Travelport, leverancier van oplossingen voor het verwerken van kritische transacties en data voor de wereldwijde reisindustrie – maakte onlangs nieuwe onderzoeksresultaten over de zakelijke Europese reisindustrie bekend. De studie van onderzoeksinstantie PhoCusWright in opdracht van Travelport toont een groei van de zakelijke Europese reissector, een strakker bedrijfsbeleid en significante veranderingen in het consumentengedrag.

Het onderzoek concludeert dat bezuinigingsmaatregelen ook op de lange termijn blijven bestaan, aangezien bedrijven moeten voldoen aan verschillende wet- en regelgeving, minder gebruik maken van premium reismogelijkheden en kiezen voor preferred suppliers.

Zakelijke Europese reisbranche stijgt met 4,4%

De bevindingen bevestigen dat consumenten meer online toegang wensen tot boekingen. Deze jongere generatie van zakelijke reizigers gebruikt in toenemende mate mobiele technologie om reismogelijkheden te zoeken, boeken en wijzigen. Verwacht wordt dan ook dat mobiele boekingen in 2013 en daarna verder stijgen. De bevindingen van het onderzoek tonen een groei in de Europese reisindustrie:

  • De totale Europese reisbranche groeide tot 218 miljard euro, een stijging van 3,9%
  • De zakelijke Europese reisbranche steeg tot 38,9 miljard euro, een stijging van 4,4%
  • In 2014 bereikt de totale Europese reisbranche een verwachte groei van 230 miljard euro
  • Voor online zakelijke reisbureaus (TMC’s) nemen de boekingen in 2013 naar verwachting met 16% toe en in 2014 met 13%

Ondanks de bezuinigingen breiden Europese low cost luchtvaartmaatschappijen hun netwerken uit, terwijl full-service luchtvaartmaatschappijen zich richten op samenwerkingen via contracting. Ook treinreizen blijken te profiteren, dit segment vertoonde ten opzichte van vliegreizen een stijging van 50% voor reizen die langer dan 3,5 uur duren.

Mobiele technologie wordt steeds belangrijker

Marco van Ieperen, General Manager Benelux Travelport, zegt: “Een groeiende vraag naar zakelijke reizen, mobiele boekingen en het nauwlettend in de gaten houden van uitgaven, creeërt mogelijkheden voor de GDS. Door de lancering van het Travelport Merchandising Platform kunnen reizigers low cost en full-service luchtvaartmaatschappijen vergelijken op één scherm en boeken via hetzelfde boekingsproces. De resultaten van het onderzoek onderschrijven de mening van Travelport dat mobiele technologie steeds belangrijker wordt voor reizigers. Vandaar dat wij onze Travelport ViewTrip Mobile tool, waarmee reizigers hun reisschema’s onderweg kunnen wijzigen, blijven verbeteren.

Lees de volledige analyse van de Europese zakelijke reisindustrie.