De doorontwikkeling van het internet kost tot 2015 één op de vijf reisbureaus de kop. De voorspelde daling van het aantal fysieke vestigingen is met 45 procent nog scherper. Dat concludeert ABN Amro in het rapport ‘Hoe reizen we verder?’. Volgens de bank zal het aantal spelers in de Nederlandse reisbranche in 2015 zijn geslonken tot zo’n elfhonderd stuks. Het is vooral het gevolg van externe factoren, zoals de opkomst van nieuwe ict-toepassingen.

Semantische web
Uit het rapport: ‘De komst van Travel 3.0 vergt voor veel bedrijven wel nieuwe investeringen. Het semantische web zal een zeer grote impact hebben op toekomstige ontwikkelingen in de travelsector. De investering is echter voor veel bedrijven een last die zij niet alleen kunnen dragen. Strategische keuzes zullen gemaakt moeten worden.’

Winnaars en verliezers
Bij de presentatie van het travelrapport zei Sasja van As-Winters, Sector Banker Vrijetijdsindustrie bij ABN AMRO, dat binnen twee jaar duidelijk zal worden wie de winnaars en de verliezers worden: ‘Onze verwachting is dat bedrijven met name zullen investeren in overnames. In de toekomst zal de markt gedomineerd worden door een aantal grote spelers, met daarnaast een aantal kleine aanbieders die zich differentiëren door specialisatie. De middengroep zal moeten kiezen: specialiseren of schaalvergroting’, tekende Reisrevue op.

Het bed en de stoel
Aanbieders van reisaccomodaties blijken steeds beter in staat zelf klanten te vinden via het internet. Dit bemoeilijkt het werk van touroperators, aldus ABN Amro: ‘Belangrijk is dat aanbieders van reizen ‘het bed’ (van de accommodatieverschaffer) en ‘de stoel’ (van de vervoersmaatschappij) blijven waarborgen. Door samenwerkingsverbanden aan te gaan met zowel de accommodatieverschaffer als de vervoerder, krijgen aanbieders van reizen meer vat op de continuïteit van hun bedrijf.’

Gespot op: Twinkle Magazine.
Het Trendrapport kan je hier downloaden.