Reisorganisatie Eliza was here lanceert een nieuwe campagne gericht op vakanties weg van de drukte. Hiermee speelt de reisorganisatie slim in op de trend dat steeds meer Nederlandse reizigers op dit moment meer behoefte hebben aan vrijheid, rust en ruimte tijdens hun vakantie. Zo blijkt uit onderzoek van Google.

Al jaren staat Eliza was here bekend om haar kleinschalige ontdekkingen, weg van de massa in zes landen in de Mediterranée en de Canarische Eilanden. Recentelijk heeft de reisorganisatie Nederland aan dit rijtje toegevoegd. Met haar nieuwe online en televisiecampagne ‘Kleinschalige vakanties, weg van de massa’ wil Eliza was here Nederlanders inspireren met verantwoorde reisbestemmingen in zowel eigen land als in de andere zes landen.

Yuri Deutekom, Director van Eliza was here, licht de campagne toe: “Uit verschillende externe onderzoeken is gebleken dat men de laatste paar maanden online op zoek is naar veilige en rustige bestemmingen, zoals vakantiehuisjes in de Nederlandse natuur. Het aanbieden van kleinschalige accommodaties zit al in ons DNA en COVID-19 heeft het toevoegen van een Nederlands aanbod in een stroomversnelling gebracht. Hiermee hopen we op de wens van de reiziger in te spelen, zodat men veilig en onbezorgd, ook dichtbij huis, op vakantie kan. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Iedereen verdient het namelijk om te kunnen genieten van een welverdiende vakantie op een ongerepte plek.”

Veranderend online zoekgedrag

Uit onderzoek van Google naar de interesse in diverse soorten vakantiebestemmingen blijkt dat het zoekgedrag van Nederlanders de laatste maanden sterk is veranderd. Er wordt geconstateerd dat steeds meer mensen op zoek zijn naar landelijke bestemmingen; 45 procent van de respondenten geeft aan hier het liefst naar toe te willen als ze in de aankomende drie maanden op vakantie zouden gaan. Niet alleen de bestemming, ook het vervoer naar de vakantiebestemming toe lijkt onderhevig aan de ontwikkelingen rondom het coronavirus. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat Nederlanders vaker zoeken naar het huren van een auto ten opzichte van vorig jaar en wat terughoudend zijn in het reizen met een vliegtuig of cruises, in vergelijking met 2019.

“Dit zien we ook terug in onze eigen data. Er is zeker nog behoefte aan vliegvakanties, maar het is nu enkel iets minder. Met het aanbod aan autovakanties naar bijvoorbeeld Toscane of in eigen land bieden we de consument nu een passend alternatief”, aldus Deutekom.

Inspirerende vakantiebeelden

De ATL-campagne duurt in totaal drie weken. Het bestaat uit een online video en, voor de reisorganisatie een debuut, een commercial op diverse Nederlandse televisiezenders, zoals NPO 1, 2 en 3. Hiermee wil Eliza was here haar positie als dé reisorganisatie waar men terecht kan voor kleinschalige accommodaties weg van de massa verder uitbouwen.