Expedia en Groupon werken niet langer samen in het promoten van reisdeals. Expedia heeft na een driejarige joint venture aangegeven klaar te zijn om solo verder te groeien met zijn eigen aanbiedingsprogramma.

Expedia en Groupon lanceerden in 2011 een pagina binnen Groupon.com genaamd ‘Groupon Getaways with Expedia’. Op deze pagina konden consumenten vouchers tegen een scherpe prijs kopen voor onder andere vluchten, autohuur en cruises. Daarmee breidde Groupon zijn assortiment uit met reisproducten. Expedia profiteerde van de tickets en diensten die het extra via Groupon kon slijten. Ook adverteerde Groupon op Expedia met zijn nieuwe reisdeals. Beide bedrijven ontvingen 50 procent van de inkomsten uit de aanbiedingen.

Blijft leverancier

Expedia en Groupon hebben de samenwerking nu aan de voorkant stopgezet. Aan de achterkant blijft Expedia voor Groupon een leverancier van de Getaways-tak, die inmiddels ook in Nederland actief is. Beide bedrijven hebben elkaar na drie jaar samenwerking niet meer nodig, meldt GeekWire. Zij hebben beiden een groot netwerk van klanten en Expedia heeft inmiddels een succesvol eigen aanbiedingsprogramma.

Affiliates en Bitcoins

Groupon heeft vorig jaar zomer een affiliateprogramma opgezet om retailers te helpen meer omzet te genereren uit hun deals op het platform. Publishers uit dertig landen, waaronder Nederland, kunnen gebruik maken van het Groupon Partner Network (GPN). Expedia zet ondertussen in op de uitbreiding van de betaalmogelijkheden op het platform. Het bedrijf wil binnenkort Bitcoins als betaalmiddel accepteren en test de digitale munt nu eerst bij hotelboekingen.

Dit artikel verscheen eerder op Twinklemagazine.nl.