe zelf niet want dat doet ons webcare team, maar ik ben onder meer verantwoordelijk voor webcare, dus dat hou ik goed in de gaten.

Daarnaast ben ik samen met studenten van het Saxion bezig om een strategie te maken voor het lokaal inzetten van sociale media. Elk Globe Reisbureau (ook onderdeel van de Oad Groep) heeft namelijk zijn eigen Facebookpagina en Twitteraccount, zij kunnen hierdoor snel en persoonlijk klachten oppakken en afhandelen. Maar ook dit moet eenduidig gebeuren, en dat bekijk ik nu samen met de studenten.

Ook ben ik continu bezig met het bedenken van online marketingacties. Wij moeten als Oad Reizen namelijk top-of-mind zijn bij onze klanten en daarbij krijgt online en in het bijzonder sociale media steeds meer focus.”

Wat maakt jou een goede online marketeer?

“Ik begon met een technische opleiding en deze achtergrond komt me nu nog dagelijks van pas. Ik weet nu bijvoorbeeld  wat er technisch wel en niet kan wat applicaties betreft. Toen ik mijn opleiding communicatie begon,  ontstond ook mijn passie voor nieuwe media. Bij de ontwikkeling van een eigen website en het in de markt zetten hiervan heb ik echt mijn passie ontdekt. Ik vind die kruisbestuiving tussen techniek, communicatie en bedrijfskunde erg leuk en waardevol in mijn functie.

Ik heb daarnaast de organisatie weten te overtuigen van het feit dat webcare deel uit moet maken van de service naar onze klanten. Tegenwoordig ziet iedereen binnen de organisatie social media als een serieus kanaal om onze klanten te bereiken en te woord te staan. Daar ben ik best wel trots op.”

Op welke campagne ben je het meest trots?

“Je bent altijd zo goed als je laatste campagne zeggen ze wel eens. Daarom ben ik ook het meest trots op onze nieuwste campagne ‘Prik je plekkie!’ Gisteren hebben we de miniwebsite oadacties.nl/prikjeplekkie gelanceerd waar ik erg trots op ben. We hebben een spel laten maken voor de bestemming Curaçao waarbij deelnemers met een prikker hun favoriete gedeelte van Curaçao kunnen markeren. Diegene die het langst op Curaçao blijft zitten, wint een reis naar het eiland.”

Oad Reizen

Welke campagne had je zelf graag bedacht?

“Ik vond die actie van Porsche erg leuk bedacht Ze hadden 1 miljoen fans op Facebook, een mooie mijlpaal die ze bijzonder slim gevierd hebben. Ze hebben namelijk een Porsche laten bestickeren met alle namen van hun Facebookfans.”

porsche facebook

“Ook online is deze campagne prima uitgewerkt, via een website kon je zien hoe ze de auto hebben gemaakt en kun je bekijken of ook daadwerkelijk je naam op de auto staat. Dit is enorm goed ontvangen door het publiek.”

Welke fout maak je nooit meer?

“Ik heb zelf niet echt een hele grote achtergrond in de reisbranche en dat is soms wel een gebrek. Ik had bijvoorbeeld een jaar geleden een  afbeelding van Bali op Facebook geplaatst met daaronder de tekst: ‘We zijn al 15 jaar Bali expert’.

Tenminste ik dacht dat het een plaatje van Bali was… Direct kwamen er van alle kanten opmerkingen dat het plaatje van Thailand was en niet van Bali. Dat was natuurlijk een kleine fout die we door excuses voor het publiek recht hebben kunnen zetten. Ik laat nu echter altijd mijn plaatjes en teksten checken door de afdeling Oad Media en de productafdeling. Het is daarbij mooi om te zien dat bij Oad Reizen sociale media een professionaliteitslag doormaakt en tegenwoordig sociale media als een serieus kanaal wordt gezien.”

Hoe zie je de toekomst van een online marketeer in de toekomst?

“Ik denk dat sociale media alsmaar belangrijker wordt in onze wereld. Zeker reizen is een product dat zich goed leent voor sociale media. Reizigers onderling delen graag dat ze op reis zijn en met wie, daarmee zijn ze als het ware de beste ambassadeurs van je merk.

Facebook en Twitter hebben op dit moment mijn focus. Ik kijk wel naar wat er in de toekomst gaat gebeuren, bijvoorbeeld: welke sociale kanalen zijn er in de toekomst van belang? Ik geloof heel erg in online video, immers wat zegt een video wel niet als een afbeelding meer dan duizend woorden zegt!?”