TravelNext geeft inzicht in verschillende functies binnen verschillende bedrijven. Deze keer nemen we ‘een kijkje in het leven’ van Natasja Fortuin, Head of Global Digital Marketing bij NBTC. Een keer eerder gingen we in gesprek met Tessa Dirks, Social Media Manager van NBTC. In deze rubriek volgen we interessante functies en personen binnen de online travel- en hospitality branche om een inzicht te krijgen in hun werk en functie binnen een grote organisatie.

Wat doet een digital manager zoal binnen NBTC?

Een digital manager binnen NBTC is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en beheren van de eigen digitale Holland kanalen (wereldwijd). Op deze digitale kanalen gaan we op een doelgerichte wijze de dialoog aan met verschillende doelgroepen die een vakantie naar Nederland overwegen.

Daarnaast ben ik als digital manager verantwoordelijk voor de selectie van de juiste systemen die ervoor zorgen dat we onze doelgroepen kunnen bereiken. We maken als digital team dus een selectie van systemen en kanalen, die ons helpen op een zo efficiënt mogelijke manier de Holland content te distribueren naar een buitenlandse (be)zoeker. Dit gebeurt deels door middel van de website maar ook door middel van een mix van social media kanalen en nieuwsbrieven. Hierin worden altijd grondige keuzes gemaakt waarbij we kijken hoe we zo marktspecifiek en relevant mogelijk kanalen in kunnen zetten om onze doelen te bereiken. Bereik je de doelgroep wel degelijk en kun je op een langdurige wijze en op een relevante manier de dialoog aangaan met je doelgroep? Dat is iets waar je binnen een digital team altijd mee bezig bent en waar voortdurend de focus op moet liggen en ik als digital manager speel daarin een grote rol.

Wat is in jouw ogen nu echt een typisch kenmerk van een digital manager? En hoe komt dat bij jou tot uiting?

Voor mij is een van de belangrijkste kenmerken van een digital manager dat je als manager de nieuwste technologieën altijd goed moet kunnen doorgronden. Je moet weten welke je toepasbaar kunt maken binnen je eigen organisatie om zo aan de doelstelling te voldoen. Belangrijk voor een digital manager is dat je de ‘zin’ en de ‘onzin’ van nieuwe ontwikkelingen moet kunnen doorgronden. Bij mij komt mijn achtergrond hierin ook heel goed van pas, dit is een combinatie van ICT en marketing en deze combinatie is voor mijn rol als digital manager heel belangrijk. Daarom is het belangrijk dat je als digital manager ook technocratisch bent ingesteld. Als je als digital manager geen affiniteit hebt met de techniek, ga je in de toekomst tekort schieten.

Hoe is het om binnen NBTC een team aan te sturen waarin mensen werken met zoveel verschillende functies?

Een grote uitdaging, maar erg interessant en vooral ook heel leuk! Het is belangrijk om de dynamiek tussen de verschillende rollen en overwegingen binnen die rollen goed te kunnen waarderen. De SEO specialist kan soms iets willen omdat het goed is om SEO redenen, terwijl de User Experience manager die verantwoordelijk is voor de bezoekersbeleving hier een heel andere mening over heeft. Als digital manager kun je het proces waarop keuzes gebaseerd worden sturen. Dit is belangrijk om de langere termijn en overstijgende (afdeling) doelen te bewaken.

Iedere specialist binnen het team heeft een goede reden om een mening te hebben over een bepaald onderwerp. De rol van de digital manager hierbij is om verschillende waardes te hangen aan deze meningen en zo te komen tot de juiste oplossing voor de organisatie.

Het is belangrijk om op een consistente manier verschillende disciplines met elkaar te laten samenwerken zodat daar een versterkend effect uitkomt zodat je als organisatie groeit, daar ligt de uitdaging. Daarnaast is de diversiteit binnen het team, en de dynamiek heel interessant!

Waar ligt de kracht van jullie digital team en welke rol speel jij daarin?

Het is belangrijk om voortdurend te kijken naar strategische doelstellingen en trends en ontwikkelingen die we kunnen toepassen om die doelstellingen haalbaar te maken. Diepgaande vakkennis van alle kanalen die we inzetten is daarom van groot belang, die bepalen ons succes! En daar ligt de kracht van het digital team. Mijn rol als digital manager is om de randvoorwaarden die nodig zijn om alle disciplines en specialisten te laten samenwerken en optimaal in te richten.

Daarnaast zijn we als team flexibel ingesteld en hebben we een manier van werken gevonden waarbij we ons snel kunnen aanpassen aan veranderende (markt) omstandigheden. Hierdoor kunnen we snel en direct inspelen op wisselende ontwikkelingen. De kracht is vooral de samenwerking tussen verschillende disciplines. Natuurlijk is de passie voor Holland en digital ook heel belangrijk!

Wat zijn tools die onmisbaar zijn voor een digital manager?

Voor een digital manager is het ontzettend belangrijk dat je inzicht hebt in data, data en data! Data vertelt je veel over het gedrag van je bezoeker en of je het goed doet of niet. Statistieken maken inzichtelijk of doelstellingen worden behaald of niet en waar je kansen mist. Bovendien kunnen realtime segmentatie tools helpen om je bezoeker een zo persoonlijk mogelijke beleving te geven.

Op wat ben je het meest trots wat je hebt bereikt als digital manager?

Dit is geweest binnen NBTC. In 2012 hebben we een strategiewijziging doorgevoerd, waarbij we zijn gegaan van informeren naar converteren. De afgelopen jaren hebben we daar ontzettend veel stappen ingezet. Het aantal bezoekers op de website is verdriedubbeld en bezoekers converteren door hun verblijfsaccommodatie of entreebewijs via onze partners te boeken. Daar ben ik ontzettend trots op. Het is een ontzettend grote omslag geweest die we op de juiste manier bij de doelgroep bij de doelgroep weten over te brengen en dat was een enorme uitdaging.

Daarnaast ben ik ook trots op het feit dat we als team alle kanalen waarop we actief zijn volledig met elkaar laten samenwerken. De manier van marketingcommunicatie naar de doelgroep is sterk verbeterd. De kanalen functioneren niet meer als eilandjes, maar de communicatie is volledig op elkaar afgestemd op één boodschap die zich aanpast op alle kanalen.

Hoe maak je een functie als digital manager binnen NBTC tot een succes?

Hierbij komt echt bevlogenheid kijken. Dit is noodzakelijk voor een digital manager binnen NBTC. Je moet als digital manager goed kunnen uitleggen wat een rol van digital kan betekenen voor andere afdelingen binnen de organisatie om doelstellingen te behalen. De koppeling tussen verschillende afdelingen hierin is heel belangrijk!

Welke DMO is in jouw ogen een goed voorbeeld voor jullie?

Dat zijn in mijn ogen toch wel echt de Scandinavische landen denk bijvoorbeeld aan Zweden en Denemarken. Zij zijn echt heel erg innovatief en creatief en proberen daarnaast ook heel veel dingen. Zij werken met hele andere doelstellingen, maar de manier van communiceren is voor ons zeker een voorbeeld!

Welke tips wil je ons als digital manager zeker niet onthouden?

Niet alles wat nieuw is of wat een ontwikkeling is, waar dus een zekere hype rondom is, is geschikt voor iedere organisatie. Kijk daar dus altijd goed naar!

Én als je iets doet, doe het dan goed. Je kunt beter één ding ontzettend goed doen, dan drie dingen maar half!