TravelNext geeft inzicht in verschillende functies binnen verschillende bedrijven. Deze keer ‘een kijkje in het leven van Steven de Jong, community manager bij Think! Social Media’. In deze rubriek volgen we online marketeers binnen de travel- en hospitality branche om een inzicht te krijgen in hun werk. Wat is een community manager nu precies en wat doe je als community manager zoal?

Hoe ben je als community manager bij Think! Social Media terecht gekomen?

“Als webredacteur bij het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen werkte ik samen met Isabel Mosk. Zij werd door Think! Social Media benaderd om een kantoor in Amsterdam op te zetten. Toen ze een jaar later kon uitbreiden vroeg ze mij om haar te vergezellen. Ze zocht iemand die goed was met tekst, een presentatie kon geven en een kick kreeg van social media en reizen.”

Wat is een community manager eigenlijk? Hoe ziet een gemiddelde werkdag er uit?

“Bij Think! Social Media werken 25 man op kantoren in Vancouver, Detroit, Sydney en Amsterdam aan de laatste trends in social media en travel. Samen zorgen we ervoor dat klanten kunnen innoveren met behulp van social media. Als community manager werk ik op het kantoor in Amsterdam aan van alles en nog wat. Zo ben ik onder andere verantwoordelijk voor het community management op verschillende Facebook pagina’s, het bedenken en opzetten van social media campagnes en het geven van trainingen, workshops en presentaties. Met collega’s in Vancouver, Detroit en Sydney ontkom je er niet aan dat je ook wel eens in de vroege of late uren moet werken. Gelukkig word ik heel blij van de variatie in projecten en klanten, de internationale werkomgeving en de afwisseling in mijn werkdagen.”

Wat maakt jou een goede community manager?

“Mijn brede inzetbaarheid is juist ook mijn kracht. Bij Think! Social Media krijg ik de kans om alles wat we interesseert op te pakken en me daarin verder te ontwikkelen. Isabel weet ook als geen ander waar ik goed in ben en vice versa. Zo draaien we samen als een goed geoliede online machine!”

Op welke campagne ben je het meest trots?

“Er zijn twee campagnes waar ik op dit moment het meest trots op ben. Melbourne, Victoria moesten we promoten in de UK markt onder 45+’ers. We creëerden een mooie Facebook campagne met sterk community management en effectieve advertenties op verschillende social media. De pagina groeide in enkele weken met 300% tot 40.000 fans en vertoont ook nu de actie allang voorbij is nog steeds een continue groei en een hoge engagement. Wie dacht dat Facebook alleen voor jongeren is, heeft het helemaal mis.

melbourne

Een andere klant waar ik heel trots op ben is De Bazaar. We zijn verantwoordelijk voor het community management op Facebook en voeren hier ook met regelmaat originele campagnes. In een tijdsbestek van minder dan een jaar is een hechte community ontstaan van ruim 40.000 fans. De manier waarop De Bazaar zich op Facebook heeft gemanifesteerd is een voorbeeld voor anderen, die zich op het social vlak willen wagen.”

de bazaar

Welke campagne had je zelf graag bedacht?

“Wat ik nog steeds geweldig vind, is de manier waar Visit Britain aangehaakt was bij de troonswisseling en de Olympische Spelen. Ze hadden in beide gevallen direct toegang tot geweldige beelden, die live gepost werden op verschillende social media kanalen. Ik denk dat die community- en social media managers nog dagen stijf stonden van de adrenaline!

Mijn ultieme droom is echter om het social media beleid op te mogen pakken voor Space Travel. Deze vorm van toerisme wordt al jaren uitvoerig besproken en is serieus in opkomst. Nu is het zaak om met Richard Branson in contact te komen en zijn Virgin Atlantic en de destinatie ‘ruimte’ social te vertegenwoordigen. Dus wie heeft zijn nummer?”

vrigin galactic

Welke fout maak je nooit meer?

“Toen ik vijftien jaar oud was, ging ik werken bij een bedrijf in Duitsland. In de kantine kon je kiezen uit vis of een pannenkoek. Ik zag niet welk bord mijn volwassen Duitse collega’s voor me in de rij pakten, maar ze gooiden allemaal een schep van een of ander goedje over hun bord. Om niet achter te blijven deed ik dat ook maar. Eenmaal aan tafel bleek ik als enige een bord vis te hebben gepakt en daar dus een grote schep suiker over te hebben gegooid. In plaats van mijn fout te erkennen, heb ik mijn bord leeg gegeten en deze Duitsers wijs gemaakt dat het in Nederland heel normaal is om vis met suiker te eten. Sindsdien heb ik nooit meer de fout gemaakt om niet ruiterlijk voor mijn eigen fouten uit te komen. Fouten maken is per slot van rekening menselijk, je kan leren van je fouten en eerlijk zijn is altijd beter.”

Hoe zie je de toekomst van community managers in de reis- en gastvrijheidbranche?

“De babyboomers van na de Tweede Wereldoorlog gaan met pensioen. Zij hebben geld en tijd en willen op reis. Dat biedt geweldige kansen. Leuke bijkomstigheid is dat Facebook verouderd en we steeds makkelijk ook ‘ouderen’ kunnen benaderen via social media. Bedenk dan ook nog eens dat de meeste content op Facebook over reizen gaat, namelijk 42% van de posts. Dan begrijp je dat ik geweldige kansen zie voor de reis- en gastvrijheidbranche en het gebruik van social media. Scan ik de social media accounts van talloze steden, regio’s, provincies, landen, musea, attracties, evenementen, vervoersbedrijven en andere partijen in het toeristische veld dan beginnen mijn handen te jeuken om hen verder op weg te helpen.”

Tot slot: welke tip wil je ons niet onthouden?

“Blijft op de hoogte van de laatste travel trends door mij en mijn collega Isabel Mosk te volgen op Twitter (@Steven_de_Jong en @IsabelMosk) en je te abonneren op de nieuwsbrief van Tnooz. Verbreed je eigen horizon door veel te reizen. Uit eigen ervaring raad ik iedereen IJsland, Fins Lapland, Cuba en China aan, maar rijd ook eens in het weekend naar de pracht en praal die gewoon in je achtertuin ligt, zoals Meijendel, de Waddeneilanden of het Vechtdal.”

Redactie: Bedankt voor het inzicht in het leven van een community manager, Steven! We blijven jou (en Isabel uiteraard) zeker volgen!

Afbeelding Richard Branson: ©2009 – 2013 Virgin Galactic