Europeaanse reizigers houden het simpel wanneer het op online travel shoppen aan komt. Het percentage onder de online travel-shoppers dat enkel 1 of 2 websites aan doet voor er daadwerkelijk een reis geboekt wordt is gestegen in Frankrijk, Duitsland en Engeland. 

Eén tot twee websites

Uit onderzoek van PhoCusWright blijkt dat 41% van de reizigers in Frankrijk, 30% van alle reizigers in Duitsland en 37% in Engeland één tot twee websites bekijken voor zij een reis boeken. Dat is meer dan in 2011. Een iets kleiner deel van de reizigers doet 3 of meer websites aan.

Vaker overnachten bij vrienden en familie

Maar wat maakt nou dat reizigers minder rond aan het shoppen zijn voor een reis? Een eerste reden is dat meer van de ondervraagde reizigers aan gaf dat zij vaker bij vrienden en familie zijn verbleven in 2012. Ze hebben minder ingewikkelde trips gemaakt die minder uitzoek-werk vragen van de reiziger. Met relatief gezien weinig luchtvaart- en treinmaatschappijen op elke route is het uitzoeken van het transport een veel minder grote opgave dan het uitzoeken van een passend hotel. Daarnaast hebben inmiddels veel reizigers een favoriete website waar zij graag hun reis boeken, zij schrappen de rest van de websites op hun weg naar het doel: het boeken van een reis.

Voldoende informatie

“Er zijn twee redenen waarom je verder zou kijken als consument. De eerste is dat je niet helemaal gevonden hebt wat je zocht, of je denkt het ergens anders beter te kunnen krijgen. Het lijkt er steeds minder op dat het bezoeken van additionele websites er ook daadwerkelijk voor zorgt dat je meer en betere informatie kunt krijgen. Als je bij het bezoeken van zes websites niets meer hebt opgestoken dan na de eerste drie, dan zoek je in het vervolg niet meer op die andere drie websites”, zegt Carrol Rheem, senior directer, Research van PhoCusWright.

Afbeelding: Gnuckx (cc)
Bron: Hotelmarketing