Expedia begrijpt heel goed dat we leven in een andere wereld dan waarin het bedrijf werd op gezet. Veel tijd gaat naar onderzoek naar trends en ontwikkelingen in de branche. Ook in dit nieuwe jaar laten zij ons weten wat zij zien aan trends in de reiswereld.

1. Mobiel wordt persoonlijke reispartner

Mobiele apparaten worden door reizigers steeds vaker gebruikt voor het plannen van een trip, maar ook gedurende hun hele reis. Maar liefst 75% van alle reizigers wereldwijd gebruikt zijn smartphone of tablet zowel persoonlijk als zakelijk wanneer ze op reis zijn.

Zeker 32% van de mensen onder de 30 laat weten dat ze voor het boeken van zakenreizen een smartphone gebruikt. Onder de 30 jaar gebruikt 20% van de mensen een tablet voor het boeken van zakenreizen. Dit blijkt uit het eerder op TravelNext gepresenteerde onderzoek: Future of Travel.

2. Indonesië stijgt sterk in populariteit

De vakantiebestemming die in 2013 bij Nederlanders het snelst groeide in populariteit was Indonesië met 83% meer boekingen in vergelijking met het jaar ervoor.

Ook in 2014 dromen veel Nederlanders ervan af te reizen naar het Indonesische eiland Bali. Expedia ziet dan ook een enorme groei van 167% in de zoekresultaten voor deze bestemming.

3. Verre reizen op de bucketlist van Nederlanders

Veel Nederlanders willen in 2014 hun droom om een verre reis te maken waarmaken. Expedia.nl verwacht dan ook een groei van lange-afstands-vluchten in het komend jaar.

Naast topbestemming Bali, is ook een groei in zoekresultaten te zien voor verre bestemmingen als New York (162%) en Curaçao (142%). Samen met Barcelona (166%) en Rome (142%) behoren deze vijf vakantieoorden tot de top vijf meest gezochte bestemmingen voor 2014.

4. Nederland populair in 2014 bij andere Europeanen

Nederland blijkt behoorlijk in trek bij andere Europeanen in het komend jaar. Er wordt door Europese reizigers 51,3% meer op Nederland als vakantiebestemming gezocht dan een jaar eerder in dezelfde periode.

We kunnen vooral bezoek verwachten van Spanjaarden. De zoekopdrachten naar Nederland van Spanjaarden zijn namelijk gestegen met 107%. Daarnaast staat Nederland op nummer één bij onze Oosterburen. Er is in Duitsland een stijging te zien van 70% in de zoekresultaten naar Nederland ten opzichte van vorig jaar in dezelfde periode.

5. Sport bevordert toerisme

Sportevenementen die in 2014 over heel de wereld georganiseerd worden, zoals het WK in Brazilië, zullen het toerisme op grote schaal een boost geven.

Expedia.nl zag een dag na de loting voor het WK een stijging van maar liefst 3063% in zoekopdrachten naar de speelsteden van het Nederlands elftal. Dit in vergelijking met het gemiddeld aantal zoekopdrachten in de 25 dagen voor de loting.

Ook vanuit andere landen wordt er massaal afgereisd naar Brazilië om het WK bij te wonen. Met name de Italianen willen het van dichtbij mee maken. In Italië was een stijging van 3490% in zoekopdrachten te zien voor de speelsteden van het Italiaanse elftal.

6. Reizigers op zoek naar lokale invloeden

Steeds meer reizigers willen de lokale gebruiken tijdens hun vakantie ervaren. Een gewone hotelkamer is nog steeds de populairste accommodatie is om te verblijven, maar Expedia.nl ziet een stijging in boekingen van appartementen of B&B’s, die vaak een meer persoonlijke en lokale ervaring bieden.

7. Meer reizigers combineren hun zakelijke reis met een vakantie

Met name jongeren kiezen er vaker voor hun zakenreis te combineren met een vakantie. Uit het Future of Travel onderzoek blijkt dat 62% van de Nederlandse 18- tot 30-jarigen hun zakenreis verlengt door er een vakantie aan vast te plakken. Europeanen uit andere landen doen dit minder (44%) dan wij. Deze trend zal zich naar verwachting in 2014 voortzetten.

8. Reisadviezen worden slimmer

Big data is hiervoor het sleutelwoord. In plaats van aanbiedingen weer te geven van bestemmingen waar je onlangs al hebt geboekt, gebruiken reissites zoals Expedia hun boekingsdata steeds meer om patronen te herkennen. Data die afkomstig zijn van boekingen worden steeds meer gebruikt om waardevolle informatie over prijzen of suggesties te geven voor een overstap of alternatieve vlucht. Deze informatie stelt de consument gerust, waardoor stress en onzekerheid bij het boeken van een reis weg worden genomen.

9. Ervaringen delen via foto’s

Foto’s die gedeeld worden via sociale netwerken krijgen steeds meer invloed bij het inspireren van mensen om op reis te gaan. De groeiende populariteit van het delen van foto’s zal reizen steeds meer een visuele ervaring maken. Sociale netwerken waarbij afbeeldingen centraal staan, zoals Instagram zijn populairder dan ooit.

10. Het vliegveld van de toekomst

Luchthavens als Dubai zijn inmiddels belangrijke commerciële hotspots geworden met mogelijkheden om te winkelen en zakelijke meetings te organiseren. In het komende jaar zal vooruitgang in technologie de ervaring op luchthavens verder verbeteren.

SITA, specialist in communicatie- en informatietechnologie in de luchtvaart voorspelt dat in 2015 maar liefst 90% van de luchtvaartmaatschappijen mobiel inchecken mogelijk maakt, 2D instapkaarten hanteert en andere mobiele voordelen beschikbaar worden voor passagiers.

Met nieuwe technologieën zoals terminal maps en vluchtinformatie updates op de Expedia app wordt reizen per vliegtuig meer gestroomlijnd en gepersonaliseerd. Deze ontwikkeling zal dit jaar meer vorm gaan krijgen.

Credits afbeelding: Catherine