Expedia gaat zich nadrukkelijker richten op kleinere hotels buiten de traditionele topbestemmingen in Europa. Daarmee hoopt het marktaandeel af te snoepen van Europees marktleider Booking.com.

Afgelopen mei lanceerde Expedia zijn Easy Manage programma, waarmee Europese hoteliers hun kamers eenvoudig kunnen aanbieden op ’s werelds grootste site voor hotelboekingen Expedia.com en op zustersites Hotels.com en Venere.com.

Met het programma mikt Expedia op aanbieders van ‘smaller properties outside primary destinations’, een terrein waarop Booking.com in Europa dominant is.

Gebruikerstest
Booking.com, dat hoofdkantoor houdt in Amsterdam, kwam onlangs met afstand als beste uit de bus in een gebruikerstest van WUA. Het bureau legde online-aanbieders van hotelovernachtingen in Nederland onder de loep. Expedia scoorde een zesde plek.

Meer boekingen, minder omzet
Expedia verwerkte het afgelopen kwartaal meer boekingen dan in het tweede kwartaal van 2008, maar zag de omzet toch dalen. Mede door de overname van Venere.com een jaar geleden, steeg het totale aantal hotelovernachtingen met 26 procent op mondiaal niveau. Door de dalende marges namen de inkomsten aan hotelboekingen met 1 procent af. Hetzelfde geldt voor de verkoop van vliegtickets: ondanks 13 procent meer volume daalde Expedia’s omzet in dit segment met 20 procent.

Bron: Travelution.co.uk