Iedere organisatie wil graag vooruit. Meer klanten (behouden), betere conversies, hogere omzetten behalen. En onderzoeken hoe je het doet ten opzichte van de concurrentie. In het onlangs uitgebrachte rapport emailmarketing in Travel is de emailmarketing in reisbranche onder de loep gehouden. Wat onder andere opvalt is het beperkte gebruik van ontvangersprofielen.

Klant aankoop cyclus

De meeste Travel merken hebben best een periode te overbruggen van aankoop tot aankoop. Het is immers geen pak koffie dat je koopt. Een, twee, tot soms wel tot 3 jaar voordat iemand (weer) overweegt om met je te reizen. Dan is het handig om te weten of iemand net terugkomt van een reis of juist aan het oriënteren is. Waar de ontvanger op dat moment zit in die cyclus en waar hij / zij op dat moment in geïnteresseerd is. Een groot deel van de verzenders weet niet of iemand al klant is ja of nee, zeker niet als deze zich via de nieuwsbrief aanmeldt.

Aanmelddrempel laag houden

Met wat meer gegevens kun je de e-mails al veel effectiever maken. Dat hoeft helemaal niet zo drastisch te zijn. Een mogelijkheid is progressive profiling. Hierbij worden er bij aanmelding slechts een beperkt aantal gegevens gevraagd. Het profiel echter aangevuld op latere contactmomenten.

Zo blijft de aanmelddrempel laag, maar worden er wel profielen opgebouwd. Dit kan starten met een paar aanvullende vragen na het inschrijven, net na een boeking of een tevredenheid enquête. Kleine aanpassingen kunnen al direct een groot verschil maken.

Verrijking van profielen

Er worden ook wel verrijkingsacties gedaan zoals de Nationale vakantiewensen enquête van Arke.nl of Maak onze nieuwsbrief uw nieuwsbrief van Booking.com. Maar over het algemeen blijft het erg beperkt. Zo vraagt 17,5% alleen maar het e-mailadres en houdt het daarbij.

Ver van mijn bed-show

Voor een deel van de verzenders lijkt het inzetten van profielgegevens in email misschien nog een ver van mijn bed show. Ook al zijn de gegevens soms wel beschikbaar, de uitingen worden er vaak nog niet op aangepast,. Uit de analyses in het rapport blijkt dat er gelukkig ook nog veel te winnen is op andere gebieden. Bijvoorbeeld het stroomlijnen van de inschrijving en verbeteren van de email templates.

Over het rapport emailmarketing in Travel

Voor geïnteresseerden is er een preview van het rapport emailmarketing in Travel beschikbaar. Het onderzoek geeft inzicht in email tactieken en technieken in de reisbranche. DM Interface (Pieter Stroop) en EmailMonday (Jordie van Rijn) hebben in dit rapport 61 verschillende nieuwsbrieven uit de reisbranche een jaar lang gemonitord en aan een uitputtend onderzoek onderworpen.

Credits headerafbeelding: Joe