Een Belgisch bedrijf voor reisprofessionals waar zij zelf op maat rondreizen kunnen samenstellen, dat is EurAm. Met een eigen systeem kunnen klanten routes maken of offertes maken. Kortom; een doe-het-zelf oplossing voor het samenstellen van reizen om door te verkopen aan de consument. Momenteel zijn ze in drie landen vertegenwoordigd: Frankrijk, Nederland en België. Wij spraken met Vincent Hekkert, Business Development Manager Nederland bij EurAm, over het bedrijf en de strategie op social media.

Van retail naar de totale reiswereld

Vroeger richtte EurAm zich op de retail, maar inmiddels op de hele reiswereld. Op touroperators, OTA’s en zelfs cruisemaatschappijen. Twee jaar geleden hegeïnvesteerd in een nieuwe website, die veel gebruiksvriendelijker is voor de klant. In die tijd heeft het bedrijf heel veel lawaai gemaakt op social media en in de vakpers, om naamsbekendheid te vergroten. En dat werd opgepikt door de reisbranche, waardoor veel organisaties, die niet eens tot de originele doelgroep behoorden, bij EurAm terecht kwamen. En zo groeiden ze. En nog steeds, Vincent geeft duidelijk aan dat het geen bedrijf is dat onnodig grote risico’s neemt, maar dat stapje voor stapje groeit. En dat doen ze op twee manieren;

  • Met het product EurAm naar andere landen gaan.
  • Rondreizen aanbieden in Europa.

Oorspronkelijk biedt de organisatie alleen Noord-Amerika en Midden-Amerika aan, maar sinds kort ook Spanje. En Portugal en Italië komen daar ook bij. Dus de potentie om te groeien en meer landen erbij te betrekken is er zeker.

Een verschil maken door uniek te zijn

Er is nog geen bedrijf dat kan aanbieden wat EurAm heeft, vertelt Vincent. Er zijn heel veel beddenbanken die om een product heen zijn georganiseerd en veel touroperators die voor jou de rondreis samenstellen. Er is ingespeeld op een behoefte door een tool aan te bieden waarin je zelf een rondreis samen kan stellen. Het mooie is dat deze oplossing niet om een product is heen gebouwd, maar om een route. En dat maakt het verschil; uniek zijn!

Een voorbeeldje

Als je 10 hotels nodig hebt aan de westkust van Amerika, moet je 10 losse reserveringen maken bij een beddenbank. En daar komt geen mooie offerte uit met een routebeschrijving. Daarbij komt ook nog eens het feit dat als jij één van de hotels wijzigt, je de hele route moet omgooien. Bij EurAm hangt juist daarom alles samen, de route en de producten zijn compleet aan elkaar verbonden. Dus als een klant in plaats van twee dagen, drie dagen naar Las Vegas wilt, dan past het systeem de hele route aan en checkt opnieuw de prijs en beschikbaarheid. Het hele proces is één oplossing geworden.

Luisteren naar de reisprofessional

Natuurlijk zijn ze niet alleen op de markt, er is genoeg concurrentie. Ook al ben je helemaal uniek in wat je doet, uiteindelijk gaat het erom dat een reisprofessional producten bij je afneemt. Of het nou gaat om hotelkamers, autoverhuur of activiteiten, elke aanbieder die dat heeft, is in principe een concurrent.

EurAm onderscheidt zich doordat ze uitgaan van hun eigen kracht, laat Vincent weten. Zij hebben erg veel aandacht gestoken in de problemen en uitdagingen van de Nederlandse reiswereld bij het maken van rondreizen. Dat kunnen ze nog niet snel en efficiënt doen en daar heeft het bedrijf een oplossing voor gemaakt. De aandacht en tijd die ze hebben gestoken om te luisteren naar de reisprofessional is hierbij de key geweest, daardoor sluit het product aan op hun wensen en behoeften. En niet alleen de reisprofessional, maar indirect ook de consument.

Online kanalen

Het bedrijf richt zich op vier kanalen: Facebook, LinkedIn, Twitter en YouTube. De meer ‘traditionele’ kanalen, zoals Vincent dat aangeeft. Simpelweg omdat daar de doelgroep zit. Waar heel duidelijk de keuze in is gemaakt bij de social media kanalen, is de kennis van het kanaal. Ze richten zich op de kanalen die ze goed kennen en waar ze goed mee om kunnen gaan. En zoals Vincent het aangeeft:

“Liever volledige focus op een beperkt aantal kanalen dan alles maar een beetje doen zodat het net niet wordt”

Social media strategie

In de strategie voor social media wordt heel erg gedacht vanuit de visie van het bedrijf. Deze twee hangen sterk samen. Ze delen veel kennis over de bestemmingen, om de reden dat klanten daarmee een mooiere rondreis samen kunnen stellen. Dat zien we ook op de kanalen. Op Twitter zie je dat er veel kennis wordt gedeeld over de bestemmingen, tweets met titels als ‘5 tips voor…’ of ‘zeer zeldzaam’.
Blog EurAm Twitter

En ook Facebook, daar delen ze prachtige foto’s van bestemmingen om de ‘feeling’ los te maken bij reisprofessionals.Blog EurAm FB

Het is ook een stukje gunfactor. Als je je echt richt op je doelgroep en je neerzet als een sympathiek, innovatief bedrijf, dan gunt men het je ook. Om die reden worden er ook niet vaak commerciële berichten gedeeld. Af en toe komt er wel eens een commercieel berichtje door, maar daar kun je niet om heen. Het gaat juist om het delen van kennis, tips over bestemming of bijzondere producten, boeken of documentaires. Dat zien we ook op LinkedIn.

Blog EurAm LinkedIn

Deze transparantie en eerlijkheid spelen een grote rol, en als het product goed is, dan komen de klanten wel bij je terecht. Dat geldt ook echt als een succesfactor voor social media strategie.

YouTube wordt ingezet om klanten te helpen met het toevoegen van producten aan hun reis, voor nieuwtjes en voor terugblikken op events. Onderstaand filmpje is een terugblik op de Vakantiebeurs Vakdag.

5 tips voor je social media strategie

  1. Eerst moet je als bedrijf goed weten wat je visie is, dat is ontzettend belangrijk: wat voor bedrijf ben ik? Wie is je doelgroep en op welke social media kanalen zitten zij?
  2. Kies je social media kanalen zorgvuldig, ga niet op plekken zitten waar je doelgroep niet zit, dat heeft geen zin. En zet je vooral niet in op te veel kanalen, kies er een paar die voor je doelgroep belangrijk zijn.
  3. Verdiep je in de social media ontwikkelingen, je kan zo efficiënt met je social media omgaan. Bijvoorbeeld op Facebook, waar je statistieken kan bekijken; op welke tijden je doelgroep actief is, of wat je doelgroep interessante content vindt.
  4. Vind een gezonde mix in je content. Niet te commercieel, maar blijf puur en uniek, want te commercieel gaat op den duur langzaam tegen je werken.
  5. Kijk goed naar vanuit welke rol je social media doet. Een publieke functie kun je goed uitbuiten op social media. Bijvoorbeeld: de persoon Vincent, werkend voor het bedrijf EurAm. Daar kun je ook iets over jezelf vertellen en je eigen hobby’s, waardoor de relatie met de klant persoonlijker wordt. Uit eigen ervaring vertelt Vincent aan dat mensen zich sneller identificeren met mensen, dan met bedrijven. Uiteraard is het van belang dat je hierin professioneel blijft! De combinatie van social media vanuit een bedrijf en een persoon geeft een interessante kijk op een gepersonaliseerde beleving voor je klant.

EurAm anno 2018…

Ambities zijn er genoeg, Vincent geeft aan dat hij over twee jaar graag ziet dat 80% van de reiswereld EurAm gebruikt als startpunt als zij aanvragen krijgen voor rondreizen. “Tegen die tijd bieden we nog meer bestemmingen aan dat we zo top-of-mind zijn bij de reiswereld, dat ze als eerst een kijkje nemen bij EurAm,” aldus, Vincent. Internationaal gezien zou hij het fantastisch vinden als er eerste stappen zijn gezet om ook de Duitse markt te kunnen betreden.

Credits headerafbeelding: EurAm YouTube