“Met welke (pijnlijke) slogan verkoopt jouw gemeente zich?”, kopte dit artikel in het NRC. Een lange batterij slogans passeert de revue. Ook de klungeligheid waarmee het Netwerk Citymarketing Nederland zijn jaarlijkse ‘Dag van de Citymarketing’ had afgezegd, ontkwam niet aan de journalistieke pen. Je krijgt bijna plaatsvervangende schaamte voor alle bureaus en citymarketeers, die zich jarenlang hebben ingezet om hun slogan en beroep.

Veel citymarketeers zullen ongetwijfeld na het lezen van het NRC zich weer eens achter de oren krabben en afvragen welk verhaal zij probeerden te vertellen aan het publiek. Ik nodig deze groep en iedereen die nog meer geïnteresseerd is in het opstellen van een goed verhaal uit voor een verfrissende duik in de zee van storytelling.

Diezelfde dag (gisteren) vond in de Fabrique in Utrecht het Branded Content Event plaats. Honderden marketeers van allerlei verschillende achtergronden kwamen hier samen om met elkaar kennis uit te wisselen over de kracht van een goed verhaal. Een dag lang ging het over branded content, content marketing en brand storytelling via earned, owned of paid media. En het begon allemaal bij de vraag: wat is jouw verhaal?

Storytelling is de oplossing

Verhalen vertellen is zo oud als de mensheid. Van generatie op generatie werden verhalen doorgegeven om cultuur te behouden, te onderwijzen, morele waarden bij te brengen of gewoon ter vermaak. Hoewel verhalen vertellen nooit is uitgestorven, is ‘storytelling’ de laatste jaren sterk in opmars. En met een reden…

In onze huidige, digitale wereld maken we vandaag alweer meer content dan gisteren. De onoverbrugbare kloof tussen dagelijks geproduceerde content en wat een mens op een dag kan verwerken, blijft groeien. Hoe verovert een merk tussen al die content de aandacht? Storytelling biedt de oplossing!

Marketeers spelen met emoties

Mensen maken keuzes en dat is een understatement. Bewust en onbewust maken we op iedere dag duizenden beslissingen. We zijn behoorlijk tevreden over ons vermogen om te kunnen denken, toch verliest de ratio het altijd van de emotie. Maar liefst 80% van onze beslissingen worden onbewust gemaakt door onze emoties.

Marketeers spelen met onze emoties. Ze weten dat consumenten een droog en feitelijk verhaal kritisch en sceptisch benaderen, terwijl een mooi en spannend verhaal als een Paard van Troje bij onze emoties binnenwandelt. Daarom werden miljoenen ‘rationele’ mensen verliefd op een lief KLM hondje en snotteren we massaal elke Kerst met ‘All you need is love’.

Voorwaarden van een goed verhaal

Een goed verhaal bevat één helder thema, voldoende spanning (voor het vrijmaken van cortisol) en speelt in op onze emoties (zodat we vergeten kritisch te zijn).

Het verhaal wordt verteld volgens de 4 stappen van “dramatic arc”:

  1. Context: er was eens… met de vragen wie, waar, wanneer bouw je de setting en introduceer je de karakters van je verhaal
  2. Goals: het verhaal begint met de drang voor verandering
  3. Conflict: weerstand wordt opgeworpen en de verandering lijkt niet mogelijk
  4. Resolution: het verhaal eindigt… en ze leefden nog lang en gelukkig

Voor het type verhaal zijn er 3 opties:

  1. Story mining: zoek onontdekte, authentieke verhalen op (voorbeeld: programma)
  2. Story making: maak zelf een verhaal rondom jouw merk (voorbeeld: film)
  3. Story curating: laat anderen jouw verhaal maken en vertellen (voorbeeld: bloggers)

Maar begin altijd eerst bij de vraag: “Wat is jouw verhaal?”

Credits header afbeelding: Ted McGrath (CC)