• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Emailmarketing in travel … het kan beter

7 februari 2012 door Martin van Kranenburg

Iedere organisatie wil graag vooruit. Meer klanten (behouden), betere conversies, hogere omzetten behalen. En onderzoeken hoe je het doet ten opzichte van de concurrentie. In het onlangs uitgebrachte rapport emailmarketing in Travel is de emailmarketing in reisbranche onder de loep gehouden. Wat onder andere opvalt is het beperkte gebruik van ontvangersprofielen.

Klant aankoop cyclus

De meeste Travel merken hebben best een periode te overbruggen van aankoop tot aankoop. Het is immers geen pak koffie dat je koopt. Een, twee, tot soms wel tot 3 jaar voordat iemand (weer) overweegt om met je te reizen. Dan is het handig om te weten of iemand net terugkomt van een reis of juist aan het oriënteren is. Waar de ontvanger op dat moment zit in die cyclus en waar hij / zij op dat moment in geïnteresseerd is. Een groot deel van de verzenders weet niet of iemand al klant is ja of nee, zeker niet als deze zich via de nieuwsbrief aanmeldt.

Aanmelddrempel laag houden

Met wat meer gegevens kun je de e-mails al veel effectiever maken. Dat hoeft helemaal niet zo drastisch te zijn. Een mogelijkheid is progressive profiling. Hierbij worden er bij aanmelding slechts een beperkt aantal gegevens gevraagd. Het profiel echter aangevuld op latere contactmomenten.

Zo blijft de aanmelddrempel laag, maar worden er wel profielen opgebouwd. Dit kan starten met een paar aanvullende vragen na het inschrijven, net na een boeking of een tevredenheid enquête. Kleine aanpassingen kunnen al direct een groot verschil maken.

Verrijking van profielen

Er worden ook wel verrijkingsacties gedaan zoals de Nationale vakantiewensen enquête van Arke.nl of Maak onze nieuwsbrief uw nieuwsbrief van Booking.com. Maar over het algemeen blijft het erg beperkt. Zo vraagt 17,5% alleen maar het e-mailadres en houdt het daarbij.

Ver van mijn bed-show

Voor een deel van de verzenders lijkt het inzetten van profielgegevens in email misschien nog een ver van mijn bed show. Ook al zijn de gegevens soms wel beschikbaar, de uitingen worden er vaak nog niet op aangepast,. Uit de analyses in het rapport blijkt dat er gelukkig ook nog veel te winnen is op andere gebieden. Bijvoorbeeld het stroomlijnen van de inschrijving en verbeteren van de email templates.

Over het rapport emailmarketing in Travel

Voor geïnteresseerden is er een preview van het rapport emailmarketing in Travel beschikbaar. Het onderzoek geeft inzicht in email tactieken en technieken in de reisbranche. DM Interface (Pieter Stroop) en EmailMonday (Jordie van Rijn) hebben in dit rapport 61 verschillende nieuwsbrieven uit de reisbranche een jaar lang gemonitord en aan een uitputtend onderzoek onderworpen.

Credits headerafbeelding: Joe

Gerelateerde Berichten

  • E-mail benchmarkonderzoek Reisbranche

    Op 7 & 8 september vindt voor de tiende keer de Nationale E-mailmarketing Conferentie plaats…

  • Travel 3.0: Email & zoekmachine marketing voor de reisbranche

    In een eerdere blog over het congres Travel 3.0 beschreef ik welke invloed het veranderende…

  • Nationale E-mailmarketing Conferentie I 4 september

    Het is weer zover. Op 4 september worden tijdens de Zevende Nationale E-mailmarketing Conferentie voor…

Categorie: E-mailmarketing, Marketing Tags: DM Interface, email marketing in Travel, EmailMonday, Jordie van Rijn, Pieter Stroop

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Financiële sector laat geld liggen in e-mailmarketing - SEO Wiz schreef:
    5 augustus 2012 om 23:47

    […] in de reisbranche laat ‘slechts’ vijf procent niets meer van zich horen. Dit bleek uit het brancheonderzoek in de reisbranche eerder dit […]

  2. Haal alles uit je beschikbare data – Case Vliegtickets.nl - TravelNext schreef:
    23 juli 2013 om 19:43

    […] behulp van e-mailmarketing kan Vliegtickets hierdoor al voordat een potentiële klant online naar mogelijke reizen zoekt, deze […]

  3. Financiële sector laat geld liggen in e-mailmarketing schreef:
    23 augustus 2014 om 17:14

    […] in de reisbranche laat ‘slechts’ vijf procent niets meer van zich horen. Dit bleek uit het brancheonderzoek in de reisbranche eerder dit […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reizen instagram Social Media TripAdvisor Airbnb TUI onderzoek travel technologie KLM Google NHTV Booking.com Facebook reviews Vakantiebeurs hotels destinatiemarketing mobiel Expedia

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring