• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Een verfrissende duik in de zee van storytelling volgens de ‘dramatic arc’ #bce15

30 januari 2015 door Steven de Jong

“Met welke (pijnlijke) slogan verkoopt jouw gemeente zich?”, kopte dit artikel in het NRC. Een lange batterij slogans passeert de revue. Ook de klungeligheid waarmee het Netwerk Citymarketing Nederland zijn jaarlijkse ‘Dag van de Citymarketing’ had afgezegd, ontkwam niet aan de journalistieke pen. Je krijgt bijna plaatsvervangende schaamte voor alle bureaus en citymarketeers, die zich jarenlang hebben ingezet om hun slogan en beroep.

Veel citymarketeers zullen ongetwijfeld na het lezen van het NRC zich weer eens achter de oren krabben en afvragen welk verhaal zij probeerden te vertellen aan het publiek. Ik nodig deze groep en iedereen die nog meer geïnteresseerd is in het opstellen van een goed verhaal uit voor een verfrissende duik in de zee van storytelling.

Diezelfde dag (gisteren) vond in de Fabrique in Utrecht het Branded Content Event plaats. Honderden marketeers van allerlei verschillende achtergronden kwamen hier samen om met elkaar kennis uit te wisselen over de kracht van een goed verhaal. Een dag lang ging het over branded content, content marketing en brand storytelling via earned, owned of paid media. En het begon allemaal bij de vraag: wat is jouw verhaal?

Storytelling is de oplossing

Verhalen vertellen is zo oud als de mensheid. Van generatie op generatie werden verhalen doorgegeven om cultuur te behouden, te onderwijzen, morele waarden bij te brengen of gewoon ter vermaak. Hoewel verhalen vertellen nooit is uitgestorven, is ‘storytelling’ de laatste jaren sterk in opmars. En met een reden…

In onze huidige, digitale wereld maken we vandaag alweer meer content dan gisteren. De onoverbrugbare kloof tussen dagelijks geproduceerde content en wat een mens op een dag kan verwerken, blijft groeien. Hoe verovert een merk tussen al die content de aandacht? Storytelling biedt de oplossing!

Marketeers spelen met emoties

Mensen maken keuzes en dat is een understatement. Bewust en onbewust maken we op iedere dag duizenden beslissingen. We zijn behoorlijk tevreden over ons vermogen om te kunnen denken, toch verliest de ratio het altijd van de emotie. Maar liefst 80% van onze beslissingen worden onbewust gemaakt door onze emoties.

Marketeers spelen met onze emoties. Ze weten dat consumenten een droog en feitelijk verhaal kritisch en sceptisch benaderen, terwijl een mooi en spannend verhaal als een Paard van Troje bij onze emoties binnenwandelt. Daarom werden miljoenen ‘rationele’ mensen verliefd op een lief KLM hondje en snotteren we massaal elke Kerst met ‘All you need is love’.

Voorwaarden van een goed verhaal

Een goed verhaal bevat één helder thema, voldoende spanning (voor het vrijmaken van cortisol) en speelt in op onze emoties (zodat we vergeten kritisch te zijn).

Het verhaal wordt verteld volgens de 4 stappen van “dramatic arc”:

  1. Context: er was eens… met de vragen wie, waar, wanneer bouw je de setting en introduceer je de karakters van je verhaal
  2. Goals: het verhaal begint met de drang voor verandering
  3. Conflict: weerstand wordt opgeworpen en de verandering lijkt niet mogelijk
  4. Resolution: het verhaal eindigt… en ze leefden nog lang en gelukkig

Voor het type verhaal zijn er 3 opties:

  1. Story mining: zoek onontdekte, authentieke verhalen op (voorbeeld: programma)
  2. Story making: maak zelf een verhaal rondom jouw merk (voorbeeld: film)
  3. Story curating: laat anderen jouw verhaal maken en vertellen (voorbeeld: bloggers)

Maar begin altijd eerst bij de vraag: “Wat is jouw verhaal?”

Credits header afbeelding: Ted McGrath (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Event driven e-mail marketing volgens Conrad

    Post purchase e-mail campagne Conrad Na een korte introductie van Mick Lodder die de zaal…

  • Marketing Pioneers, verfrissend event

    Vandaag werd wederom het Marketing Pioneers evenement gehouden in Pakhuis Willem de Zwijger. Het team…

  • Case: Online storytelling en employer branding

    Op donderdag 17 april organiseerde Reiswerk in samenwerking met Marcel van der Haas (TMP&Co) een…

  • Event driven e-mail marketing volgens Conrad

    Post purchase e-mail campagne Conrad Na een korte introductie van Mick Lodder die de zaal…

  • Marketing Pioneers, verfrissend event

    Vandaag werd wederom het Marketing Pioneers evenement gehouden in Pakhuis Willem de Zwijger. Het team…

  • Case: Online storytelling en employer branding

    Op donderdag 17 april organiseerde Reiswerk in samenwerking met Marcel van der Haas (TMP&Co) een…

Categorie: Marketing, Travel Events Tags: brandend content event, dramatic arc, storytelling

Over Steven de Jong

Steven de Jong heeft zijn eigen social media bureau, Olifant Media. Hij helpt bedrijven en organisaties (binnen en buiten toerisme & travel) met het behalen van hun marketingdoelstellingen via een creatief-effectieve social media aanpak. Opdrachtgevers waren o.a. KLM, Leiden Marketing, Nationale Nederlanden en Het Scheepvaartmuseum. Hiervoor was Steven social media marketeer bij Think! Amsterdam, webredacteur bij het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en schreef hij het boek ‘Aan mijn jongere ik’.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. GESPOT: eerste museum werkt samen met Airbnb | TravelNext schreef:
    11 februari 2016 om 10:20

    […] Blog 2: Een verfrissende duik in de wereld van storytelling […]

  2. How to: create an airport experience? schreef:
    30 maart 2016 om 14:10

    […] door storytelling. Laat je bezoekers kennis maken met de schatten van jouw land, of jouw regio. In dit blog nemen we je mee met kant en klare tips voor een goed opgebouwde storytelling voor de […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek Google technologie Facebook travel hotels Airbnb KLM reviews Vakantiebeurs destinatiemarketing TUI Social Media reizen TripAdvisor instagram NHTV Expedia Booking.com mobiel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext