Social travel is niet meer weg te denken in de reiswereld. Hoewel er verschillende definities van bestaan, kan in het algemeen gesteld worden dat sociale media innovatie een van de belangrijkste pijlers is voor social travel. Het hele idee van ‘social’ in onze branche is gebaseerd op het uitwisselen van reisinformatie binnen en buiten onze sociale netwerk, via o.a. Twitter, Facebook andere apps en tools. Maar in hoeverre wordt social travel doorgevoerd in de marketingstrategie? Ik ontdekte een nieuwe OTA genaamd Thailanddirect.nl en wilde hier dieper op ingaan.

Social travel: Een sociaal mechanisme

Door de ontwikkelingen binnen social travel wordt het proces van voorpret tot boeken een stuk socialer omdat klanten met behulp van diverse apps (mobiel) en websites (online), tips en adviezen van hun peers kunnen krijgen. Interactie en vertrouwen zijn daarbij belangrijke mechanismen. Peers kunnen onderverdeeld worden in verschillende groepen; 1. peers binnen de directe vriendenkring 2. peers uit de vriendenkring van vrienden en 3. peers die zich buiten alle directe en indirecte vriendenkringen begeven. Alle peergroepen kunnen locals zijn; niet officiële reisspecialisten die kennis hebben van de reisbestemming omdat ze er zelf wonen. Dat locals een belangrijke plek innemen binnen social travel blijkt wel uit de successen van o.a. Airbnb en Spottedbylocals.

thailand5

Locals zijn de nieuwe boekers

De website van Thailanddirect.nl is een mooi voorbeeld van een OTA die locals gebruiken om mijn reis naar Thailand laat samenstellen. Er wordt ingespeeld op ‘social’ consumentenwensen; de locals fungeren via de website niet alleen als peers maar tevens als officiële reisspecialisten en worden vanuit hun kantoor in Bangkok en Chiang Mai fysiek ingezet om o.a. met klanten te kunnen Skypen over hun reissamenstelling. Vervolgens wordt ook de boeking door hen gedaan.

prtscrn

De local als professional en de professional als local, is dit een nieuwe dimensie van social travel?

Credits afbeelding: Uwe Schwarzbach