Het programma van Emerce E-travel is veelbelovend. Op het programma staan veel boeiende cases en sprekers van ondermeer KLM, D-reizen, Transavia, Cheaptickets en Van der Valk. Dat wordt weer keuzes maken.

De dag wordt geopend door Paul Eldering van de Reisrevue, waarna Bas Ruben van Disneyland Parijs het woord neemt. Bas Ruben neemt ons mee in de online wereld van Disney. Hij verwijst naar de introductiefilm op Google Earth “Ontdek Disneyland Parijs in 3D”.

De online wereld van Disney
Bas Ruben geeft aan dat Disney nog redelijk traditioneel opereert. Retail is voor Disney nog steeds erg belangrijk en verantwoordelijk voor 60% van de verkopen. De marketing afdeling besteedt zo’n 10 tot 15% van hun energie aan online. Voor DM acties ligt dat heel anders. Daar gaat wel 75% van de inspanningen naar toe. Maar wat wil je met een database van een half miljoen mensen.

Je merkt aan de hele presentatie dat de focus vooral ligt op design, beleving. Mooie verpakking, leuke filmpjes waaronder de Disney Diski Dance. Helaas geeft de presentatie weinig tips of nieuwe inzichten voor online marketing of nieuwe media. Nieuwe en social media staat nog in de kinderschoenen geeft Bas Ruben aan. Twitter is nog minder aan de orde, meer wordt ingezet op Hyves en Facebook. Wel verrassend die beperkte inzet op Twitter. Zou http://twitter.com/disney echt van Disney zijn?

Search wordt specifieker, socialer, mobieler en meetbaarder.
Gijs van der Hulst van Google geeft de laatste inzichten in zoekmachine marketing. De vier belangrijkste ontwikkelingen: search wordt specifieker, socialer, mobieler en meetbaarder. Leuk detail waar Gijs mee opent is dat 20% van de zoekopdrachten voor Google nieuw zijn. Een ander detail is dat (vooral in de reisbranche) gebruikers steeds langere zoekopdrachten ingeeft. Zoekopdrachten van vier of meer zoekwoorden komen steeds vaker voor.

Google wordt socialer door het indexeren van real time search. Het weergeven van twitter berichten en social search; mensen uit je Google netwerk die relevante berichten passend bij je zoekopdracht weergeven.

Google vindt mobiel belangrijker dan de desktop en heeft zelfs een Mobile First policy. Applicaties komen eerst beschikbaar voor mobiel, daarna pas voor desktop. Voordelen van mobiel zijn branding, conversie en service.