• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Eerste pilot met Virtual Reality bevalt Safaripark Beekse Bergen goed

17 februari 2016 door Goof Lukken

Gedurende het winterevenement Africa by light heeft Virtual Reality in Safaripark Beekse Bergen zijn intrede gevonden. Volgens Niels de Wildt, vestigingsmanager van het park: ‘Een goede eerste test. We kwamen in contact met een producent van deze VR-content en omdat we iets extra’s wilde bij ons nieuwe avondevenement kwam VR al snel ter sprake. Met name omdat we ’s avonds alleen dieren in hun nachtverblijf kunnen laten zien’.

De VR gaf bezoekers een unieke kans om met de voerjeep van de leeuwen mee te rijden of om in de olifantenstal te kijken.

Meer VR in het park Safaripark Beekse Bergen

”Naar aanleiding van deze pilot gaan we kijken of en hoe we VR meer kunnen implementeren in het park. Leerpunten zijn nog wel dat het materiaal redelijk storingsgevoelig is en de capaciteit vooralsnog vrij laag is. Toch zien we kansen om unieke belevingen aan ons live product toe te voegen. In onze optiek kunnen we unieke belevingen en content gebruiken zowel in het park als op onze website. In het laatste geval willen we ook pilots gaan doen waarbij we gaan kijken om we meer sales kunnen laten plaatsvinden. De uitdaging voor het Safaripark is om ook onze bungalows en zakelijke markt locatie te verkopen. Als we een kijkje in deze ‘keuken’ kunnen combineren met unieke content hopen we meer sales te bereiken.”

De huidige pilot kwam tot stand na een gezamenlijk beursbezoek van Niels de Wildt en Gert-Jan brok van Inmotion VR.

Return on Investment

”We waren beiden op studiereis en beursbezoek aan de European Attractions Show in Goteborg, daar is het idee ontstaan. Ik was vooral op zoek naar een kleine attractie die ik kon toevoegen aan het Africa By light verhaal. Dit bleek een passende oplossing. Voor slechts een paar duizend euro konden we snel een pilot starten.” Hierbij is gekozen voor de investering in smartphones en cardbox-VR-kijkers, en een aantal verschillende filmpjes, aldus Niels De Wildt. De Return on investment is moeilijk te bepalen. In de bezoekersenquêtes zien we dat mensen het wel een leuke aanvulling vonden”, aldus de Wildt.

VR als extra attractie, niet als marketing

De inzet van VR was dus vooral als een extra attractie bij dit avondevenement. Het gaf de bezoekers een kans om dieren te zien die normaliter ’s avonds niet in het park te zien zijn. Bovendien kon exclusieve content ingezet worden. Bezoekers zullen die beleving anders nooit van zo dichtbij kunnen meemaken. Omdat het een pilot betrof is er gekozen om de marketing rond de inzet van VR niet groots aan te pakken. Op de site en bij de communicatie naar de bezoeker is er wel melding gemaakt van de extra attractie.

VR in de toekomst als promotiemiddel

De komende maanden gaat een projectgroep aan de slag om de inzet van VR binnen het Safaripark en Beekse Bergen verder uit te werken. ”De belangrijkste insteek wordt dat het naast extra beleving ook een promotiemiddel kan zijn. Ook de verkoop van de cardboxes kan een leuke gadget zijn in onze shops als merchandise. VR zal volgend jaar zeker terugkeren bij het avond evenement maar misschien ook wel eerder in en rond het park”.

Effect Africa by light

Het avondevenement ‘Africa by Light’ van Safaripark Beekse Bergen heeft tijdens de eerste editie al meer dan 30.000 bezoekers getrokken. Het park brak in 2015 – mede dankzij Africa by Light – het bezoekersrecord aller tijden. Noteerde het park in Hilvarenbeek vorig jaar nog een record van 875.000 bezoekers; in 2015 kwam het totaal aantal bezoekers uit op 925.000. Het avondevenement ‘Africa by Light’ blijkt voor Safaripark Beekse Bergen dus een schot in de roos. “Natuurlijk hebben we in december veel geluk gehad met het weer, maar 30.000 bezoekers is een aantal waar we vooraf van droomden. Ons doel was in eerste instantie om een basis te leggen voor een jaarlijks terugkerend winteravondevenement. In die opzet zijn we uitstekend geslaagd.

Nu verder optimaliseren

De samenwerking met China Light is ons uitstekend bevallen. We gaan dus zeker in gesprek om eind 2016/begin 2017 weer iets moois neer te zetten. De fundering is gelegd en er zijn al veel ideeën om het nog mooier en leuker te maken. Hoe en in welke vorm precies, daar zijn we nog niet over uit. Maar we zouden wel gek zijn als we dit niet verder zouden oppakken en uitbouwen. Bezoekers reageren namelijk superenthousiast op hetgeen we hier neer hebben gezet,” aldus parkmanager Niels de Wildt.

Dieren bewonderen terwijl anderen slapen

Safaripark Beekse Bergen verandert tijdens ‘Africa by Light’ in een feeëriek verlicht en kleurrijk wandeldomein. De honderden – vaak metershoge – lichtobjecten langs de inmiddels 2,5 kilometer lange route op de wandelsafari zorgen voor een betoverende sfeer. Van leeuwen tot neushoorns en van Afrikaanse taferelen tot prachtige lampionnen: het ziet er fantastisch uit. Het Afrikadorp biedt dankzij de aanwezigheid van horeca, entertainment, een grote kerstboom en kampvuren nog meer winterse gezelligheid. Daarnaast is het voor bezoekers mogelijk om in de ‘slaapkamers’ van de chimpansees, de neushoorns en de olifanten te kijken.

De andere dieren liggen dan al op één oor en krijgen niets mee van het supersfeervolle Africa by Light, enkele dieren waren dus te zien door de VR. Dankzij VR!

Credits headerafbeelding: Maurizio Pesce (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Belgen gaan aan de slag met virtual reality bril in Neckermann winkels

    Neckermann in België heeft in vier winkels gewerkt met de virtual reality bril. In dit…

  • Lessen voor Europa: Chinees virtual reality shopping platform voor travel: Zanadu Travel VR

    De eerste VR travel concept store in de wereld, staat, hoe kan het ook anders,…

  • Virtual Reality in de reisindustrie
    Het creëren van on- en offline beleving door Virtual Reality #ITB2016

    Tijdens de ITB 2016 was Virtual Reality (VR) een veelbesproken onderwerp. Het viel op dat…

  • Belgen gaan aan de slag met virtual reality bril in Neckermann winkels

    Neckermann in België heeft in vier winkels gewerkt met de virtual reality bril. In dit…

  • Lessen voor Europa: Chinees virtual reality shopping platform voor travel: Zanadu Travel VR

    De eerste VR travel concept store in de wereld, staat, hoe kan het ook anders,…

  • Virtual Reality in de reisindustrie
    Het creëren van on- en offline beleving door Virtual Reality #ITB2016

    Tijdens de ITB 2016 was Virtual Reality (VR) een veelbesproken onderwerp. Het viel op dat…

Categorie: Technologie, Virtual reality Tags: ROI, Safaripark Beekse Bergen, virtual reality, VR

Over Goof Lukken

Goof werkte ruim 15 jaar voor Libéma in diverse marketing- en communicatie functies. Eind 2005 introduceerde hij een nieuw label voor 29 topcampings in Nederland (Ardoer.com, Campings met een hart). Hij ontwikkelde het marketing- en communicatiebeleid voor het nieuwe label dat zich voornamelijk online profileert met een website (portal.) Sinds 1 maart 2007 is Goof ook parttime verbonden aan de Internationale Hogeschool NHTV in Breda. Begin 2008 richtte Goof het platform Vrijetijdskennis.nl op. Dit platform werkt aan ‘kennis en communicatie over de leukste tijd van je leven’. Het doel is om kennis over de vrijetijdseconomie te delen. Goof heeft zich de laatste jaren steeds verder gespecialiseerd in dag attracties, pretparken en dierentuinen. Ook was hij betrokken bij diverse projecten rondom plattelandstoerisme. In 2012 behaalde hij zijn MBA met het wereldwijde eerste onderzoek naar de strategische positionering van de (Nederlandse) dierentuinen. Sinds 2008 publiceert Goof jaarlijks de vrijetijdstrends voor het komende kalenderjaar. Het laatste jaar is hij als expert betrokken bij de nieuwe opleidingsvariant Attractions & Theme Park Management van NHTV.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Virtual Reality voor de reisindustrie #ITB2016 | TravelNext schreef:
    14 maart 2016 om 09:45

    […] In Safaripark Beekse Bergen wordt VR ingezet om bijvoorbeeld bezoekers een kijkje te geven bij het voeren van leeuwen. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Google destinatiemarketing reizen Booking.com TripAdvisor Facebook travel instagram TUI Expedia Social Media reviews NHTV Airbnb mobiel onderzoek hotels Vakantiebeurs technologie KLM

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext